Türkiyede Sanayi Sektöründe Şok Rakamlar

Türkiye’de sanayi sektörü çarklar üzerine kurulu vaziyette işler. Çarklar dönmeye başladığında sanayi üretimi artıyor, çarklar durduğunda ise sanayi üretimi yavaşlıyordur. Geçen sene sanayi üretim endeksi 20-30 puanlık düşüşler sergilerken gazetelerde “şok rakamlar” şeklinde başlıklar gördüğümüzü hatırlatarak geçen aya ait rakamlara ilişkin Radikal’de atılan başlığa dikkatinizi çekeceğim: “Sanayide Çarklar Dönmeye Başladı”. Hadi yaaa, sadece dönmeye mi başladı? Yazının giriş cümlesi:

“Ekonomik büyümenin öncü göstergesi niteliğindeki sanayi üretimi aralık ayında moral verdi. Aylık Sanayi Üretim Endeksi 2009 Aralık’ta bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 25.2, kasım ayına göre ise yüzde 8.7 artış gösterdi. Anketlerde bu oranın yüzde 15.7 artacağı tahmin ediliyordu... Sanayi üretimi ekimde yüzde 6.5 artış kaydetmiş, daha sonra kasım ayında yeniden yüzde 2.2’lik düşüş göstermişti. Endeks 2009 yılının yedi aylık döneminde yaşanan toparlanmanın ardından, ağustos ayında düşüşe geçmişti. Ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 6.3, bir önceki aya göre ise yüzde 5.7 azalış gösteren endeks, eylülde ise sanayi üretim endeksi geçen yıla göre yüzde 8.6 azalırken, bir önceki aya göre 0.2 azalmıştı. Böylece yılın son çeyreğine ilişkin pozitif büyüme umutları da güçlenmiş oldu.”

Değerli dostlarım geçen ay piyasada ekonominin 2009’un son çeyreğinde pozitif büyümeye geçeceğini söyleyen bir Allah’ın kulu yok iken ben ekonomik büyüme ile ilgili şu üç yazıyı yazdım:

1. 2010 GSYH ve Büyüme Oranı Tahminleri
2. Büyüme Oranları
3. Iktisadi Büyüme Nedir?

Büyüme Oranları Tahmini yazımda kullandığım kötümser senaryoda dahi 2009’un son çeyreğinde büyüme rakamlarımızın pozitif olacağını, muhtemelen de %3 olacağını söyledim. 2010 yılının tamamı için de %6’lık bir büyüme rakamı beklediğimi ifade ettim. Bunun böyle olmasının nedenini de baz etkisi olarak açıkladım. Ülkemizde bir kaç ekonomist dışında kimse oturup da rakamlara bakmamış yahu. Tekrar söylüyorum, ekonomimiz artık büyüyecek, 2010’un ilk çeyreğinde o kadar yüksek bir büyüme rakamı açıklayacak ki ekonomiden anlamaz bir sürü kalemşör “Tüik rakamlarla oynuyor” iddialarıyla sokağa dökülecek. Aha ben şimdiden söylüyorum.

Sanayi üretim endeksinin bir sene öncesine kıyasla %25 büyümesi de bunun en büyük ispatıdır. Türkiye’de sanayi sektörü şok bir şekilde büyüyor, biz şok olmuyoruz, şok olanlar “eh işte çarklar şöyle böyle dönmeye başladı” şeklinde gelişmeleri küçümsüyorlar. Neyse sanayi endeksi hakkındaki gerçek analizimiz bu değil tabii ki, bu konuya borsa bülteninin ikinci sayısında değineceğiz. Üyelik ile ilgili detaylı bilgi için tıklayınız.

0 Yorum Var.: