Reklamlar ve fakirler

Bugun Seattle'da yaşayan, Microsoft'ta çalışan bir arkadaşımdan bir mail aldim. Arkadasim goruslerini benimle paylasirken yazi bana ilginc geldi. Ben de sizinle paylasiyorum. Bakalim sizin tepkiniz ne olacak:

"TV kanallarinin temel finans kaynagi reklamlardir. Bir reklam gosterilir, potansiyel alicilardan bir kismi bu reklamlari gordukten sonra urunu satin alir ve reklam veren sirket de parayi TV kanalina verir. Boylece potansiyel alicilar TV kanalini ayakta tuttugu icin reklamlari seyrederek diger icerigi seyretme hakkina sahip olur.

Sindirella Hikayesi  Tahvil Nedir  Gönüllü Çevreci Kuruluşlar  Çernobil Faciası  Türev Konu Anlatımı  Demokrasi Nedir    Yatırım Fonları

Gecen gun TV seyrederken bircok araba reklami gordukten sonra, araba alma plani olmayan insanlar bu reklami seyrederek TV kanalini destekliyor mu? Yoksa belese TV mi seyrediyor diye dusunmeye basladim. Birden farkettim ki reklam iki tarafli calisiyor: Zengine reklam yapip urunu satiyor, fakire de bu urunu prestijli gostererek aslinda arabanin "algilanan degerini" artiriyor. Cunku bir araba sadece hareket eden ve insan tasiyan bir arac degil ayni zamanda insanlarin gururla gezmelerini (ya da hava atmalarini, ya da ustunluk gostergesi olarak saymalarini) de saglayan bir simge. Bir arabaya 100 bin dolar vermek kadar, o arabanin aslinda o kadar pahali oldugunun diger halk tarafindan bilinmesi de onemli. Reklami seyreden ama alim gucu olmayan insanlarin da bu sisteme katkisi boyle oluyor.

Zaten bircok reklam artik urun tanitmaktan cok insanlarin kafasinda bir marka yaratmak uzerine kurulu."

6 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

5 yildizlik bir gozlem. sagolasin baris paylastigin icin.

tugrul

Adsız dedi ki...

Eskiler buna "zenginin mali zugurdun cenesini yorar" diyerek bir aciklama getirmisler netekim:)
T'Pol

Adsız dedi ki...

Gözleme ilişkin zorlama (ya da zoraki) bir yorum yapılmış. Sadece zenginlerin izleyebileceği bir TV kanalı olsa 100bin$ araba reklamı orada yayınlanırdı(Bunun için henüz geliştirmiş, zengin olduğunuzu anlayacak bir TV teknoljisi bildiğim kadarıyla mevcut değil).
Genel kitle popüler TV kanallarını, dizilerini izler ve takip eder. Üretici bunu bilir tüketiciyi yakaladığı yerde reklamını yapar. Çünkü bilir ki arabasını satabileceği kitle oradadır. Pahallı ürün reklamları için züğürtten özür dilemek de doğru olmaz. Züğürt satın alsın diye yayınlanan reklamları zengin de izler. Bundan da doğal bir şey olamaz.
Bu durum tüm media'lar için geçerlidir. Ana amaç tüketiciye ulaşmaktadır. Mesele bu kadar basit düşünülmedir.

Adsız dedi ki...

teknoxia'ya cevaben:
Tabiki reklamin birincil/geleneksel/masum amaci gercek tuketiciye ulasmaktir. Spor ayakkabisi reklami mac sirasinda yayinlanir, vs. Ideal bir reklam da sadece potansiyel aliciya yapilan reklamdir. Ya da en zugurt adamin bile alabilecegi bulasik deterjani reklami da yapilacaktir.

Ayni sekilde reklam icin ayrilan butce de masum anlamda soyle degerlendirilebilir: Reklam potansiyel alicilari urunden haberdar ettigi icin talep egrisini yukari ceker ve daha fazla fiyata satabilmeyi mumkun kilar. Gelir artisinin bir kismini reklama harcayan firma ileride daha fazla talep yaratir.

Ama bu yazida bahsedilen reklamin pek gorulmek istenmeyen bir yonuyle ilgili: Reklami potansiyel alicilarin disindakilere yapmanin da "urunun algilanan degerini" artirmasiyla ilgili. Mesela pirlantayi genelde erkekler kadinlar icin hediye olarak alir. Potansiyel alici erkektir. Cok ideal bir ortamda pirlanta reklamini sadece erkeklere yaptigimizi dusunelim. Kadinlar bu reklamlari gormezse, pirlantanin degeri su andaki oldugu seviyede olmayacaktir. Kadin reklami gormeli, kadinin arkadasi olan diger kadinlar da gormeli, hatta diger kadinlar 4 karat pirlantanin kac bin dolar oldugunu da bilmeli. O zaman erkek o pirlantayi alarak kadinin gozune girer. Ayni parlaklikta baska bir yuzuk alsa (diyelim ki Osmiyumdan yapilmis yuzuk) o zaman buna kadin pek yuz vermez.

Kisaca, potansiyel alicilara reklam yapmak kadar, potansiyel "takdir edicilere" de urunu tanitmak o kadar onemli.

Sosyoloji, psikoloji, ekonomi ve pazarlama olan bir ortamda, insan faktoru olan bir konuda mesele hicbir zaman 2 kere 2 dort eder kadar basit degildir.

Chef

Adsız dedi ki...

Teknoxia`nin bahsettigi "zengin oldugunuzu anlayacak TV teknolojisi" yolda bu arada..

Bkz: DVB-MHP + IPTV

Google TV reklam servisi de baslamak uzere diye dedikodular geliyor. Galiba bu isi de Google gogusleyecek..

Saygilar
L.A

Adsız dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.