Vergide Eşitlik, Adalet ve Verimlilik Nedir

bir okurumuz, eksi iktisat'taki (iktisat nedir) bir yazimin yorum bolumunde bir soru sormus. cevap uzayinca, cevabi ayri bir yazi olarak yayinlamayi uygun buldum. soru su:

"Vergilendirme gelir yerine tuketim ustunden olursa esitlik/adillik durumu ne olur? (Bunun pratikte zor oldugu asikar ama merak iste)"

bu eskiden beridir uzerinde tartisilan bir soru. ama son yillarda, amerika'da "the fair tax act" adli yasa tasarisi gundeme geldikten sonra tartisma yeniden alevleniyor. (fair tax, adil vergi demek.)

Demokrasi Nedir   Küresel ısınma Nedir  Özel Üniversiteler    Bilgisayar Nedir    Teknoloji Nedir


gelelim soruya. bir defa, tuketim vergileri genel olarak "regressive" ozellik gosterirler. bunun sebebi fakir insanlarin kazanclarinin buyuk bolumunu tuketmesi. zenginler ise kazanclarina oranla daha az tuketip daha cok tasarruf yaptiklari icin tuketim vergisinin onlar uzerindeki yuku (goreceli olarak) daha hafiftir. bu acidan tuketim vergilerinin toplum icerisinde esitsizligi arttirdigi iddia edilir. esitligin/esitsizligin onemli olup olmamasi ya da ne tip esitligin (gelir mi, tuketim mi, servet mi?) onemli olmasi subjektif konular. ama toplumun adalet anlayisi (genel olarak) esitlige deger veriyor ise, kapsamli bir vergi reformu onerisinin bu meseleyi ciddiye almasi gerekir. yukarida sozunu ettigim "the fair tax act" gibi onerileri savunanlar onerilerinin, en azindan tuketim acisindan toplumu daha esit hale getirecek onlemleri barindirdigini iddia ediyorlar. (ayrinti isteyenleri google'a yonlendirecegim.)

vergi sisteminin adilligi ise tamamen subjektif bir mevzu. misal, su "adil vergi" kavraminin sozde mi ozde mi adil oldugu tartismalidir. ayrica, adalet illa esitlik anlamina gelmez; hatta kimi bakis acilarina gore esitsizligi gerektirebilir. yani bir insan tuketim vergisinin esitsizligi arttiracagini dusunse bile pek ala onu daha adil bulabilir. nasil mi? mesela soyle dusunur: gelir, bir insanin topluma yaptigi katkinin karsiligidir. uretim, toplumun isgucu, sermaye, isgucunun niteligi, toprak ve saire gibi uretim faktorleri kullanilarak yapilir. cok kazanan insanlar bu uretim faktorlerini digerlerinden daha verimli kullananlar, yani topluma daha cok katki yapanlardir. gelirlerini harcamayip tasarruf yapanlarsa gelecekteki uretime ve hatta verimlilik artisina katkida bulunurlar. tuketiciler ise uretileni kendi istekleri dogrultusunda tuketirler. olaya boyle bakan bir insan icin adil olan, gelir vergisi dahil, isgucu, sermaye ve saire uzerindeki tum vergilerin bir tuketim vergisiyle yer degistirmesi olabilir. oysa ki esitlikci bir bakis acisindan bu sistem adaletsizdir. (bundan mirrlees yaklasimi konusundaki yazimda bahsetmistim.)

ozetle, vergi sisteminin toplumun esitlik/adalet tercihleri yonunde sekillenmesi tamamen siyasi bir surec. bu konuda biz ekonomistlerin soyleyecegi fazla bir sey yok. ama baska bir konuda soylenebilecek cok seyler var; o da iktisadi verimlilik. zaten yukarida sozunu ettigim "adil vergi" tartismalarinda dikkatimi ceken, bunun topluma (olculebilir ve gozlenebilir) maddi katkilarinin ne olacaginin one cikmasi. savunuculari, uretim uzerindeki tum vergilerin kaldirilmasinin cok belirgin bir buyume artisi getirecegini, vergi sistemini basitlestirip burokrasiyi azaltacagini iddia ediyorlar. tabii bu gorusleri elestirenler de var. (detay arayanlari yine google'a havale edecegim.)

pratikte fiyatlari bozup verimsizlik yaratmayan bir vergi sistemi olmaz. ama mevcut sistemlerden daha basit, etkin ve verimli sistemler gelistirilebilir. peki tuketim vergisi bunu saglayabilir mi? amerika'yi bilmem ama turkiye'de su an icin saglayamayacagi kesin. en basta vergi kacaklari alir basini yurur. ayrica, bana boyle bir sisteminin gerek sarti, kamu harcamalarini radikal bir bicimde azaltmaktir gibi geliyor. kisaca, hem iktisadi hem de siyasi yonden su an icin bize cok uzak bir mevzu bu.
Diger bir konu ise vergi affi konusudur ama ona da baska bir zaman bakariz.

2 Yorum Var.:

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Unknown dedi ki...

Fair tax'e benzer bir vergi sistemiyle ilgili gorusunuzu merak ediyorum. Amerika'da sales tax + digital para sistemi bir ara tartisilmisti. Kisaca fair tax sistemi kullanilacak ama vergi kacagini engellemek icin kagit para kaldirilacak. Tum para transferleri dijital olacagindan vergi kacagi olmayacak. Boylece hem vergi toplama, vergi verme masraflari cok azalacak hem de kayit disi kayit icine alinacak. Boylece kayit altindakilere kallavi bir vergi indirimi yapilabilecek. Bir de para harcamak yerine tasarruf tesfik edilip, Cin'e bagimlilik azalacak. Bu sistem bana gore tam Turkiye'nin ihtiyaci oldugu sistem gibime geliyor. Amerika'da buna karsi cikilmasinin bence iki nedeni vardi. Birincisi kagit paranin verdigi kisisel hurriyetin kaybi, ikincisi zaten dunya standartinda calisan bir vergi sistemi varken durduk yerde baslarina is cikarmama istegi. Turkiye'de yavas yavas kagit para onemini yitirmeye basladi, en son kredi kartiyla yapilan harcamalarin, tum harcamalarin %36'ina ulastigini okudum. Turkiye'de guclu liberteryan bir grup da olmadigina gore bir kac senelik bir egitimle boyle bir sisteme gecmek mumkun olabilir. Zaten calismayan bir vergi sistemimiz oldugu icin yerine gelecek tum sistemler daha adaletli olacagindan, "fair tax" karsilarinin argumanlarida tutmaz Turkiye'de. Degisime de acik bir toplumuz, 5 sene icinde iki defa paramizi degistiriyoruz. Bunu ABD'de yapmayi basarabilicek adamin alnindan operim.

Bir de bu avantajlarin ustune, bonus olarak tasarruf artacagindan ekonominin doviz girdisine bagimliligi azalir. Bence su anda olabilecek en iyi vergi sistemi bu. Zaten eninde sonunda kagit para kalkacak onceden kaldirmak daha mantikli. Kimse bundan 30 sene sonra kagit paranin hala kullanilacagini dusunmuyor sanirim. Sizin bu konudaki gorusunuzu ogrenmek istedim.

Saygilar.