Merhaba,
Türkiye’de düşünebilen insan, kadın-erkek-homo. Vb., yok yok yok….
Adam 10 TL’ye uçmuş, laf mı bu…. Sermaye sahipleri kürekle götürüyor, adamcağıza 10 TL lik piyango vurmuş bunu dillendiriyor…
Bak kardeşim,
Türkiye’deki tüm havayolları bu işin üçkağıdında…. Nasıl mı…. Git bilet iste. Sana TV’de yapılan reklam gibi 69 TL’ye kimse bilet satmaz. Ben bir keresinde 95 TL’ye Samsun-İstanbul bileti aldım. Adam bilet promosyonlu dedi. Ne demek bu dediğimde de değiştiremeyeceğimi ifade etti. Ahı mı tuttu ne. Anakara’ya kar yağdı dönemedim. 95 TL kapitalistin cebine gitti. Burada hangi strateji var. Tabii ki kazan kazan…. Kime karşı, tabii ki tüketiciye karşı…. Bilet almaya gittiğinizde sorun bakalım, kaç koltuk satıldı. Size cevap bile vermezler…. Öncelikle sorgulamaya şuradan başlamamız lazım. THY TV’de reklam veriyor. Bilet fiyatları 69 TL diye. Gidiyorsunuz fiyat 100, daha sonra son koltuklar diye 150 TL olmuş. Reklam ne üzerine kurgulanmış, 69 TL… Fiyat ivmeleniyor…. Kaldıracın oranı belli değil. Bir ekran olsun, biletleri faturalarıyla birlikte satıldığını göstersinler, alınlarından karışlarım… Olay tamamen havuç-tavşan meselesi. Ama bu kapitalistler bizim insan olduğumuzu unutuyorlar… Sorgulayan yok adam 10 TL ye bilet bulmuş…. Bu noktada anlaşalım yapılan büyük bir aldatmaca, yönlendirme ve ikame kaynaklara karşı da yanlış rekabet söz konusu.
Fiyat nasıl oluşuyor? Kar marjları nedir? Bilen var mı… Yok…Yok… THY, Pegasus vb. rekor üzerine rekor kırıyor…. Bir ay öncesinden kaç kişi bilet alabilir… Hayat belirsizliklerle dolu… Bilet promosyonluymuş… Aldın mı tamam… Yolcu sayısı artmasına rağmen neden tüketici lehine fırsatlar oluşmuyor. Tüm şirketler büyüme derdinde… Buna bir itirazım yok ama, nereye kadar büyüme…. Kör büyüme tüketiciyi eziyor… Bence bu kadar büyük bir sermayenin bir veya birkaç kişinin tekelinde olması doğru değil.
Sonuç olarak,
Düşük talep dönemlerinde düşük fiyat bir kandırmaca, 10 TL’den hangi havayolu tüm koltukları satar, ben alırım bir de karaborsa oluştururum( Bu kısmı şaka idi)
Havayollarının kar marjlarını bilen yok, açıklanmıyor…
Düşük fiyatlı biletlerin üzerine “değiştirilemez, promosyonludur yazılıyor”, herhangi bir nedenle uçamazsanız 100 TL niz uçuyor…
Uçakla gitmek verimli, zamanı verimli kullanıyorsunuz…. Mesafeler kısalıyor… ama bir de bu regülasyonlarla, şirketlerin kar marjlarını da takip ederek sistemi tüketici lehine çevirebilmek ne kadar etkin olurdu…
Teoriye takılmayalım… Türkiye’de her kesimde mafyalaşma, kokuşma var…. Düzeltici tedbirler alınamıyor… Bence en önemli çıkarım bu…. Ses verin eyyyyyyy düşünen iktisatçılar, teoriyi biraz kenara bırakalım, eleştirmeye devam edelim…
Adam 10 Tl’ye uçmuş, diğerlerinin de parası uçmuş kimin umurunda….
2 Yorum Var.:
Yazida dogru bir tek cümle var, o da giris cümlesi: "Türkiye’de düşünebilen insan, kadın-erkek-homo. Vb., yok yok yok…
En son Ocak basinda gidis sonunda dönüs olmak üzere Istanbul-Antalya Pegasus ile uctum, gidis 49, dönüs 59 YTL. Biletleri gidis-dönüs tarihlerim kesin oldugu icin asagi yukari 3 ay önceden aldim. TV'de ne kadarla reklam yapiyorlardi bilmiyorum.
Tatillerde de 4-5 ay önce bilet alip cok ucuza getirdigim cok oluyor.
Millet tam dayaklik valla.
bu promosyonlar sadece turkiye'de degil dunyanin her yerinde var. amerika'da otobus sirketleri $1'a koltuk satiyorlar. ama bu demek degil ki her bilet $1 olacak. eger seyahat planiniz onceden belli ve yeterince esnekse, bu promosyonlari kovalayabilirsiniz. fiyatlarin internet uzerinden takibi cok kolay. yok ben ucuz bilet kovalamakla ugrasamam diyorsaniz, ucus saatinde gider bedelini oder, bileti normal fiyatina alirsiniz. devlet sizin seyahat accentaniz degil, size ucuz bilet bulsun.
okuyucumuzun istedigi gibi bir regulasyon, normal fiyatlari biraz azaltip okuyucumuzun cebinden cikan parayi azaltacagi icin onun isine gelebilir. ama bu fiyatlarin herkes icin 69 lira seviyesine cekilecegi anlamina gelmez. 10 liraya cekilmesi ise zaten imkansiz. aslina bakarsaniz, bilet fiyati bunun cok ustunde olacaktir. bu da daha dusuk gelirli yolcular icin ucak biletlerini pahalilastiracak ve yolcu sayisini azaltacaktir. okuyucumuzun tuketiciden kasti kendisi oldugu icin, isin o boyutunu goremiyor. o koltuklari doldurmak isteyen insanlar varken, koltuklarin bos kalmasi da bariz verimsizlik.
memlekette nasirina basilan (kimi zaman bakkallar, kimi zaman findik ureticileri, kimi zaman ihracatcilar, memurlar, kamu calisanlari) devlet mudahalesi, regulasyon diye bagiriyor. bu da boyle bir sey.
Yorum Gönder