Bir yandan markalaşmanın ne kadar zor olduğunu, dünyadaki ünlü markaların bile zor duruma düştükleri bir dönemden geçtiğimizi, tasarlanan otomobilin önümüzdeki dönemde dikkat çekebilecek ekonomik bir tasarım değil de spor araç olduğunu düşününce beyhude bir çaba harcandığını düşünüp, üzülmek mümkün.
Öte yandan birilerinin böylesi bir hayal kurup onu hayata geçirme cesareti gösterebildiğine de sevinmek mümkün.
Nükleer Kirlilik Gönüllü Çevreci Kuruluşlar Olasılık Soruları ve Çözümleri Marksizm Nedir Spam Nedir Nükleer Enerjinin Zararları Bono Nedir? Fareli Köyün Kavalcısı Arge Nedir? Kalite Nedir Açık Arttırma Nedir Pesimist Nedir?
%100 yerli söylemi de kafamı kurcalamıyor değil. Akü falan tamam, yıllardır çok başarılı yerli üreticilerimiz var. Motor ne pekiyi? Tasarımı kendimize ait bir motor yapmaya kalktıysak, aklımıza şaşayım. Küreselleşen dünyada hiçbir komplike şeyin tamamını, tüm parçalarını yerli üretmeye kalkmak efektif olmaz ki...
Sizce?
5 Yorum Var.:
bungee jumping yapmanın da efektif bir tarafı yok ama insanlar yapıyor. Belki bir kereliğine bunu yapmak insanlar şu duyguyu aşılıyordur.
Biz Türk'üz, savaş çıksa dahi, o " gavur"lar bize motorları vermese dahi artık biz bunu yapabilecek seviyede olduğumuzu gösteriyoruz. Bu şekilde düşünüyorlar. Bence de amcaların kendi parası ise istediklerini yapsınlar. Ha bu aracın seri üretimine geçildiğinde ya da farklı modeller üretilmeye başlandıgında ya ostimdeki sanayiciler ya da başka sanayiciler bu motorları üretmeye başlayacaklar ya da mecburen dışarıdan alacaklar.
Olaya bir de bu açıdan bakmakta fayda varç
Motor kendi yapımları değil galiba. 1.5 dci Renault motoru...Spor araba 125 beygir, 85.000 TL imiş fiyatı da daha önceden takip ettiğime göre...
Herhangi bir parçayı üretmek yada tasarlamak o an için ekonomik olmayabilir ama işi birde zamana yayılan gelişim etkisi var. Pozitif bilimlerde deney çok önemli üretim yapmak için kendimizi sıkmazsak yarın birgün yeni teknolojiler geliştirmek hayal olabilir. Teflon örneği sıklıkla bu durum için verilen örnektir. Uzay araştırmaları için yapılan çalışmalarda bulunan Teflon sonradan sanayideki kullanım alanları ve sağladığı fayda ile önemli ticari etki yaratmıştır. Uzaya gitmek düşündüğünüzde ekonomik olmayan bir faaliyet ama getirileri kendisini finanse edecek kadar büyük potansiyel taşıyor. ( bkz Meteor madenciliği )
araba fikrinin kendisi ithal, tasarımi muhtemelen yapılırken kullanılacak tezgahlar ithal, yerliden anladıkları arabanın "kabasının" yerli olması gibi bir abukluk. katma değer denen şeyin ille de elle tutulan şeyde omladığını, marka imajının, yazılımların, tasarımların, sertifikaların da katma değer kattığını unutuyorlar. o yüzden örneğin salakça i-phone'un "10 liraya maledip 100 liraya satıldığını" zannediyorlar. Ama de ki haydi arabayı - olmaz a yüzde yüz yerli yaptın. içine koyacağın benzini yine de yurtdışından getirmek zorunda değil misin? ne bu merkantalizmden çektiğimiz?
Bazilari motoru disardan icerden yorumu yapmis. Daha oraya gelmeden yerli mali olan kisma, govdeye bir dikkatlice bakin, kaput ile tampon arasinda iki parmak bosluk var. Hic bir parca yerine oturmamis. Mekanik imalatta tum deger bu gibi yerlerdedir, kaliplar, gecme, toleranslar vs. buyuk know how gerektirir ve bir gunde biriktirilmez. Zaten yuz sene once icad olmus ayip ya hu insan ugrasmaz hala yapacam diye.
Yorum Gönder