2008 4. Ceyrek Büyümesi Ne Olur ? : (

Bugün TUIK, sanayi uretim rakamlarını acıkladı. Hatta hatayla once kısmen iyi bir oran verdi (%11.9) sonra da sanayideki daralmayı % - 17.6 olarak açıkladı. Hatırlayacağınız üzere, Kasım ayında %-13'lerdeydi bu oran. Sanayi üretimindeki 2008 yılı kuculmesi ise % -0.9. Bizde aralık ayı verisinin acıklanması üzerine, "2008 3. Ceyrek Büyümesi Ne Olur??" başlıklı yazımızdaki analizi birde 4.çeyrek için yapalım dedik. Hatırlarsanız, 3.çeyrek buyumesini pozitif ve 0.5-1 aralığında tahmin etmiştik ve 3.ceyrek buyumesi de 0.5 gelmişti. Analizin nasıl yapıldığı kısmını onceki yazıya bırakıp, burda sadece bir şeyi açıklamak istiyorum. biliyorsunuz bizim artık birde 2005=100 sanayi uretim endeksimiz (sue) var. Aşağıdaki grafik, 1997=100, 2005=100 ve GSYİH yıllık büyüme oranlarını gösteriyor.


Mavi renkteki 1997=100 eski endeks, kırmızı reel GSYİH büyüme oranı ve yeşilde yeni sue serimiz. ilk açıklayacağım rakamlar (A kategorisi), sadece 2008Q4 için yeni serinin büyüme oranını kullanarak bulduğum sonuçları; ikinci grup sonuçlarsa (B kategorisi) 2006 ve sonrası buyume oranlarını yeni sue'den elde ederek yaptığım tahminleri gösteriyor.

Nükleer Kirlilik  Gönüllü Çevreci Kuruluşlar  Olasılık Soruları ve Çözümleri  Marksizm Nedir  Spam Nedir    Nükleer Enerjinin Zararları  Bono Nedir?  Fareli Köyün Kavalcısı  Arge Nedir?  Kalite Nedir  Açık Arttırma Nedir  Pesimist Nedir?

(A) 1) 1998 sonrası tüm dönem icin, % -10.12'lik büyüme 2) GSYH'nın 1999 ve 2001 krizindekine benzer bicimde SUE'ni takip edecegi varsayıldıgında, % -9.38'lık büyüme 3) GSYH'nın sadece 2001 krizindekine benzer tepki vermesi durumunda, % -9.40'lık büyüme 4) sadece 2001 krizi sonrası dönemdekine benzer biçimde tepki vermesi durumda, % -10.14'lük yani Büyüme, % -9.38 ile -10.14 aralığında

(B) 1) 1998 sonrası tüm dönem icin, % -9.89'luk büyüme 4) sadece 2001 krizi sonrası dönemdekine benzer biçimde tepki vermesi durumda, % -9.75'lik büyüme, burada büyüme, % -9.38 ile -9.75 aralığında.
Bu analizin varsayımları altında, 2009 4. ceyrek buyumesi için nokta atış yapmak gerekirse ben % - 9.40 diyorum. Ekonomiturk 16 Ocak'ta Buyume Tahmini Yarismasi yapmişti. sanırım artık benim oyum da belli oldu. Acikcasi bu sonuc benim icimi kararttı, umarım ya TUİK rakamlarında, yada ben hesaplamalarımda mantık yada işlem hatası yapıyoruz olalım da ekonomi bu kadar daralmamış olsun. 2001Q4'de (2001'in 4.ceyregi) GSYH'da % - 9.8 lik bir daralma gormustuk en son :(
Peki, 4.ceyrek buyumesinin % - 9.4 olarak gercekleştiğini varsayarsak, 2008'in bütününde reel GSYH buyumesi ne olur? Bu durumda ise, 2008 yılı reel GSMH büyümesi % - 0.29! yani negatif geliyor. Haberiniz olsun dedim.

3 Yorum Var.:

Keynesian006 dedi ki...

sanirim tahminlerinde olcum hatasi yapiyorsun. tablo o kadar korkunc olmayacaktir.
nedenlerine gelince:
kisaca.. oncelikle benchmark'larin yanlis.
bir diger konu; SUE her ne kadar 4. ceyrekte dusse de, isletmeler ellerinde ciddi miktarlarda stoklarla yakalandilar "kriz"e.

tersaci dedi ki...

yuzde 9 bence de fazla olmus. 4-5% arasi daralma olur bence.

rdynk dedi ki...

Keynesian006,
veriler ortada, olcum hatası yaptıgımı sanmıyorum ama umarım oyledir :)benchmark konusunu acarsan sevinirim, bir de "SUE her ne kadar 4. ceyrekte dusse de, isletmeler ellerinde ciddi miktarlarda stoklarla yakalandilar "kriz"e" demişsin, bunun 2008 buyume tahmini veya 4. ceyrek tahminiyle olan ilgisini anlamadım, sanırım 2009 icin daha iyi bir buyume bizi bekliyor demek istiyorsun.