Buyume Surprizi

Piyasadaki buyume beklentisi %5.1 civarinda idi, gerceklesen rakam %6.4. Dikkat edin Hurriyet ve diger ekonomi habercilerinin yaptigi gibi GSMH rakamlarini one cikarmiyoruz, GSYIH rakamlarindan bahsediyoruz. Buyume rakami beklentilerin uzerinde gercekleserek piyasalara "surpriz" yapmis.

Tutumluluk Nedir    Nükleer Enerjinin Zararları    Nükleer Kirlilik    Nükleer Nedir    Fraktallar

Bize de surpriz yapti, ben en azindan %7 civarinda bir buyume bekliyordum ilk ceyrek icin. Ikinci ceyrek icin ise %5.5 gibi bir rakam bekliyorum. Piyasalarin ise niye %5.1'lik bir buyume rakami bekledigini anlamis degilim, faizler arttiysa Mayista artti, faiz artisi Ocak-Mart donemindeki buyumeyi niye etkilesin ki?

5 Yorum Var.:

tersaci dedi ki...

Ekonomix,

Ben de 7'nin ustunde bekliyordum. Ve hala sürdürüyorum beklentimi. Yıl sonunda büyük ihtimal 0.6% olan tarım büyümesi 1.5-2% gibi bir rakama revize edilecek, diger revizelerle birlikte 7-7.5% civarı bir büyüme gercekleşmiş olacak.

Ancak ikinci çeyrek konusunda ben seninle hemfikir değilim. Henüz çok kaba tahmin durumundayım ama çift basamak gelirse şaşmayın derim! Faiz artırımlarının ekonomi üzerindeki etkisi Agustos-Eylül'den önce hissedilmez. Hep öyle olur.

Secondly, bugün açıklanan ihracat ve ithalat rakamları tam ezber bozacak cinsten, detaylıca bir incele derim.

Daha önceki bir yazımda (hangisi olduğunu anımsayamadım) Eylül gibi (Önce Ağustos enflasyon rakamları açıklanacak sonra 2. çeyrek büyüme rakamları)pozitif bir şokun gelebileceğinden bahsetmiştim. Bu görüşümü hala koruyorum. Temmuz enflasyonundan sonra her şey daha netleşecek. İki ay var sabrederiz.

Selamlar
baris

Adsız dedi ki...

Bu ulkede MB olmak zor. Radikal'de Ozatay'in guzel bir yazisi vardi bu konuda. Irrasyonel bir ulkede rasyonel bir para politikasi ne kadar dogru? Bir de DIE rakamlari habire revize ederse? Nisan ayi ihracat rakamlari -6.1%'den +4.0% olarak revize edildi. Mayis ihracati +14% olarak aciklandi. DIE yerine DTM rakamlarina bakmanizi tavsiye ederim (http://ihracat.dtm.gov.tr). Ihracat rakamlarini daha tutarli acikliyorlar. DIE hep bir iki ay sonra onceki aylari bu dogrultuda revize ediyor. DTM'nin mayis ve haziran verileri +22.1% ve %25.9%. Doviz kurlari bu kadar kisa surede bir faktor olamayacagina gore ihracat neden artiyor? Cevap toparlanan Avrupa ekonomilerinde sakli. Peki dis ticaret aciginda bir yavaslama beklemek gercekci mi? son 12 ay icinde ithalat artisinin yarisindan fazlasi yakit ithalatindan kaynaklanmis. Petrol fiyatlari dusmedikce cari acik %5'in altina inmez gibi gozukuyor.

Sanayi uretimi Nisan'da +7.1% idi. Ihracat ve otomobil uretim rakamlari Mayis'da da benzer bir artis olacagini gosteriyor. Ayrica baz etkisini de dusunmek lazim. Gecen sene Mayis ve Haziran sanayi uretim rakamlari %2.4 ve %1.8 idi. Temmuz'da ise negatif. Agustos'dan itibaren ise baz etkisi ile buyume rakamlari dusecektir. Ilgilenenler icin MB sitesinde acilan is yerleri verilerini tavsiye ederim. Buyume rakamlari ile yuksek bir korelasyon gosterir.

Sonuc olarak beniz tahminim Mayis sanayi uretimi %8, ikinci ceyrek
GDP %10, ucuncu ceyrek %5, dorduncu ceyrek %3 veya altinda. 2006 yili tamami icin ise %6.

t.

Adsız dedi ki...

Boyle istatistik enstitumuz varken (pardon adlarI TUIK olmu$tu) 30% bile buyuruz merak etmeyin. sonra vatandas "buyumeyi hissetmiyoruz" deyince istatistik enstitusunun rakamlarini incelemeye tenezzul etmeyen (hatta milli gelirin nasil hesaplandigini bilmeyen) liberaller o vatandaslarla dalga gecer. Bu ülkeyi cok seviyorum ben ya

Adsız dedi ki...

En guzel istatistikler Sinan Aygun'de. Ankara Ticaret Odası'nın (ATO) hazırladığı "Borç Dalgası" raporundan alinti: "Türkiye'nin 83,2 milyar dolarlık kamu dış borcu, dolar kurundaki yüzde 16,1'lik artış, bu borçların 13,3 milyar dolar yükselmesine neden oldu.".

Yani dolar artti diye kamu dis borcu 83.2 milyardan 96.5 milyara mi cikti?

Hayir. 83.2 milyar'da kaldi. Cunku dolar cinsinden borc lira deger kaybetti diye degismez. Ama sen eger dolar borcunu yeni kurdan TL'na cevirip eskisiyle olan farkini alip tekrar dolara cevirirsen dolar cinsinden borcu 13 milyar dolar arttirirsin.

Bu mantigi satin alana satacak bir Bogaz koprum var.

Adsız dedi ki...

"Bakarsan bağ olur, bakmazsan dağ olur" atasözünün geçerli olduğu saha mesela ziraat mühendisliğidir. Ekonomi değil. Yaptığım iş icabı ekonominin nabzını bir anlamda tutuyorum ve TÜİK'in istatistiklerinin doğru olduklarına inanıyorum. Bu Türk mucizesidir ve GAP'ı durduran hükümet işbaşında iken vuku buluyor! Eski vatan kurtarıcılarımızdan biri (sanıyorum Orhan Erkanlı) sonunda "vatanı asıl kurtarıcılardan kurtarmak lazımdır" demişti. Demek ki, ekonomiyi de kurtarıcılardan kurtarmak gerekiyormuş.

Saygılarımla,
Murat Aygen