Yatırım Fonları

Bu yazimizda yatırım fonları konusundan bahsederken benim Turk borsalarinda islem yapmak icin kullandigim yatırım fonlarının isimlerini de verecegim. Yatırım Fonları iki turlu hizmet sunar. Birincisi borsada sizin kendi basiniza alabileceginiz hisseleri sizin yerinize cok daha yuksek maliyete alirlar. Yatırım fonlarınin bir cogu bu turdur ve uzak durulmasi gereklidir. Ikinci tur yatirim fonlari ise sizin islem yapamayacaginiz piyasalarda sizin yerinize hisse secimi yaparak yuksek maliyetten size hizmet sunarlar. Bu yatırım fonları sizin yapamayacaginiz yatirimlara olanak sagladiklari icin aldiklari parayi hak ederler ama. Iste benim Turkiye piyasalarina yatirim yaparken kullandigim fon boyle bir fon.

Laf salatasini birakalim ve asil mevzumuza gelelim. Bundan 2 ay once 6 aylik $12 odeme yapan okuyucularimiza yeni blogumuza uye olma firsati verdim. Piyasalar ve kendi yatirim kararlarimla ilgili yazilari da orada uyelerimizle paylasmaya basladim. Bir kisminizin kaliteli dedigi yazilar yeni blogda yayinlanmaya baslandi yani. Parasi olmayan icin bu yazilari egitim amacli olarak guncelliklerini kaybettikleri zaman ise burada yayinlayacagim sozunu vermistim. Bu baglamda bizim borsamizin 49-50 bin civarinda seyrettigi gunlerde kaleme almis oldugum 1. Borsa Bulteninden bir kac paragrafi asagiya aktariyorum:

Borsa Yorumları
Altın Yorumları
Borsa nedir?
Borsa nasıl oynanır
Hisse Yorumları

Borsalarda son bir aydır ne yaptığımdan bahsetmek istiyorum. Geçen senenin Ağustos ayından itibaren (aslına bakarsanız Temmuz ayında borsalar 40 binin altında iken dahi bu şekilde düşünüyordum) IMKB’nin ucuz olduğunu ve 2010 senesinde 65-70 bin seviyesine yükselmesini bekliyordum. Turkishtime’da yazdığım yazıda da bundan bahsettim. O zamanlar enflasyon problemimiz yoktu ve Merkez Bankası da faizleri agresif bir şekilde indiriyor, piyasa da buna cevap veriyordu. Bu görüşümü neredeyse sene sonuna kadar korudum. Ancak yapılan zamlarla ve enflasyonun seneyi %6,5 ile kapatmasından sonra, ve yeni yıla da yeni zamlarla girmemizle enflasyonun Ocak ayında %1,5 civarinda çıkacağı Ocak ayı ortasında belli olunca ben de enflasyon beklentilerimi yukarı çektim. Enflasyonun yükselmesi demek orta vadede faizlerin yükselmesi demektir. Faizlerin yükselmesi demek, borsanın düşmesi anlamına gelir. Ben bu gelişmeler neticesinde borsadaki beklentilerimi %10 aşağı çektim ve 2010 içerisinde IMKB’nin 60,000 seviyesini göreceği şeklinde görüşlerimi güncelledim.

Liderlik Nedir?   Küresel ısınma Nedir  Komünist Nedir  Komünizm nedir?  Kapitalizm Kapitalist nedir

Problem Ocak ayı ortasında borsanın 55 bin civarında olması idi. Yani elimdeki kağıtları tutarsam sene sonuna kadar %10 civarında bir getiri sağlayabileceğim. Öte taraftan paramı bozdurup faize koysam sene sonuna kadar %7 civarında bir getiriyi (vergi ve komisyonlardan sonra) neredeyse risksiz bir şekilde elde edebileceğim. Türkiye’de borsaya yatırım yapıyorsanız borsadan elde edeceğiniz getirinin faizden elde edeceğiniz nominal getirinin iki katı olmasına bakarsınız. Aksi taktirde borsa çok riskli. O yüzden de ben o gün portföyümde en yüksek paya sahip TKF (The Turkish Fund yatirim fonu) hisselerinin tamamını elden çıkardım.

Burada bir parantez açıp portfoyümde 50 birimlik hisse senedi tuttuğumu belirteyim. Normalde bir hisseye 2 birim yer veririm. TKF’nin portföyümdeki payı 5 idi. Bir hisseye 5’ten fazla payı vermem çünkü yeterince çeşitlendirme yapamam aksi taktirde. Eğer bir hisseye fazla pay verirseniz ve işler beklediğiniz gibi gitmezse çok büyük paralar kaybedebilirsiniz. Tam tersi durum da olabilir ama yatırım yapmanın bir numaralı kuralı para kaybetmemektir. Yaşlandığımda hesabımda 1 milyon dolar olmasını %50 olasılıkla 3 milyon, %50 olasılıkla da sıfır olmasına tercih ederim. O yüzden yatırımlarımı yaparken kendimi sağlama almaya çalışırım.

