Tereciye Tere Satmak Ne Demektir

Tereciye tere satmak ne demektir? Bizim yillarin girisimcisi tekstilci okurumuz bir yorum yazmis. Ekonomix gerekli yerlerde soylenmesi gerekenleri soylemis. Bizim takildigimiz nokta ise son yazimiza atif yaptigi anlasilan su sozleri:
"Son olarak bazı konularda blog üyelerinin aynı konu üzerine alt alta yorumlar yazdığı görülüyor; gördüğüm tek eksik belki yanılıyorumdur; hiç aranızda herhangi bir üretim içerikli şirkette çalışan var mı? Birçok ekonomist gerçek üretimi ve hassasiyetlerini bilmediği ve fiilen üretimde bulunmadığı için mantıktan uzak yorumlar yapıyor. Mesela son günlerde söz konusu olan MIsır'a yatırım yapma fikri.Dikkatlice incelenirse oldukça mantıksız tarafları olduğu görülebilir..."


Bütçe Nedir    iktisat Nedir    Borsa Yorumları    Kredi Faiz Oranları    Türkiyede Ödenen Vergiler, Vergi Türleri

20 yildir piyasada olan tekstilci okurumuz Misirda tekstil yatirimi yapmanin mantiksizligindan bahsediyor. Misira gitmisligimiz yok. Tekstil sektorunde ise hic calismadik ama gelir gider analizi yapabilecek kadar da ekonomi (ekonomi nedir?) okumuslugumuz var. Ancak yillarin tekstilcisi okurumuz bunu uretimde calismadigimiz icin pek ciddiye almamis. Yillardir curuttugumuz dirsekleri de cope atip tekstile yatirim mi yapsak ne.... Veya sakal mi biraksak!!! Zira gorunen koy kilavuz istemiyor:

Taha Holding hic duydunuz mu bilmem. Ben de yakin zamana kadar duymamistim. LC Waikiki markasinin once distributorlugunu yapmislar. Ardindan Fransiz firma iflas edince de markayi satin almislar. Ama anlasilan o ki onlar da pek tekstilden anlamiyorlar. Baksaniza 15 milyon dolarlik yatirim yapmaya kalkmislar. Ustelik daha ucuz isci maliyeti olan Bangladese daha onceden yatirim yapmis olmalarina ragmen. Ihracatcilar Birligi Baskani Oguz Satici ise baskan olmus ama o da pek para kazanmadan anlamaz. Turkiyenin tekstil piyasasinin altini ustune getirmis ama 2 milyon metrekarelik serbest bolgeyi Misirda satin alacak kadar ekonomiden bihaber.
Biz de bosuna ekonomi okuyup kendimizi avutuyoruz. Neyse daha uzatmayalim. Yanlisimiz varsa duzeltiniz efendim. Ben uretimde calismadigimdan pek ekonomiden anlamam... Gelir gider alternatif maliyet gibi kavramlar ise lugatimizde pek yok. Artik bilenlerden ogrenecegiz

Selcuk Hakan (selcukh61.blogcu.com)

7 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

Siz Türk Ekonomisini mi yoksa Taha Grubun münferit durumunu mu açıklıyorsunuz.Mısıra yatırım yapmanın Türkiye ekonomisine ve Türk insanına nasıl bir faydası olabiliyor?Şunu iyi bilmelisiniz ki Taha Grup ve diğerleri Mısıra yatırım yapmalarının sebebi işçilik maliyetlerinden daha çok devletin işçilik üzerine uyguladığı vergilerdir. Türkiye nin gelir dağılımındaki dengesizliğini,yurdışında fabrikalar açarak mı düzelteceğiz?
Ayrıca Mısıra yatırım,Çin ile katma değersiz ürünlerde rekabet için yapılıyor. Bu konularda daha bilinçli yorum yapmanızı rica ederim.

