Bahşişi nasıl bırakırsınız?

Malum yazın dışarıda daha fazla yemek yeniyor. Bu yemekler esnasında bazı arkadaşlarımın bahşişi de kredi kartı ile ödediklerini fark ettim. Garsona "şu kadar bahşiş ekle öyle çek" diyorlar. Amerika'da da bunun yapıldığını biliyorum ama gerçekten o bahşiş bize hizmet eden garsona gidiyor mu yoksa işletme sahibi bir kısmını cebe atıyor mu diye düşünmekten kendimi alamıyorum.

Ben kredi kartıyla ödeme yapsam bile bahşişi nakit bırakmayı tercih ediyorum. Zira ben bahşişi yapılan servis için öderim. Servis kötüyse sırf adet yerini bulsun diye bahşiş bırakmam fakat servis çok iyiyse cömert bir bahşiş bırakırım. Bu konuda tutumlu davrandığımı söyleyemeyeceğim zira garsonlar tüm gün ayakta koşuşturuyor ve küçük ücretler karşılığı belki de kayıtdışı çalıştırılıyorlar. Üstelik kaba müşterilerle muhatap oluyorlar ve hak etmedikleri muamelelere maruz kalabiliyorlar. Bu koşullarda çok iyi yapılan bir servise cömert bir bahşiş bırakmaktan yanayım. Sonuna kadar hak edilmiş demektir.

Manipülasyon Nedir   Küresel ısınma Karikatürleri  Türk Bilim Adamı  Liderlik Nedir?    Türkiyede Ödenen Vergiler, Vergi Türleri  Enformasyon Nedir    Slogan Nedir    Enflasyon Nedir    Nükleer Santraller  Devlet Nedir

Zaten lokantada garsonları küçümseyen, onları azarlayan ve kendince etrafa hava atan müşterilere çok hayret ederim. İnsanın egosunu tatmin edeceği son yer lokanta olmalı. Adam önünüze yiyeceğiniz yemeği getiriyor, içine tükürmeyeceği ne malum? Bu yüzden değil elbet ama genel olarak nazik ve duyarlı davranmaktan yanayım. Sonuçta hepimiz insanız.

Siz bahşişi nasıl bırakırsınız? Bu sektörde deneyimi veya bilgisi olan varsa düşüncelerini bizimle paylaşır mı?

14 Yorum Var.:

rddk dedi ki...

Lüks restoranlarda aldığım standart hizmete asla bahşiş bırakmam. Bahşiş bırakabilmem için, standart hizmet dışında bir hizmet sunmaları gerekli.

Bu ne olur derseniz, malzemeden, pişirime kadar, manzaralı masa seçiminden, ikram edilen kahveye kadar çok seçeneklidir.

Öte yandan pahalı rastoranlarda genel anlamda standart hizmete bahşiş bırakmadığım gibi, salaş ve taburede oturdupum kebapçılarda, yağlı ekmeğinden tut da, maydonozu ekstra suda yıkamasında, bardağa buz koymasına kadar ufak detaylar için keyif alıyorum. Buralarda bahşiş vermeye daha yatkın buluyorum kendimi.

Ama kesinlikle, standart dışında bir şey olması gerek bahşiş konusu için...

Saygılar...

Uğur UYGUR dedi ki...

Ben şahsen kredi kartından bahşiş bırakanı hiç görmedim. Ayrıca kredi kartı kayıtlı bir ödeme olduğu için işyeri sahibinin o parayı ayrı tutarak garsona vereceğini de pek düşünmüyorum.

Öyle fazla miktarda bahşiş bırakmam. Eğer normal bir hizmet verildiyse ancak bütün paranın üzerinden kalan bozuk kısmını bırakırım. Eğer kötü bir hizmet verildiyse, garsona bakarak bozuklukları da alırım. Ama biraz alkollü bir yemeğe gittiysek ve garsonlarda gerçekten iyi hizmet ettiyse ayrıca nakit olarak bahşiş bırakırım.

Ama sonuç olarak öyle çok aşırı bahşiş bırakmaya karşıyım. Sonuçta bu onun işi. Zor da olsa maaş ile çalışıyor. İşinin haricinde bir hizmet verirse ancak o zaman birşeyleri hak eder...

Pasha dedi ki...

Amerika'da (eyaletlere gore mi, yoksa federal bir yasa mi emin degilim) asgari ucret icin 2 limit var. Bahsis alan meslekler icin 2.5 $/saat, bahsis almayan meslekler icin 6.25 $/saat. Bu durumda masaya servis yapan restoranlarda standart bir servis bile yapilsa %12-%15 gibi bir bahsis veririm. Kaliteli bir servisse %20 ve uzerinde bahsis verdigim olur. Ama cok cok kotu bir servisse (hayatimda 3 defa yaptim) 1 cent bahsis veririm. Cunku hic bahsis vermezsen, "okuz musteri, bahsisten haberi yok" diye dusunurler ve mesaji almazlar. Ama 1 cent bahsis verince esek olan bile anlar. Tabi oraya bir daha gitmemek lazim, yoksa tukuruklu yemek gelebilir :)

Ayrica bazen bahsisten ascilara ya da seflere de pay veriliyor. Sushi ustalari gibi. O zaman kredi kartiyla verirseniz, garsonun tum bahsisi cebe atmasini da engellersiniz.

