Asaf Savas Akat Vatan Gazetesindeki Son Yazisi

Asaf Savas Akat, Vatan gazetesindeki son yazilarindan birinde "Istihdamsiz Buyume" baslikli bir yazi yazdi. Basligindan anlasilacagi uzerine konu ekonominin buyudugu ama istihdam yaratamadigi. Asaf Hoca diyor ki:

"Sanayi istihdamı/çalışabilir nüfus oranı. Türkiye ve benzeri ülkelerde sanayileşme başlı başına bir hedeftir. Bu oran istihdam aracılığı ile sanayileşme iradesinin ölçülmesini sağlar.Ayrıca tarımda istihdam gerilemesinin (yapısal değişim) ve nüfus artışının etkilerini temizleyebiliriz. İlki için tarım istihdamını sabit tutarak istihdam/çalışan nüfus oranını hesaplarız. İkincisi için çalışan nüfusu sabit tutarak istihdam/çalışan nüfus oranına bakarız.

Sanayi istihdamı/çalışabilir nüfus oranı 2000’de yüzde 11,9 iken 2006’da yüzde 11,6’ya geriliyor. Bu oran ABD’de yüzde 17, AB-15’de yüzde 18’dir. Bu dönem için olsa olsa “sanayisizleşme” iradesinden bahsedilebilir."
Asaf Hoca'nin rakamlarla arasi iyidir. O yuzden yaptigi yanlislari ona atfetmek istemiyorum. Herhalde asistani kendisine habire yanlis sayilar verip duruyor diyorum ve en kisa zamanda kendisine yeni bir asistan bulmasini temenni ediyorum.

EFT Nedir?  Faşizm nedir?  Özel Üniversiteler  Devlet Üniversiteleri  Türk Bilim Adamı

Yazidaki yanlislar neler?

1. Amerika'da sanayi istihdami/calisabilir nufus orani %17 degil, %6.4'dur. 2007 Subat rakamlarina gore durum soyle:



Kaynak: U.S. Department of Labor, Table A-1 ve Table B-1

Acikcasi Avrupa icin rakamlara bakma geregi bile hissetmedim. Gelismis ulklerin temel ozelligi ekonominin ve istihdamin hizmet sektorunde yogunlasmasidir. Asaf Hoca nasil bunun farkinda olmaz kafam almiyor.

2. Turkiye'de sanayi istihdami, 2000 yilina gore mutlak olarak da oransal olarak da artmistir. Asagidaki sekli daha onceki bir yazimda kullanmistim, tekrar veriyorum.


2000-2006 arasi calisabilir nufus toplam %12 buyurken, sanayi istihdami %13, tarim disi istihdam ise %17 buyumustur. Bu, istihdam yaratan ekonominin resmidir.

Dogal olarak, eger sanayi istihdamindaki artis, calisabilir nufusdaki artisin uzerinde olduguna gore, sanayi istihdami/calisabilir nufus orani artmistir, azalmamistir:





Sanayi ve tarimdisi istihdamin yillar itibari ile degisimini gormek isterseniz, soyle:



Sayin Asaf Hocam,

Ekonomi istihdam yaratti mi sorusunun cevabi sanayi/calisabilir nufus oraninda gizlidir dediniz. Sizin kullandiginiz standarda gore ekonominin aslinda istihdam yarattigini yukarida gosterdim. Eger olur da bu yaziyi okursaniz, kosenizde bir tekzip yazisi yayinlar misiniz?

7 Yorum Var.:

Blog Sahibi dedi ki...

Tugrul,

Ben bu yaziyi ogrencilere quiz olarak sormustum:

http://ekonomiturk.blogspot.com/2007/03/quiz.html

Sen de cevaplamissin ama tam cevaplamamissin. Rakamlarin yanlis oldugunu ben de farkettim ama okurlarimiz farketmedi maalesef.

Ama asil mesele rakamlar degil ki. Asil mesele (okurlarimizin sorulari cevaplama istahi pek yok anladigim kadariyla) kullandigi istatistiklerin verimlilik faktorunu atlamis olmasi.

Diyelim ki yeni yontemler (belki de yeni makinalar) kesfettik ve eskiden 100 isciyle yaptigimiz uretimi artik 50 isciyle yapiyoruz. Uretimimizi %20 arttirdigimizi varsayalim ve iscilerimizin %40'ini isten cikardigimizi dusunelim. Simdi biz sanayilesiyor muyuz, yoksa sanayisizlesiyor muyuz?

Aslinda bu da onemli degil. Onemli olan insanlarin gozune baka baka yalan soylenmesidir. Rakamlar uydurularak, ekonomik teoriyle ters dusen iliskiler kullanilarak yanlis olan goruslerini cahil halkimiza empoze etmeye calismaktadirlar. Halk cahil, neyin dogru neyin yanlis oldugunu nereden bilecek ki? Kimin imaji/pozisyonu/rutbesi daha yuksekse onun soyledigini dogru kabul ediyor.

Ben artik biktim Asaf Savas yazisi yazmaktan, bundan sonra top sende.

Adsız dedi ki...

lütfen bu yazıyı okuyun.

http://www.sabah.com.tr/yaz02-10-111.html

Adsız dedi ki...

ve sonrayorumlarınızı gözden geçirin

SKYTUG

Adsız dedi ki...

Hıncal'ın yazısından:

Halkın adalet sistemine inancı yok. Suçluların cezasının verilmediğini görüyor, yaşıyor. Eşkıya vuruyor, yakalanıyor, ertesi gün gene sokakta kol geziyor, gel de inan bakalım, şimdi iş kendisine geldiğinde "Trafik polisi bana ceza yazamaz" diye karar çıkaran yargıya..

Sonuç: İşveren'e teşvik ver, işsizlik azalsın!!!!

tersaci dedi ki...

Tugrul,
insanları kandırmaya utanmıyor musun. Rakamsa rakam, grafikse grafik. İstihdamın artmadığını, tam tersine azaldığını, işsizliğin de ha bire yükseldiğini ben şu yazımda aççık seççik göstermiştim oysa!

Adsız dedi ki...

Yahu insan bir hobi için bu kadar vakit ve emek ayırır mı? Tuğrul isimli kişi bu işi sanki görev gibi yapıyor.

tugrul dedi ki...

Ekonomix,

Sen Econ101 yazilari yaziyorsun. Ben henuz Calculus'dayim. Dedigin seyleri soylesem, lafi dolastiriyor derler. Gostermek istedigim sey, herseyi unutup sirf dogru sayilara bakmak bile kose yazarlarimiz kendileri ile celiski icinde olduklarini gormeye yeter.

Baris,

Kusura bakma. Ben senin eline su dokemem.

Uzeyir,

?