Pacman oyna: Google Pacman oynamak verimliligi nasil etkiler yazimizda kitabimizi en cok satin alan grup olan universite ogrencilerine bir soru soracagiz? Bu hafta Google anasayfasina 80'lerin efsanevi
bilgisayar oyunu pacman'i koyarak bir ilke imza atti. Pacman Google versiyonu kullanicilar tarafindan buyuk ilgi gordu ve normalde Google'da harcanandan cok daha fazla bir sure bu oyunun oynanmasi neticesinde harcanmis oldu. Bazi arastirmacilar da normalden fazla harcanan sureyi ortalama calisan
uretkenligi ile carparak Google'in Amerikali sirketlere toplam zararinin $120 milyon oldugu yonunde bir aciklama yaptilar.
Simdi sorumuz geliyor. Google Pacman oynamak gercekten Amerikali sirketlere $120 milyon zarar vermis midir? Bir
iktisatci veya isletmeci olarak bu soruya dogru cevap vermeniz gerekir. Cevaplari bekliyorum.
Pacman oyna: Google Pacman oynamak verimliligi nasil etkiler yazisi
universite ogrencileri icin yazilmistir, digerleri zamanlarini bosa harcamasinlar, verimliliklerini azaltmasinlar :)
9 Yorum Var.:
Bir önceki yazıya 10 yorum yapılmışken buna hiç yorum yapılmamış. İlginç! :)
Bence özel şirketlere bu durumun fazla zarar verme şansı az. Zaten çalışanları çalışabildikleri kadar değil çalışmasını istedikleri kadar çalıştırıyorlardır, o gün için bitirmek zorunda oldukları işleri bitirmek zorundadırlar. 1 saat Pacman oynarlarsa kalan 7 saatte 8/7 kat fazla çalışarak bunu dengelerler ya da işlerini kaybederler.
Ancak bir perakende şirketinin ürün arama-bulma-satın alma sorumlusu olan bir çalışan belki 1 saat Pacman oynamasaydı ucuz bir ürün bulacaktı, bir fırsat bulacaktı, onu kaçırmış olabilir. Yani ay sonunda yine ondan beklenildiği kadar çalışmıştır ama belki Pacman oynamasaydı, beklenilenden daha iyi bir performans gösterecekti.
Yani çalışanların beklenenden fazla performans gösterme şansı olduğu işlerde biraz zarar vermiş olabilir. Tabi 8 saat Pacman oynayıp da beklentilerin altında kaldıysa evde de çalışarak dengeleyebilir ama bunu yapmayabilir de.
İşi bırakıp Pacman oynayan bir çalışan, Pacman olmasa başka bir şey ile ilgilenip yine aynı vakti heba ederdi.
Bir rivayete göre Microsoft Çin Hükümeti'ne kendi ürünlerinin kırılarak, ücretsiz kullanılmasından kaynaklanan gelir kaybı nedeniyle başvurduğunda aldıkları yanıt şöyle bir şey olmuş: "O fiyatlara bu pazarda ürünlerinizi satmanız zaten mümkün değil, dolayısıyle gelir kaybından söz etmeniz anlamsız. Şükredin ki en azından insanlar bu ürünleri kullanıp en azından alışıyorlar."
Bazı şirketler Internet'i iyice kısıtlıyorlar. Bu yöntem orada çalışanların daha çok çalışmasını sağlıyor mu, yoksa insanlar işten başka uğraşacak şeyler bulmakta yaratıcılıklarını mı geliştiriyorlar? İyi düşünmek gerek.
Dürüst, işine saygı duyan, iyi yetişmiş insanlar işlerini dört dörtlük yaparlarsa, boş kalan vakitlerinde ne yaptıkları benim umurumda olmaz. Oturup boş vakitlerinin kalmaması için yani bir diğer deyişle "utilization"ı yükseltmek için ne yapacağıma kafa yorarım.
o hesabı yapabilmemiz için önce iş yerinde pacman için harcanan zamanın çalışma süresinde mi, yoksa molalarda mı geçtiğini veya ne kadarının molalarda, ne kadarının çalışma süresinde işten kaytarılarak harcandığını bilmemiz gerekir. (bu da bilinmiyor) molalardaysa zaten kayıp sıfırdır, yok çalışma süresindeyse T'Pol'un dediği gibi aynı zamanı iş dışı başka bir şeyle ilgilenerek heba ederlerdi.
bana bu araştırmayı ciddi ekonomistler değil de basın hokkabazları yapmış gibi geldi:) doğru hesap google'ın pacman oyununu anasayfasına koyduğu hafta ile boş google sayfasının olduğu bir başka haftada gerçekleşen işlem hacimlerini karşılaştırarak yapılır. tabi burada da diğer bütün değişkenlerin sabit kalması gerekiyor ki bu da imkansız. özetle, pacman'in abd şirketlerine zararı asla ölçülemez diyorum :)
Ahmet,
"doğru hesap google'ın pacman oyununu anasayfasına koyduğu hafta ile boş google sayfasının olduğu bir başka haftada gerçekleşen işlem hacimlerini karşılaştırarak yapılır." demissin.
