Oncelikle Turkiye'nin rekabetci oldugu alanlardan birinin otomotiv sektoru oldugunu dusunuyorum. Maalesef 90'li yillarda Dogu Avrupa ulkeleriyle rekabet edemedik ve Otomotiv ureticileri bizim yerimize Dogu Avrupa ulkelerini yatirim icin tercih etti. Yine de son 5 yilda ihracat konusunda onemli basarilar elde ettik. Ote yandan, Turkiye'de trafik ne kadar kotu olsa da bu sehir planlamaciliginin eksikliginden geliyor; Turkiye'de otomobil sahipligi oranlari hala dusuk seviyelerde ve onumuzdeki yillar bu konuda da otomobil ureticilerine onemli firsatlar sunuyor. Potansiyel olarak cok iyi bir sektor.
Devalüasyon Nedir Verimlilik Nedir Altın Yorumları Hedge Fon Nedir Resesyon Nedir Nükleer Santraller
Ben otomotiv sirketi hissesi alir miyim peki? Almam. Niye almam aciklayayim. Birincisi yatirimci olarak "uretim" yapan sirketleri tercih etmiyorum, daha cok aracilari, tuccarlari veya piyasayi etkileme gucu olan sirketleri tercih ediyorum. Otomotiv sektorunu eskiden iyi bilirdim, cok rekabetci bir sektordur, maliyetleri surekli asagiya cekmeniz gerekir. Isciler bu sektorde oldukca iyi orgutlenmislerdir, o yuzden bu sirketlerin esneklikleri fazla degildir. Tofas Oto, Fiat'a gobeginden bagli bir sirket ve Fiat da problemleri olan bir sirket. yarin bir gun Fiat'a bir sey olursa bu Tofas'i da olumsuz etkileyecektir. Bu yuzden Tofas'in riskinin (risk nedir?) az olmadigini dusunuyorum. YF'nin Tofas'in degerlemesini yaparken su varsayimlari kullanmis: 2008 sonunda Tofas'in urettigi arac sayisi ikiye katlanacak, satislarindan elde ettigi kar marji %50 artacak ve gelirleri %167 artacak; ote yandan bugun %20 civarinda olan risksiz faizlerin ise %9 olacagini varsayiyorlar. Ben ozellikle sirketin gelirlerindeki artis konusunda yapilan varsayimlari cok gercekci bulmuyorum ama sirketi de cok iyi tanidigim soylenemez. Tum varsayimlarin ongoruldugu gibi gerceklestigini varsayarsak 2008 yilinda itibaren Tofas'in yatirimcilara senelik brut getirisi %17 olacakmis.
Hic riske girmeden 5 yillik tahvil alarak %20'lik bir getiri elde etme imkanim varken (gerci ben Ziraat Yatirim satmadigi icin alamiyorum ama siz bir yolunu bulup alabilirsiniz) daha fazla riske sahip ve riskine gore daha dusuk getirisi olan Tofas'i almam. Ancak sunu da belirteyim ki bugunlerde piyasalar o kadar oynak ki beklentiler cok kisa surede onemli olculerde degisebiliyor; ayrica ben Tofas'i yakindan taniyan bir kisi de degilim, ve otomotiv sektoru cok buyuk potansiyeli olan bir sektor. O yuzden son karar her zaman oldugu gibi size ait.
1 Yorum Var.:
Otomotiv sektorunden bir tercih yapilacaksa Ford Oto daha cazip duruyor. Soylenenler yeni yatirimlarla yeni model uretimlerinin baslayacagi ve 2006 yili ilk 6 aylik karinin beklenenden oldukca fazla cikacagi yonunde. Bugunku seviyelerden alinip 6-9 ayda iyi getiri sunar bence.
Yorum Gönder