Adsız dedi ki...

devlet terecilere tere satmaya çalışan kitleye yardım etsin. Tere stokları bitmek üzere. :))
teşekkürler selçuk bey

Adsız dedi ki...

İlk yorumu yazan arkadaşın şunu anlaması gerek: İşadamının ülkedeki gelir dağılımını düzeltmek vb gibi ulvi amaçları yoktur. En çok para kazanma olanağını nerede görüyorsa gider orada yatırım yapar. İstihdam vergilerini falan düşürerek de Çin gibi ülkelerle tekstilde (tekstil derken konfeksiyonu da işin içine katıyorum) rekabet etme olanağını yakalayamazsınız (Biz Çin işçisinin yaşam seviyesine ve çalışma koşullarına razıyız diyorsanız o başka tabii). Bu sektör artık bizim kalkınma sürecimizdeki işlevini tamamladı. Tıpkı daha önce İngiltere, İtalya, Güney Kore gibi ülkelerin yaptığı gibi bizim de artık katma değeri ve teknolojik içeriği daha yüksek sektörlere geçmemiz gerek. Zaten bu yavaş yavaş da oluyor, otomotivde, beyaz eşyada ve elektronikte dünyanın önemli üretici ülkelerinden biri olma yolunda ilerliyoruz. Fakat kalkınma sürecinde her ülkede bu dönüşümün yaşandığını bilmeyen ve de anlayamayanlar, sonumuz ne olacak diye sızlanıp duruyor. Merak etmeyin tekstilden çıkıp da katma değeri daha yüksek sektörlerde gelişmeyi başarabilirsek gelirimiz daha da artar, gelir dağılımı da düzelir. Sizin tekstildeki ücret düzeyi ile otomotivdeki ücret düzeyi arasındaki fark hakkında bir fikriniz var mı? Tekstil, bu ülkede en düşük ücretlerin verildiği sektördür. Konfeksiyon atölyeleri, asgari ücretin bile altında ücretlerle çalışan çocuk yaştaki işçilerle doludur.

Adsız dedi ki...

Devlet kesintileri diyorsunuz ancak benim anlamadigim nokta
sizin isci uzerindeki vergiler sifirlansin sadece giderini maas olsun. 100 dolar aylik vererek isci bulabilecek mi bu sektor?
Bence vergiler bu ise cozum olmaktan uzek

Adsız dedi ki...

Ben ilk yorumu yazan şahıs olarak belirtmeliyim ki,büyüyen nufusumuz ve sürekli gerileyen tarım sektörümüz ile halen tekstil gibi emek yoğun sektörlere ülke olarak muhtacız.Diğer arkadaşımızın belirttiği otomativ fabrikalarında otomasyon ile insan ihtiyacı minimuma indirgenmiştir.Bu yoğun ve eğitimsiz nufusun şu anda kısa vadede nasıl istihtam edebileceğizi hesap etmeliyiz.Örnek verilen Avrupa ülkelerinde nufus artışı yok sayılabilecek düzeyde ve yaşlı bir nüfustur.Belki duygusal bir örnek olacak fakat son Hrant cinayetini işleyen şahıslar maalesef bu tanımın bir parçasıdırlar. Ayrıca burada tartışılan konu işadamının neler yapması gerektiği değil,hükümetin uyguladığı ekonomik politikalar sonucu ortaya çıkan elverişsiz durumdur.Sizlerin genel kanısında olduğu gibi tekstil sektöründen birtakım kaymalar olması kaçınılmazdır.Fakat zamanlamaya çok dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum.(Selçuk bey)100 dolara işçi bulunması tabiiki mümkün değil fakat bizlerin devletten beklentisi dünya standartlarında vergi uygulaması.

Adsız dedi ki...

SKYTUG...

