Okuyucu Sorusu: Yatırım Stratejisi

Bir okuyucum şöyle yazmış: "...........İstanbulda ailemle yaşayan bir öğrenciyim. Çeviri yaparak çok ufak da olsa bir gelir elde ediyorum. Minik minik gelen bu parayla düzenli olarak internet bankacılığından likit fon alıyorum. 500 lirası gram altın, kalanı da fonda olmak üzere 6000 civarında bir tasarrufta bulundum. Çok iyi bildiğiniz gibi faizler aşırı düştü, hazine bonosu da ne yazık ki yerlerde. Nasıl bir yatırım stratejisi önerirsiniz?"

Ben uzman bir finansçı olmadığım için bu soruyu EkonomiTurk'e taşıyıp, sevgili Ekonomix'in ve diğer uzmanların görüşlerine başvurmak istedim.

Nükleer Nedir    Yatırım Fonları    Taksi Şöförü   VOB nedir?  IMF Nedir   Borsa Tüyoları  Borsa Nedir  Zaman Nedir  Pi Sayısı Nedir

Şahsi fikrim şu: Öncelikle daha öğrenciyken para kazanmaya ve biriktirmeye başladığınız için sizi tebrik ediyorum. Eğer birikiminize kısa vadede ihtiyacınız yoksa, 1000 TL kadarını acil durumlar için likit fonda bırakır, altına dokunmaz, kalanla da Şubat 2012 vadeli enflasyona endeksli kağıttan alabilirsiniz. Bunun için bankanıza gidip yatırım hesabı açmak üzere sözleşme yapmalısınız. Bundan sonraki kazançlarınızdan da mesela aylık 75-100 TL ödemek üzere oldukça riskli bir Bireysel Emeklilik Portföyü yapabilirsiniz. Çok genç olduğunuz için BES'e girmek ve minimum ödemelerle başlamak iyi bir fikir olabilir. Bugüne kadar BES konusunda yazdığım yazıları etiketlerden bulup, okumanızı öneririm. Dikkat edilmesi gereken hususlar var, bodoslama herhangibir şirketten BES yaptırıp, yüksek komisyon/işletim/yönetim gideri ödemenizi istemem.

Evet EkonomiTurk'un sevgili yazarları ve okurları, genç yaşta para biriktirmeyi akletmiş bu genç arkadaşımıza siz nasıl tasarruf önerilerinde bulunabilirsiniz? Yorumlarınızı bekliyoruz.

6 Yorum Var.:

syzer dedi ki...

Okulu yeni bitirdim yüksek lisans öğrencisiyim.Açıkçası ne zaman Devlet Tahvili almaya heveslensem bankadan bana biraz daha beklememi çünkü faizler düştüğü için daha pahalı olduğunu söylüyorlar.Bence yaz başına kadar mevduatta kalsın.Emeklilik fonu içinde doğru düzgün bir işe girdiğinde para yatırır.Ben böyle yapmayı planlıyorum en azından:)Düşük bir bir ihtimal ama yazın belkiparamın birkısmıyla(Bütün paramın %15civarı) borsa yatırım fonuda alabilirim.(1 sene tutmak kaydıyla).Oranlarsak,%65 mevduat,%15 Borsa yatırım foun(duruma göre yoksa o da mevduatta),%20 devlet tahvili

Hüseyin MEÇO dedi ki...

merhabalar,
genç arkadaşımızın para toplamaya çalışması çok güzel bir şey.öncelikle bıkmadan usanmadan yazılarınızı okumasını tavsiye ederim.ihtiyaçlar hiç bitmez.tam bitirdim dersin ihtiyarlarsın ki başka masraflar çıkar.harcadığını değil kazanacağın parayı düşünme çağındasın.
hem okula gidip hem çalışan çok kişi biliyorum.buradan bir ücret gelir.zaten yaptığın işten gelirin var.masraflarından artan parayı üçe böl.altın döviz 7 veya 10 günlük repo yeterli olur.
para büyüdükçe tasarruf şeklinde değişir.
başarılar dilerim.
bir tüyo daha.dalgalı kurda pariteyi ve ons u takip edebilirsin hele ki tahtakaleye yakınsan yaşadın.

Alper Mizrak dedi ki...

Yapilacak en iyi yatirim: Ogrenmektir.

