Erda Gercek: Dolar Alın

Yeni bir blog keşfettim, yazarı Erda Gerçek Ingiltere’de fon yöneticisi ve zannedersem arada sırada Ekonomist dergisinde yazıları da yayınlanıyor. Fazla vaktim yoktu, yazılarına şöyle bir göz gezdirdim ama oldukça kaliteli yazılar. Öyle Yiğit Bulut’un yazdığı türden yazılardan değil. 2010 yılına ilişkin görüşlerinin yer aldığı şu yazıya bakarsanız hem diğer yazıları hakkında bir fikir edinmiş olursunuz hem de piyasalara yönelik görüşleri üzerine. Yazıya sizi yönlendiriyorum diye oralarda paylaşılan görüşleri destekliyorum anlamı çıkmasın.

Mesela Erda Gercek’ın bir dolar takıntısı olduğunu farkettim, habire “dolar alın” diyor. Biliyorum Ingiltere’de fiyatlar çok pahalı ve belki de ingiliz sterlininin dolara karşı değer kaybetmesi Ingiltere açısından hayırlı da olabilir ama ben doların özellikle gelişmekte olan ülke paralarına karşı değer kazanacağını değil, reel olarak değer kaybedeceğini düşünüyorum. Çin’deki veya Hindistan’daki garibanlar daha kaç asır aylık $50-$100’a kölelik yapmaya devam eder zannediyorsunuz? Bu ülkelerdeki ücretlerin mantıklı seviyelere yükselmesinin en kestirme yolu ise paralarının değerlenmesidir. Türkiye bunu yaşadı, hala da yaşıyor. Rusya, Çin ve Hindistan da bu yollardan geçecektir. Euro ne yapar orasını bilemem.

Erda dolar alın, sonra bu dolarları da Amerika’da bono ve hisse senedi almakta kullanın diyor. Katılmadığım bir nokta da bono konusu. Ben Amerika’daki faizlerin çok düşük olduğunu ve 2010 sonuna kadar 30 yıllık faizlerin %5 seviyesini geçeceğini Turkishtime’da 2009 Ocak ayından beri yazıyorum. Yazmaya başladığım zaman TLT kodlu uzun vadeli bono fonunun fiyatı $120’ın üzerinde idi, bugün $89. Bir yılda $3,5 dolar temettü dağıttığını da belirteyim ama deep in the money put opsiyonları kullanarak bu kağıdı açığa satarak yüksek getiriler elde ettiğimi de söyleyeyim. Amerika’da faizler yükselmeye devam edecektir, faizler yükselirken de uzun vadeli bono alınmaz.

Erda’nin neden bonoları tavsiye ettiğini bir sonraki paragrafta anlıyoruz. Amerika’da enflasyon riski olmadığını ve bu yüzden bonoların risk-getiri seviyesinin cazip olduğunu düşünüyor. Erda ayrıca gelişmekte olan piyasalara da girenlerin girdiğini bu piyasaların yatırım açısından cazip olmadığını söylemiş. Altın (bkz. altın yorumları) konusunda da tepe noktasının görüldüğünü, yani kabaca $1200’ı geçmeyeceğini söylüyor. Benim bu konudaki görüşlerime nereden ulaşacağınızı biliyorsunuz.

Erda Gercek’in görüşlerini buraya yazdım, ara ara geri dönüp bakarız, blogunu tavsiye ederim, vaktiniz varsa izleyin. Şunu da belirtmeden geçemeyeceğim. Erda’nın görüşlerinin doğru çıkması için krize tekrardan bir geri dönüş yapamız gerekiyor. Yani Amerika Merkez Bankası erken veya yanlış bir adım atacak, herkes tekrar dolara dönecek, bonolar yükselecek, vs. vs. Bu ortamda Amerikan hisse senetleri nasıl yükselecek o kısmını pek anlamadım açıkcası, tutarsizlik var sanki; nedir bu tahminlerin makroekonomik hikayesi, açıklarsa iyi olur.

Fraktallar
Fraktal nedir?
Çernobil Faciası
Türev Konu Anlatımı: Türev Nedir
Iktisat nedir

4 Yorum Var.:

tekeli71 dedi ki...

http://erginyildizoglu.blogspot.com/
ekonomi-siyasi üzerine yazıları var. ben beğeniyorum.

tekeli71 dedi ki...

İnan Bey,
"TURKİSHTİME" dergisini biraz önce aldım.Gösterge faiz oranı,büyüme ve dolar tahminleriniz gerçekten şaşırtıcı! yine de size güveniyorum.Bu tahminleriniz doğru çıkacak diye düşünüyorum.merak edenler bu dergiyi kaçırmasın.
sizce 2010 da euro/dolar paritesi ne olur?

saygılarımla,

veterantrader dedi ki...

eski yazilarina da bakarsan cok vasat oldugunu goreceksin erda'nin, cok adam var onun gibi piyasada..mediocre

Editor dedi ki...

veteran,

kim var iyi yorum yapan? okuyuculara duyuralim.