Ben Tereciye tere satmaya çalışan şahısım. Ne yazık ki birçok ulema ekonomist ile aynı tavrı takınarak kendinizi üstün görmeniz beni üzdü.
Burada yazmamın tüm amacı benden konusunda daha bilgili tarafsız olduğuna inandığım ekonomistlerden fikir alabilmek. Tavrınız ile beni gerçekten hayal kırıklığına uğrattınız. Neyse gelelim asıl konumuza.
Bende bıktım artık, hep aynı şey, kafanızda bir tekstilci tanımı var, herkesin öyle olduğunu düşünüyorsunuz. Tekstil sektörünün problemi üretim maliyetleri değil yeterince argeye önem vermedikleri için büyük markaların kölesi olmak. Siz hala çözümü Mısırda arıyorsunuz halbu ki çözüm tam terste...
ÇÖZÜM: arge ve satış.
Düşünün ki bir ülke her şeyiyle en ucuz üretim yapılıyor ve öbür tarafta da Türkiye basit bir tekstil ürününde max. maliyet farkı ürün başına 3- 4$'ı geçmez. Yani bir t.shirt orda 2$ malolur türkiyedede 5$ olsun. Bu ürünlerin satış fiyatı orta sınıf markalarda 15-20$ üst markalarda 20-50$ En üst sınıfı söylemiyorum oralara varmamız şimdilik zaten mümkündeğil.Düşünün o kadar uğraşıp yurt dışına fabrikalar açıp kazanabilecğiniz artı tutar ürün başına 3-4$. Ancak aynı emeği arge ve satışa versek çok çok daha yüksek bedeller kazanabiliriz.
Sanırım bu konuda hem fikirizdir. EE durum böyle iken gelde Mısır da üretimi doğru bulanlara isyan etme. Kardeşim bırak 3-4$, öbür tarafta 10-40$ var. Memlekette kullanılan işgücü de cabası.
Gelelim üretim bilginiz konusundaki isyanınıza;Üretim ile biraz alakanız olsaydı masa başında dirsekler değil, koşturmaktan ayaklarınız çürürdü yada saçlar beyazlardı ama Sizde daha sakal bile yokmuş :) Ben napiyimmm

Adsız dedi ki...

Sayin SKYTUG
Oncvelikle kendimizi ustun gormek olarak algilamissiniz sozlerimizi. Ozur dilerim. Oyle bir niyetim yoktu. Sadece belli noktalari gostermek istedim. Bunu gormek icin de sektorde tecrubeye ihtiyac olmadigini vurguladim.
Ikincisi tereci burada sizsiniz(isi bilen) ve ben disaridan bilmeyen birisi olarak tereciye tere satmak istedim. Baslikta kastettigim budur. Sizlerin bu sorunlara cok daha fazla mudrik oldugunuzu dusunuyordum. Bu acidan hayal kirikligi oldu.
Tekstilin tek umudu argedir... eger ulke icinde markalasmayi kastediyorsaniz oyle. Ama bu da uzun vadeli olmaz. Belli bir kapasitenin ustundeyseniz. Yurtdisina fabrikanizi tasimak 10-20 yillik surec icinde sizi kurtarir. Sonrasi yine karanlik. Zira karsinizdaki markalar coktan yurtdisinda uretimin fiyat avantajini kullanmaya baslamis olacaktir.
Amerikadaki markalasmis urunlerin onemli bir kismi ucuz isciligin oldugu ulkelerde uretilip gelmektedir. 10 yil sonra turkiyede olacagi da budur. Benim tavsiyem argeye harcayacaginiz vakti katma degeri yuksek sektorlere harcayin. UZun vadede zarar etmezsiniz turkiye disina cikmak istemiyorsaniz. Yurtdisina acilma imkani varsa hemen cikin hatta Amerikayla kota sikintisi olmayan ulkelere gidin Zengin olursunuz.

Bir onceki dostumuz vergilerin adaletsizliginden bahsetmis. Bilgimiz olmayan bir konu vergi adaletli olmalidir. Dogru ama bu testtil sektorunun sorunlarinin cozumu degildir. Anlatmak istedigim budur. Yoksa vergi sistemi mukemmeldir demek haddi asmaktir.