VOB nedir?     Taksi Şöförü   Borsa Tüyoları?   Olasılık nedir?   Enformasyon Nedir

Ocak ayı ortasında TKF hisselerinin tamamını sattım. Bu arada TKF Morgan Stanley firmasının borsada işlem gören yatırım ortaklığı fonu. Içerisinde Garanti Bankası, Turkcell, vs. gibi kendi seçtikleri hisseler var. Yönetim giderleri çok fazla değil, vergilendirme açısından ve işlemler açısından kolaylık sağladığı için ben bu kağıdı Türkiye piyasalarında yatırım yaparken kullanıyorum.

Ocak ortasından sonra tüm dünyada borsalar düşmeye başladı, bizim borsa ise benim beklentilerimin aksine bayağı sağlam durdu, son bir kaç güne kadar. Muhtemelen Pazartesi de bir miktar daha düşecek. Ben TKF hisselerini $14.10’dan satmıştım. Cuma günü 1 birim TKF hissesini $12.20’den satın aldım. Borsalardaki düşüş nereye kadar gider bilemiyorum, kahin de değilim. Ancak gösterge bonoların faizi %9,4 seviyelerine yükseldi, bundan sonra 1 puan daha yükselebilir ve bu da %10’luk bir düşüşe daha karşılık gelebilir. Ama piyasalarda pozitif gelişmeler de olabilir. Neticede bu yılki 60 bin hedefime kıyasla borsanın beklediğim getirisi %20’ye yaklaştı ve faizlerden elde edeceğim getirinin iki katına yükseldi. Bu da benim başlangıç pozisyonu açmak için yeterli bir sebep. Eğer borsadaki düşüş devam ederse Türk hisselerine ayıracağım payı arttırabilirim.

EFT Nedir?  Faşizm nedir?  Özel Üniversiteler  Devlet Üniversiteleri  Türk Bilim Adamı

Yazdigim yorumdan da goreceginiz uzere bundan 2 ay once $12,20'e aldigim TKF yatirim fonu su an $14,12'den islem goruyor. Neredeyse %16 yukselmis. Iki ayda %16 kazanmak kolay is degil. Tabii %16 rakamini hisseleri sonraki 2 ay suresince satmadigim varsayimini yaparak hesapliyorum, hisseleri satip satmadigimi, bugun piyasalar hakkinda ne dusundugumu, hangi hisselere neden yatirim yaptigimi ogrenmek istiyorsaniz $12'lik odeme yapip yeni blogumuza (bkz. blog nedir) uye olmaniz gerekiyor.

Yatırım Fonları konusunda yazi yaziyormus gibi yapip sadece ucret odeyen uyelerimizle paylastigimiz 1. borsa bulteninden bir kac paragrafi paylastigimiz yazinin sonuna geldik. Bu yazida belirtilen ifadelerin hicbirinin yatirim danismanligi kapsaminda olmadigini belirtmeliyim. Bunlar benim goruslerimdir, insanlara da benim yaptiklarimi yapip yapmama konusunda bir tavsiye vermedigimi belirtmeliyim. Ben %16 kazandim, blogumuza uye olanlar da benim nasil %16 kazandigimi ogrenme ayricaligina sahip oldular.

2 Yorum Var.:

Emrah Korhan dedi ki...

Sayın İnan Bey,

Başarılı bir portföy yönetimi tebrik ederim TKF fonu alarak aldığınız risk düzeyi bence tartışılmaya açık.

TKF fonuna neden çok güvendiniz merak ettim doğrusu 2.tür bahsettiğiniz bir yatırım fonundan bu kadar emin olmanız beni şaşırttı doğrusu?


TKF fonu alırken İmkb-100 ile olan karşılaştırmalı analizlerini mi incelediniz ve endeks üzerinde getiri sağladığı için mi aldınız.

Türkiye'deki yatırımcılar TKF fonu gibi bir fonu nasıl alacak bunuda açmalısınız sizin bence Türkiye'de bahsedilen fonların çoğunluğu sizin 1.tür olarak sınıflandırdığınız fon türüne giriyor ki hadi fon almayalım kendimiz İmkb-30 hisselerinden seçimde bulunalım İmkb-100 endeksinin üzerinde kazandıracağı ne malum?

Son olarak madem borsaya girip risk alıp ve TKF fonu alıyorsunuz bu durumda TKF fonu %16 civarı kazandırdı diyorsunuz burada aynı risk düzeyiyle farklı fonlarda daha yüksek kazanç elde etmek mümkün değil midir?

Bunlar kafama takılan sorular..

Sayglarımla

Editor dedi ki...

Emrah,

Guzel sorular. Senin gibi merakli okuyucularimiz icin 6 aylik $39'a ozel uyelik sunuyoruz, istedigin kadar soru sorabilirsin. Senin bu sorularina cevap verirsem $39 odeyip uye olmus bir cok kisiye haksizlik yapmis olurum. Kusura bakma.

Ilgilenirsen haber ver.