Tek bir formul yok yani.

Serkan IŞIN dedi ki...

Bahsisi genelde %10 hesabina gore birakiyorum ben ve nakit. Yukarida biri "standart hizmete bahsis birakmam" gibi kendince bir yorum yazmis. Boyle bir sey yok. Cunku bahsis, yapilan hizmete verdigin bir seyden cok, sana bunu yapan hizmete biraktigin birsey. Hizmeti zaten essek gibi yerine getirecek, ama eger yaptigi seyi gercekten senin icin yapiyormus gibi ise ve sana da bunu hissettiriyorsa karsindaki, benim icin bahsis olcutu o.

Bizim insanimiz bu tur inceliklerden anlamiyor. Bahsis dedigimiz hadi en fazla 10 tl olsun, bizimkilere gore bu "enayilik". "Ne birakicam bahsis ya, hadi kalk!" diyor bizimkiler. Zaten 3-5 TL'nin hesabini yapa yapa boyle buyuk servetler, boyle buyuk devasa kuruluslar yaratti bu millet.

Medeni adam bahsis birakir, yuce gonullu oldugu icin. Gerisi laftir.

Marin dedi ki...

Yurt dışındaki bahşiş uygulamalarını ilk defa duyuyorum. Bende bir kaç kez KK ile bahşiş ödemeyi düşündüm ama işverenin bunu vermeyeceğini düşünerek vaz geçtim.
Eve siparişlerde servis elemanının selamlamasına bakarak veriyorum. Bu da ortalama 2 tl(Günde 10 yerden bahşiş aldığını hesap ederek) Ama dışarıdaki yemeklerde yemek kötü olsa bile garsonun hizmet şekline göre ve gelen hesabın durumuna göre 5-10 TL arası değişiyor.

Junior dedi ki...

Istanbulda uluslararasi bi organizasyonda calismistim. Yemekte binbir millet insan arasindan sadece Turk bir amca yeni bir sampanya actirmak icin 100 tl bahsis vermisti. O gun diger arkadaslar arasindan 1 tl bahsis alan bile yoktu. Seviyorum insanimizi :)

Dane dedi ki...

Bir yamuklari yoksa %10 nakit

Unknown dedi ki...

Ahmedi Necat canlı yayında sinek yakalama girişiminde bulunmuş, daha öncede Obama nın böyle bir eylemi olmuştu. İki olayıda tv den seyrettim. Obama büyük başarı göstererek sineği yere serdi fakat Ahmet Necat sineği kaçırdı. Şimdi gelelim iki başkan arasındaki başlıca farklara ve başarı ve başarısızlığın değerlendirilmesine.
1- obama avlanma olayına konsantre olmuştu Ahmet ise tv konuşmasına.
2- obama önce avını dikkatlice izledi Ahmet ise adeta tik şeklinde hamlede bulundu.
3- Obama avına doğru yönelip hamle yapacağı elini havada hazır tuttu, gözleri ise avı üzerindeydi. Ahmet ekrana kilitlenmişti, önceden hiçbir hazırlık yapmadan hamle yaptı.
4- obama avını yere serdiğinde bütün kameraların avını görmesini sağladı. Ahmet ise boşa giden hamleden sonra sanki hiçbirşey olmamış gibi konuşmasına devam etti.
5- Obama kameralara mutluluk pozları verirken Ahmet'in sinirli olduğu görünüyordu.
Buradan doğu ve batı toplumlarının karakteri hakkında çıkarsama ve öngörülerde bulunulabilirmi? Zannetmiyorum.
Konunun bahşiş ile bir ilgisi varmı? Zannetmiyorum.

Unknown dedi ki...

Bende özellikle lüks restoranlarda bahşiş bırakmam. Zaten bana güleryüzlü ve kibar hizmet etmesi onun görevi. Ben görevi olan şeyleri yapan insanları ödüllendirmeyi gereksiz buluyorum. Ama ekstradan bir hizmet söz konusu ise tabiki bırakılabilir.
Kredi kartı ile bahşiş ödeyenlere rastladım bende.saygılar.

Özkan D. dedi ki...

KK ile bahşiş nasıl ödenir anlamadım?
KK ile cekilen her para için yazar kasa fişi kesmek gerekir,
şirket garsonun aldığı bahşiş için KDV mi ödeyecekk?


bu arada havzalı, koca Obama bile sinek avlıyor, kriz bitmedi orda da demekki.

heybeliman dedi ki...

