Is Bulma Problemi Nasil Cozulur?

Universite Harclari uzerine yazdigimiz yaziya yapilan yorumlarda bir okuyucumuz su sekilde bir serzeniste bulunuyor:

"Verimlilik düşük derken de marjinal verimliliği fazla olanın fazla kazanacagı varsayımı ile düşünüyorsunuz. Bir üni ögrencisi nasıl verimli olabilir? Derslerinde başarılı olarak ve kendini gelişterek. Benim verimlilik ölçütüm olarak GPA'mı alırsanız 4 üzerinden 3,59 ve bölüm ikincisi mezun oldum.Üretime katkımız yokmus, üniversiteler bizi istihdam etmiyor ki verimli olalım, bi sürü makale yazalım, citation endeks e girelim. Bölüm başkanının oglunun asistan alındığı bi ülkede yaşıyoruz, ne verimliliği. Belki bu varsayımlarınız ABD' de geçiyordur ama hiç Türkiyede yaşamamış gibisiniz."

Dunyanin kurali esitlik degil esitsizliktir, bakin etrafiniza esit olan pek bir sey goremezsiniz. Ikiz cocuklar bile ayni performansi, ayni sonuclari uretemiyor. Hayatin isleyisindeki en onemli faktorlerden bir tanesi "information asymmetry" dedigimiz herkesin mevcut durum hakkinda ayni bilgiye sahip olmamasi durumudur. Bir isveren ise birisini alirken o kisi hakkinda belki de en az bilgiye sahip kisilerden bir tanesidir. Bu dezavantaji ortadan kaldirmak icin mulakat yapilir, sorular sorulur, o kisinin gecmisi arastirilir, notlarina bakilir, vs. Amac bu kisinin verimliligini ise almadan isabetli bir sekilde olcmek ve dogru karari vermektir.

Iflas Nedir  Borsa Nedir  Hisse Senedi Nedir  Risk Nedir  Libor Nedir  Ikame Etkisi Nedir

Simdi olaya bu acidan baktiginiz zaman daha onceden tanidiginiz bir kisi, ya da sizin tanidiginiz bir kisinin taniyip onerdigi bir kisi hic tanimadiginiz bir kisiye gore daha avantajlidir. Bu size "adam kayirma" gibi gelebilir ama bu olay Turkiye'de de boyledir, Amerika'da da. Hatta Amerika'da ise girenlerin dortte ucu bir tanidiklari vasitasiyla ise giriyorlar seklinde bir istatistikte vereyim size. Serbest piyasa kosullarinda isveren her zaman en verimli olacak elemani ise almak ister. Haa, devlet dairesidir (bahsettiginiz durum bana bunu cagristiriyor), verimlilik adamin umurunda degildir, o baska. Biz bosuna serbest piyasa ekonomisini, devletin kucultulmesini savunmuyoruz!!!

Yazinizdan anladigim kadariyla siz verimlilik olcutu olarak GPA'yi almissiniz. Yanlis anlamayin, benim GPA'in sizinkinden de yuksek idi ama bence verimlilik olcutu olarak GPA'i kullanmak tek basina yeterli bir davranis degildir. Ben kendi tecrubelerime dayanarak sunu soyleyebilirim ki dusunduklerini cekinmeden ifade yetenegi, insan iliskilerindeki basari, ozguven, yaraticilik bence bir kisinin not ortalamasindan cok daha onemli faktorlerdir (ise nukleer fizikci birisini almadiginizi varsayiyorum :-)). Maalesef bu yetenekler okulda ogrenilebilecek seyler degil.

Uzerinde duracagim ikinci konu ise birincisiden cok daha onemli bir konu. Ulkemizdeki insanlar nedense hep baskalari tarafindan istihdam edilme beklentisi icerisindedir. Birisi is buldugu zaman hemen ik sey sorariz: kadrolu mu ve sigortali mi? Devletin uzun yillar en buyuk isveren olmasindan kaynaklanan bir sey olabilir bu belki de. Insanlar okurken hic "acaba ben kendi basima ne yapabilirim?" diye sormuyorlar. Girisimcilik ruhumuzda mi yok nedir? Her zaman bahanemiz hazirdir ama: devletin burokrasisi cok, sermayemiz yok, vs. vs. Hic bir zaman kendimizi sorgulamiyoruz ama.

Yapmamiz gereken (devletin yapmasi gereken demiyorum dikkat edin) ulkede girisimcilerin onunu acmaktir, piyasalari serbestlestirmektir, vergileri azaltip, devletin faaliyetlerini kismaktir. Bunu yaptigimiz zaman butce aciklari da azalir, faizler de duser, issizlik de azalir. Secimler geliyor, yine mal gibi gidip populistlere oy verip ondan sonra da ulke niye bir turlu kalkinmiyor diye dovunup duracagiz. En sonunda kabahati de "dis guclerin" uzerine yikacagiz. Soooo convenient!!

