Çin Arabaları ve Markaları

Bugün açıklanan verilere göre Çin araba piyasası 2009 yılında dünyanın en büyük pazarı olmuş, Amerika’yı dahi geride bırakmış. Otomobil, minibüs, otobüs ve kamyon satışlarının toplamı bir yılda %46 artarak 13,6 milyona erişmiş. Ikinci sırada yer alan Amerika’da ise 10.4 milyon araç satılmış. Aradaki fark 3 milyon araçtan daha fazla. Çin ekonomisinin buyumesinde bunun payi oldukca fazla. Henüz dünya yollarında Çin malı arabaları pek göremiyoruz, Çin araba markalarını tanımıyoruz bile. Turkishtime’ın bu ayki sayısında yazdığım bir yazıda Çinli otomobil şirketlerinin nasıl Amerikalılardan çok düşük fiyatlara teknoloji ve sermaye malları satın aldığından bahsetmiştim. Bu yazıda da biraz Çin arabaları hakkında bilgi vereyim.

Çinliler ufak tefek insanlar olduklarından olsa gerek Çin arabalari da ufak tefek oluyor galiba. Pazardaki büyümenin %85’i 1,6 litreden daha düşük motor hacmine sahip arabaların satışından kaynaklanmış. Çinli otomobil üreticilerinden bir kaçı şunlar: SAIC Motor Corp, Changan Ford Mazda Automobile Co., Jiangling Motors Corp., Shanghai General Motors Corp, SAIC-GM-Wuling Automobile Co. ve Geely. Tabii bunlara ek olarak herkesin bildiği VW, Toyota, BMW, Mercedes, GM, Ford gibi şirketler de Çin’de araba pazarından pay kapmaya çalışıyor.

Çin’deki araba piyasasında en büyük pazar payı kimin diye merak ediyorsanız söyleyelim: VolksWagen şirketi 1,4 milyon adet binek araba satışı gerçekleştirmiş, bunların 1,12 milyonu ise VW markasını taşıyormuş. Öte taraftan Amerikalı müflis GM şirketi ise 1,83 milyon araç satışı gerçekleştirmiş ve bunun 700 küsür bini binek otomobil imiş.

Çin piyasasında satılan yabancı araba markaları ise şunlar: Toyota, Honda, BMW, VW, Kia, GM, Mitsubishi, Chrysler, Mercedes, Fiat, Nissan, Ford, Mazda, Citroen, Suzuki ve Hyundai. Çin malı araba markaları ise Chery, Brilliance, Hafel Auto, Tianjin, Geely, Dongfeng, Great Wall, Chang’An, ve BYD imiş. BYD arabalarinin bir ortaginin da Warren Buffett oldugunu belirtelim.

Hep yabancılar gelip Çin’de araba satıyorlar anlamı çıkarmayın bu yazdıklarımızdan. Çinliler yabancılarla ortaklıklar kurup bir yandan işin inceliklerini öğrenirken, bir yandan da devletten para alıp bu paralarla Volvo ve Saab gibi iflas etmiş markaların teknolojilerini satın alarak kendi ayakları üzerinde durmaya başlayacaklar. Pek yakında olmasa da önümüzdeki yıllarda araba piyasalarında Çin malı arabalarin istilasından bahsedebileceğiz diye düşünüyorum. Bunun ilk belirtilerini ise görmeye başlıyoruz. Önümüzdeki bahar Çin araba üreticisi Geely Avrupa Nanoq marka elektrikle çalışan arabanın satışına başlayacakmış.

3 Yorum Var.:

Gokay dedi ki...

Hocam, yazilarinizda birde referans verseniz kullandiginiz kaynaklara yonelik olarak. Insan merak ediyor baska ne soylemisler diye.

Editor dedi ki...

Maalesef oyle referans gosterebilecegim dogru durust bir kaynak bulamadim. Google News'te bir arama yapin, belki siz yeni birseyler bulursunuz.

Bloomberg'de bu sabah soyle bir haber vardi

Kadir dedi ki...

Editör bey, Sitenin tasarımını eskisi gibi yapsanız.

Yazılar ortada bulunsa ve sol ve sağ olarak iki sidebar olsa. Okunması daha kolay olur.

Bir de feedburnerden yazıların tamamını yayımlamayı düşünüyor musunuz?