Ben bazen ufak bir hesap yapıyorum, işlek bir mekanda 10 masaya bakan bir garson olduğunu düşünelim, her masa ortalama saatte bir müşteri değiştirsin. Günde 8 saat çalışsa 10*8'den 80 saat*masa eder. Bizim kültürümüzde bahşiş bırakmak önemli olduğu için bu gelenlerin %50'sinin ortalama 5 TL bahşiş bıraktığını düşünelim. (ki bu rakam aslında ufak kalıyor %10 bahşiş mantığıyla gittiğinizde işlek mekanda hesap 50'den az gelmiyo bir masa için). Böylece 80 * %50 * 5 = günlük 200 TL bahşiş oldu. Bu tür mekanlar haftanın her günü çalışıyor, demekki ayda 6000 gibi bir rakama denk geliyor.(Rakamlar elbette restorana, işlekliğine, sezona ve garsona göre değişir). Ben bir bilgisayar mühendisi olarak bu kadar para kazanmıyorum.

Her restorana gittiğimde bahşiş verirken aklımdan bu hesaplar geçiyor ve diyorum ki bonkör bir şekilde para bıraktığım insan en az 2 katım para kazanıyor. Peki benim bu savurganlığım neden? Olası seçenekler kültürel değerler, alışkanlıklar, yanındaki kişiye karşı küçük düşme riski, belki kişisel egolar bazen de gelen servisten memnun kalma, bilemedim.

Serkan IŞIN dedi ki...

Ben bir bilgisayar mühendisi olarak bu kadar para kazanmıyorum. demiş arkadaşlardan biri. Cem Yilmaz'in anlattigi bir tip vardi "mekana gelince hemen adam başı bilet hesaplayip duran". Ona benzemiş. O mekanların içinde çalışan insanların yapılan hesaba göre aldığı birşey olduğunu sanmıyorum ama şu da aklima geldi. tamam %10 hesabına göre bahşiş bırakıyoruz ama şu ter kokusunu -hele ankara'da- bir türlü gideremedi garsonu, aşçısı, şefi. tamam hadi araba tamir atolyesinde çok da sorun değil de, ulan yemek getiriyorsun, kendine bir çeki düzen ver. işin bi de bu tarafı var. o mis gibin koltuk altları, oy oy..

haluk dedi ki...

sen versende vermesende avrupadaki bütün ülkelerde %10 servis parası adı altında zaten alınıyor. hatta servis elemanı yemekleri söylediğinizde servis parasının fiyatlara dahil olmadığını söylüyor. Hayatımda binbir türlü ayak oyunlarının olmadığı bir kapitalist sistemden yanayım. Örnek veriyorum Avrupadaki sistem Migros sa ben Bim'i tercih ederim..

Unknown dedi ki...

merhaba
ben fine dining dedigimiz luks restaurantlarda calisan bir garsonum .
oncelikle bahsis nedir? bahsis restaurantlar gibi luks mekanlarda iyi servis almissaniz birakacaginiz ekstra ucrettir .
peki nasil? rezervasyon icin aradiniz telefon acildi sicak samimi bir ses tonu sizi anlayacak ve sizi sabirla dinleyecek sonra mekana geldiniz arabanizi alacak vale lerin guvenilirligi ve nazikligi .ilk giris sicak bir tebessum ve servis icten sizle alakali Ama sizi sıkmıyacak garsonlar masanizi goz ucuyla kontrol etmek yemeklerin zamaninda ve sicak gelmesini saglamak cola asidinin kacmamasi icin masada acmak gibi binlerce detay . tabi siz farkedebilirseniz musterilerin genelde %30 u farkeder . ve sadece farkedenler gercekten bahsis verir . kk ile bahsis verdiginizde genelde banka kesintisi vb nedenlerle %30u bize donmez biz derken bircok restaurantta havuz tip sistemi vardir ve point sistemi ile calisirlar . sefler barmenler hostesler abiyerler komiler ve garsonlar . sizin verdiginiz 20tl nin yuzde 30u zaten geri donmuor geri kalior 14tl bunuda bu sistem icindeki herkes bolusuor dusunun artik gerisini .:)) tamam haftalik belki 250 300 tl paraaliyoruz
ama asgari ucretle calisiyoruz . yani yaz sezonuunda 1600 1700tl para alioruz ama sabah10 da baslayip bazen gece 1 2 lere kadar musterileri beklemek de gorevimiz oluo ve gece yemeklerimiz yok yol parasi yok bazi muhendis arkadaslar 6000 tl demis ama sanirim formul hatasi var ;)) iste sonra size iyi bir gece yasattiktan sonra sizleri evinize ugurluyoruz . vale den taksi cagirmaya kadar dusunuoruz . bu bizim isimiz . garsonlar arasinda soyle bir kavram vardir 1 iyi tip veren musteri unutulmaz 1de iyi firça atan musteri unutulmaz. tesekkurler bu yaziyi hazirladiginiz icin ..