Zaten oyle hesaplamislar. Bulduklari saati de ortalama bir calisanin saatlik uretkenligi ile carpmislar ve dolara cevirmisler.
her iki haftada google'da geçirilen zaman farkını ortalama verimlilikle çarpmayı kastetmiyorum. insanlar, pacman varken google'da geçirilen zamanın yerini pacman yokken herhangi bir oyun sitesine girerek yine pacman oynayıp harcayabileceklerinden, sadece google'da geçirilen zamana bakarak bu hesaplamayı yapmak yanlış olur diyorum. bence hesaplama diğer bütün değişkenleri sabit tutup, sadece google'da geçirilen zamanı değişken alarak "ekonominin tamamında" gerçekleşen işlem hacimleri arasındaki farkı ölçmekle gerçekleşebilir. bu yolla, pacman yokken işten kaytaranların zamanlarını çalışarak mı, yoksa başka bir oyunla mı geçirdiğini anlayabiliriz. eğer bir fark yoksa "demek ki pacman olmasaydı insanlar yine de işten kaytaracaktı" diyebiliriz.
kafam karıştı şimdi, aynı şeyi mi dedik bilmiyorum:)
Rakamın tam olarak nasıl hesaplandığı şu haberde var:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/10153286.stm
Araştırmacılar tüm dünyadaki bir günlük Google kullanıcıları için bu rakamı hesaplamışlar ve kullancılara çalışmaları için ortalama 25 dolar ödeme yapıldığını varsaymışlar. 25 dolar biraz yüksek bir rakam olabilir diye düşünüyorum. Ayrıca Google kullanıcılarının önemli bir bölümü işssiz, öğrenci veya mesai saatleri dışında Google'i kullanan kişiler de olabilir.
Çalışanlar kısmı için ben de sayın T'Pol gibi düşünüyorum. Pacman oynama zamanın büyük bir kısmı zaten işyerinde boş geçirilen zamandan gelmiştir, dolayısıyla üretkenlik kaybı hesaplanandan azdır.
Ek olarak, Google bu basit oyun sayesinde reklamını yapmış oldu. Biz bile ne kadar konuştuk. Hem de oyunu oynayan kişiler o gün daha fazla arama yapmış olabilirler. Bunun Google açısından az da olsa üretkenlik artışı olarak bir karşılığı yok mu?
Özetle gerçek rakam bana 120 milyon dolardan çok ama çok daha düşüktür gibi geliyor.
hesaplamada yapilan hata pacman oyununu oynayan calisanlarin bu oyun google a koyulmadan oncede haril haril calistiginin varsayilmasidir. hesaplama bu oyun google a konulmadan once calisanlarin o saatlerde yaptigi calisma disi aktivitelere eklenip daha sonra aradaki farki bulmak seklinde yapilmalidir.dolayisiyla pacman oyununu oynayanlarin o saatlerde onceden haril haril calismadigini goz onunde bulundurursak bulunan rakamin $120 milyondan cok daha dusuk oldugu gorulecektir.
ayrica isin birde verimlilik yonu var calisanlar pacman oyununu oynamak icin cok daha efficient calisip yapmalari gereken isleri, pacman oynama motivasyonuyla, cok daha hizli yapip bitirirlerse bir zarardan soz edilemez. sadece bu sirketlerin calisanlarini gereksiz yere fazladan calistirip fazladan saat basi ucret odedigi ortaya cikar..
Bence burada oyunun hiç bir alakası yok ,çünkü oradaki idarenin yanlışı vardır işine konsantre bir ekip kurmayı başaramamışlardır.İşçi alımlarında ince eleyip sıkı dokumamışlar yani.Günümüzde saati geçtim her dakikanın bir önemi varken çalışanların hemde iş saatlerinde 1 saat gibi uzun süreyi oyun oynayarak harcaması akıl almaz birşey, ki günümüzde her saniye binlerce yenilik değişim yaşanıyorken.Demem o ki şirketler oyuna şuç aramaktansa sorunu kendi iç işlerinde çözmeyi denemesi daha mantıklı olur.
Yorum Gönder