Petrol Fiyatlari

Petrol fiyatlari konusunda gelecegi konusunda iki ayri tahmin var. Birincisi, petrol fiyatlarinin ozellikle onumuzdeki yillarda Cin ve Hint ekonomilerinin hiz kazanmasiyla artacak petrol talebi nedeniyle artacagi ongoruluyor. Bu grup petrol ureticilerinin artan talebi karsilayamayacagini dusunuyor. Diger gorus ise, petrol fiyatlarindaki yuksek seviyelerin endustriye yeni yatirimlari cekecegini, daha once karli olmayan petrol sahalarinin yeniden uretime kazandirilacagini, yeni uretim teknolojileri gelistirilerek mesela kayalarin arasina sikismis petrol ve gazin yeryuzune cikarilmasinin basarilacagini ongoruyor. Ayrica, nukleer enerji, gunes enerjisi, ruzgar enerjisi gibi enerji kaynaklarinin da uretime daha buyuk katki yapmasi bekleniyor. Bu sebeplerden dolayi da petrol fiyatlarinin daha yukari gitmeyecegi dusunuluyor.

Zaman hangi grubu hakli cikarir bilinmez ama ben sahsen iki grubun da ongordukleri surecler konusunda hakli oldugunu dusunuyorum. Yani yukarida siraladiklarimin tamaminin gerceklesmesini bekliyorum, ve nihayetinde enerji sektorune yatirim yapan herkesin (ister petrol ureticilerine olsun, isterse alternative enerji ureticilerine olsun) kazancli cikacagini dusunuyorum. Sonuc konusunda hangi grup hakli cikar?

Cin’de su an 20 milyon tane arac var ve Cin gunluk 6.7 milyon varil (yani ABD’nin dortte biri kadar) petrol tuketimine sahip. Uzmanlar (aslinda bunlarin ne kadar uzman oldugu da bilinmez ama) 2020 yilinda Cindeki arac sayisini 150 milyon olarak tahmin ediyorlar. Hindistan’daki arac sayisi daha az ama Hindistan da cok buyuk hizda buyumeye basladi. Dikkat ederseniz iki ulke de dunya uzerinde kendi petrol kaynaklarini guvence altina almak icin Kazakistan’da, Nijerya’da, Venezuella’da ya sirket ya da petrol arama haklari satin almaya basladilar. Bence uretimdeki artis tuketimdeki artisi yakalayamayacak ve nihayetinde hem petrol fiyatlari hem de alternative enerji fiyatlari buyuk oranlarda artacaktir. TUPRAS’i portfoyume bu yuzden ekledim.

Nukleer Enerji konusundaki diger yazilar:
Çernobil Faciası
Nükleer Kirlilik
Nükleer Santraller
Gönüllü Çevreci Kuruluşlar

1 Yorum Var.:

Tansel dedi ki...

ben de aynı öngörüyü paylaşıyorum. ancak petrolün çıkarma maliyetinin daha da artacağı zira gittikçe çıkarılması daha zor olan yerlerden çıkarma yoluna gidilecektir mantığıyla. ricardo'nun toprak rantı ile ilgili söylediklerine benzedi esasında. ama alternatif enerji kaynakları meselesi var bir de.