8 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

"Ben kendi tecrubelerime dayanarak sunu soyleyebilirim ki dusunduklerini cekinmeden ifade yetenegi, insan iliskilerindeki basari, ozguven, yaraticilik bence bir kisinin not ortalamasindan cok daha onemli faktorlerdir (ise nukleer fizikci birisini almadiginizi varsayiyorum :-)). Maalesef bu yetenekler okulda ogrenilebilecek seyler degil"
demişsiniz sayın ekonomix
bence tam tersi . salak salak tarih yada diğer ders metaryallerini ezberlettireceklerine sınıfta hern e kadar salak, abuk ve hatta sabuk ta olsa sorulan soruya sınıfın gülmemesi ( gülünde memesi olurmu demeyin)gerektiği öğretilseydi ezik türk imajı bariz olmazdı.
saygılar

Adsız dedi ki...

"Dunyanin kurali esitlik degil esitsizliktir, bakin etrafiniza esit olan pek bir sey goremezsiniz"

sonuna kadar katılıyorum.

= aha bu eşittir işaret. bi çizgi diğerinin altında . neden eşit değil kardeşim

Adsız dedi ki...

devlet alttaki çizgiye yardım etsin.

Adsız dedi ki...

Anonymous olarak yazmıştım, economix beyin alıntı yaptıgı kisi benim. İlk paragrafınıza ben de imza atarım ama benim talebim esitlik değil, adalet. Ben digerleri ile esit olmadığım için, yani daha iyi oldugum icin bunu talep ediyorum.Asymmetric information konusundaki fikrinize de katiliyorum, iyi calistigini,calisacagini bildiginiz icin o kisiyi ise alirsiniz, kan bagi oldugu icin degil.GPA yi olculebilir bir sey oldugu icin verdim, ayrica sizin verimsiz oldugunuz soylenmedi :)yani not ortalamaniz icin takdiri hak ettiniz.Bir üniversitede ya da enstitu de calismaya adaysaniz,akademik basari onemlidir. Tabi ki yaraticilik,beseri iliskiler, girisimcilik her yerde gecer.
"Ulkemizdeki insanlar nedense hep baskalari tarafindan istihdam edilme beklentisi icerisindedir. Birisi is buldugu zaman hemen ik sey sorariz: kadrolu mu ve sigortali mi? Devletin uzun yillar en buyuk isveren olmasindan kaynaklanan bir sey olabilir bu belki de." bu sozlere imzami atip geceyim..
Bir ulkede kamu kaynaklarini kimin yonetecegi secimle belirleniyorsa populizm zorunlu sonuctur. Siyasetcinin hedefi oy maksimizasyonu yoluyla bu kaynaklara ulasmaktir.Demokrasi soz konusu ise sizin sikayet ettiginiz seyler olacaktir.
Benim meseleme gelince sorun su 1 dolar kazanmak icin 100 dolar yatirmak degil benim yuksekogrenim gormem. Yuksek ucretli is bulamiyoz da!! bi rezervasyon ucretimiz var emegimizi kiralayacak.Onu bulamiyoruz.
Nicin baskalarinin hesabina calismak istiyorsun derseni?Girisimci degilim, risk adverse'ım ve ben kamu kaynaklarindan birileri yararlaniyorsa niye ben olmayayim o yararlanan degil mi?
Belki bu durum bizim giriskenligimizi koreltmistir vs vs.
Ekonomiturk iyi bir sayfa ve ozellikle ekonomix cok verimli bi abi. Basarilar dilerim!

Adsız dedi ki...

Bu arada madem kendimi akademik yonlu yetistirdim ben de bi universite acayim ya da bir enstitu degil mi :)
Saygilar efendim!

Blog Sahibi dedi ki...

Ya da online akademik journal!!! (Turkiye'de boyle bir site var mi?)

Adsız dedi ki...

Online academic journal'den neyi kastettiniz?
"Electronic journal" lar var ama bunlarin tumu ingilizce,ve buyuk cogunlugu ABD'den yayin yapiyor. Universitelerin kutuphaneleri bunlarin en bilinen musterileri. Turkiye'de boyle bi sey'in mevzuatini bilmiyorum. Yani hocalar e-journal'e article yollasinlar, YOK (Yuksek Ogrenim Kurumu) da bunu tanir mi?. Derginin hakemli olmasi lazim.
Asil yanlisim surada benim, bilgi saglama ve uretme hizmetinin talibi az Turkiye'de. Bilgiye talep az olunca, akademik sektorun de gelirleri az oluyor.Fakat 4 yil once üniversite secerken ekonomi bolumu okumamistim henüz :)

Blog Sahibi dedi ki...

Benim kastettigim henuz sonuclandirilmamis, taslak asamasinda olan (working paper) makaleler icin bir veritabani olusturulmasi idi.

Ulkede bilgiye talep az diyorsunuz, dogru soyluyorsunuz. Bu sizin istediginiz gibi bir is bulmanizda size bir engel olusturuyor. Ote yandan, bu durum girisimciler icin de firsat olusturuyor. Bilgiye talebin az oldugu sektorlerde bilgi ureterek bunu kendi avantajiniza kullanarak para kazanabilirsiniz. Sizin hangi konularda arastirma yaptiginizi bilmedigim icin detaylara giremeyecegim.