Kimsenin lafi/tuyosu ile yatirim yapilmaz.

Oncelikle kendinizi taniyacaksiniz, hedeflerinizi bileceksiniz, sonra da size uygun yatirim stratejisini belirleyeceksiniz.


Paraniz diyelim altinda. Peki, ama su sorularin karsiligini biliyormusunuz?
- Elinizdeki altinin ekonomik degeri nereden geliyor?
- Kar ederseniz, nicin kar edeceksiniz? Zarar ederseniz, nicin zarar edeceksiniz?
- Risk nedir? Bu yatirim aracinin riski nedir?
- Bu aldiginiz risk karsiliginda yillar boyu kazanabileceginiz getirinin ne olmasini bekliyorsunuz?
...


Tum yatirim araclari icin bu sorularin cevabini bilmeden alacaginiz her yatirim karari bilincsizce yapilmis olacaktir. Babaniz paranizi altinda tutun dedigi icin altin sahibi olmak ile Ekonomix'in elinizdeki altini satip borsa+bono al dedigi icin altindan borsa+bonoya gecmek ile gidip kendi basiniza tum paranizi likit fona yatirmak arasinda hic bir fark yok.

William Berstein'in "Yatirimin Dort Temel Tasi" kitabi benim okudugum en kolay anlasilabilir ve en yararli kitap simdiye kadar. Sizler de bu kitabi okuyun, ve gelecek gunlere hazirlik yapin.

Yasar Erdinc Hocanin bu kitap hakkinda yazdiklari:
http://www.bilgeyatirimci.com/temel_analiz_kitaplari

Ben yatirim yapmaya baslamadan once onlarca kitap, onlarca makale, bir o kadar da internet blogu okudum. Daha sonra benim cok faydalandigim bir kac kaynak daha yazacagim.

Kadir dedi ki...

Açıkçası ben de ögrenmeye deger verenlerdenim. Ben üniversitedeyken 20 yaşında falandım herhalde 30 ton falan arpa almıştım, Arpa diğer tahıllara göre daha erken üretiliyor bu yüzden haziran ayının sonu temmuz başı gibi kendi kasabamızdan ve çevre kasabalardan arpa topladım. Daha sonra bunu arsanın üzerine naylon serip noda yaparak üzerini toprakla örttüm. Beklemeye başlayıp topraga karın ilk düştügü anlarda konya'da bulunan tüccarlardan fiyat almıştım. fakat aksaraydan konyaya taşıma maliyetleri çok olacağı için aksarayda yem fabrikasına arpalar gitti. Açıkçası hiç bir işten bu kadar çok kar edildiğini sanmıyorum.Kötü olan o ara döviz fırladı bir günde oradan bir kardan zarar oldu. Bu şekilde bir yatırımın da var olduğunu belirtmek isterim.

Bizdeki vob sözde bunu yapıyor ama kırmızı bugday, pamuk falan ama daha bunu insanlara çok anlatabildiklerini bilemiyorum.

Not: bu bireysel emeklilik sistemine ben çok soguk bakıyorum.

Marin dedi ki...

Merhaba, Yazıları günlük olarak takip etmeye çalışıyorum. Çeşitli kurumlarda yatırım danışmanı olarak çalıştım. Sizlerin bahsettikleri genelde uzun vadeli yatırım stratejilerine girmekte ve genç bir insan bana göre şuanda daha fazla risk içeren kısa vadeli yatırımlara girebilir. BES i geleceği için şiddetle tavsiye ederim. Ama Forex(döviz paritesi) işlemlerini bu zamanda öğrenmesi kendisine çok yarar sağlayacaktır. Ama piyasayı iyi öğrenmesi şartıla.

ibolat dedi ki...

Ben de egitim konusunda Alper arkadasin egitim konusunda dediklerine katiliyor arkadasin riskli yatirim araclarindan kacinmasinin tavsiye ediyorum. Bireysel emeklilige gecmesini ve ilerde torunlariyla kitap yazmadim ama ceviri yaprak bile mutlu bir emeklilik gecirip, reklam filmlerinde oynamasi mumkun. Sabirli olmasi ve de ilerde bu rakami birkac ayda kazanabilecek guzel islerde calismanin yollarini aramasini temenni ederim