Katsayı Saçmalığından Kurtulduk !

Katsayı saçmalığından kurtulduk. zamanında bir takım gerizekalıların ülkeyi kurtarmak adına işledikleri bu cinayet 10 yıl boyunca genclerimizi mahvetti. sisteme yapılmış olan bu müdahale, esnekliği azalttı ve bircok magdur yarattı. şimdiki yapılacak olan müdahalede birtakım magdurlar yaratacak fakat en azından esnekliği yeniden geri getirecegi icin kazancı, goturusunden yuksek olacak. Bu konu aslında ozgur secim, basarı ve refah acısından cok iyi incelenebilecek bir örnek. Sosyoloji, psikoloji ve ekonomi açısından birçok çıkarıma sahip ve ciddi calısmalar da cıkabilir. Benden tavsiye!
Ben bu noktada sozu aksam gazetesi yazarı, koc universitesi rektoru Deniz Ulke Arıboğan'a bırakıyorum. "Geçmiş dönemde bu konuyu siyasetin bir aracı haline getirenler yüz binlerce öğrenciyi yıllarca mağdur ettikleri için özeleştiri yapmalılar. Neden mi?

Nükleer Nedir    Yatırım Fonları    Taksi Şöförü   VOB nedir?  IMF Nedir   Borsa Tüyoları  Borsa Nedir  Zaman Nedir  Pi Sayısı Nedir
1- İnsan, evladını düşman ilan etmez. Başka bir görüşe, inanca, kökene, ideolojiye sahip diye, kimse bir gencin geleceğini karartma hakkına sahip olamaz. Yıllarca laiklik adına verilen mücadelede, katsayı konusu çocuk yaştaki silahsızlara karşı kullanılan bir silahtı. İmam Hatip Liseleri'ni (İHL) beğenmiyorsanız, alternatiflerini oluşturursunuz; kontenjanlarını sınırlandırırsınız, hatta kapatır normal liseye dönüştürürsünüz. Ama İHL mezunlarının yüksek öğrenim görmelerine engel olmak, onları sistem dışına itmek, ahlaki bir savaş yöntemi değildir.

2- Kaldı ki konu yalnızca İHL mezunlarını değil, diğer tüm meslek lisesi öğrencilerini de kapsayan bir sorundu. Güya adaletsizliği örtmek için mesleki eğitim ile genel eğitim ayrıştırıldı. Meslek liseli öğrencinin çözdüğü matematik sorusunun puanı 1 ise, aynı soruyu çözen genel liseli öğrencinin puanı 3 olarak kabul edildi. Yüz binlerce genç meslek liseli olduğu için üniversiteye gidemedi, Meslek Yüksek Okulları'na (MYO) geçit verildi. Üstelik bu durum MYO'ların da ciddi biçimde erozyona uğramasına, itibar kaybetmesine yol açtı. Oysa Türkiye'nin Meslek Yüksek Okulları'na büyük ihtiyacı vardı.

3- Gençlerin sayısal-sözel diye ayrışmaları ve daha 14 yaşındayken mesleki yönlerini tercih etmeleri iyi bir şey gibi sunuldu. Oysa şimdi bu gençlerin 19 yaşında iken bile doğru seçim yapamayabilecekleri, bu tercihi daha sonraya atmanın doğru bir fikir olduğu tartışılıyor. Ben lisede fen bölümü öğrencisiydim, uluslararası ilişkiler okudum; birçok edebiyat mezunu arkadaşım da son derece başarılı mühendisler oldular. Oysa yıllardır bu esneklik kaybedilmişti. Eğer insan hakkı diye bir şey varsa, isteyen istediği şeyi okur, aynı soruda farklı kişilere farklı katsayı uygulamak ve birileri lehine avantaj yaratmak doğru değildir."

15 Yorum Var.:

Mister No dedi ki...

Öğrencilerin kendi lise alanlarıyla ilgili bölümlere gitmelerinin teşvik edilmesi , alan dışı bölümlere gidilmesinin ise engellenmemesi gerektiğini düşünüyorum.
Konuyla ilgili biz yazı:
http://siyasetkahvesi.com/sayfa.php?ole=yazi&yzid=613

Not: Deniz Ülke Arıboğan Koç Üniversitesi rektörü değil, Bahçeşehir Üniversitesi rektörüdür :)

cahitoz dedi ki...

Meslek lisesine giden bir öğrenci, sınavda düz liseliler den daha iyi bir performans gösteriyorsa onun önünü kimse kapatamaz.

Kaldıki sen liseye giderken hangi mesleği sececeğin hangi alanlara ilgi duydugun belli değildir. Genelde Anne, Baba, Amcaların tavsiyesi üzerine gidersin....

Meslek liselerinin de sadece imam hatiplerden oluşmuyor.

Ve bildiyim kadarı ile yeni sistem, meslek lisesi mezunlarını kendileri ile alakalı bölümlere yönelmelerini teşvik ediyor.

Sonuna kadar bu kararların arkasındayım...

Pasha dedi ki...

Bedava hicbir sey yoktur. Buna egitim de dahil. "bedava" diye sunulan hersey ozgurlugunuzun kisitlanmasi ve ertesi yil ne olacagini bilmeme olarak size geri donecektir.

Bir ulkenin insanlarini bakir madeni gibi yeralti zenginligi kategorisine koyarsaniz insanlari yeteneklerine gore 4 yasindan itibaren egitebilirsiniz. Ama yaziktir insandir yaw.

MCO dedi ki...

1) "Katsayı saçmalığı" ortadan kaldırılmalıydı, geç bile kalındı...
2) Katsayıların kaldırılmasını saçma buluyorum....

Yıllardan beri süregelen katsayı problemi binlerce öğrenciyi mağdur etti. Bu sistem farklı statülerdeki liselerde okuyan, aynı seviyede başarılı öğrenciler arasında fırsat eşitsizliğini yaratarak belki gelecekte büyük başarılara imza atacak genç beyinlerin önüne daha en başından taş koydu. Okumalarına engel oldu.

Katsayı problemine bu gözle baktığınızda olayın ne kadar da trajikomik olduğunu görürüz.

Olaya başka bir gözle bakıldığında, çok daha farklı şeyler görebiliriz. "Katsayı" hakikaten yıllardan beri meslek ve imam hatip liselerine ayrımcılık uygulamış, oralardaki başarılı insanların resmen başarıları çalınmıştır. Bunu kabul etmek gerekir.

Öğrenci gözüyle bakarsak, imam hatipteki öğrencinin üniversiteye gitmeye, istediği bölüme yerleşmeye hakkı yokmu?? cevaplanması gereken en önemli sorusudur. Okumak hakkıdır tabii.

Başarılıysa elbette okumaya devam etmeli. Ancak böyle bir sorunla karşıma gelen insanlara herzaman dediğim şu olmuştur;

1) Bu çocuk imam hatip lisesine niye gitmiştir?
2) İmam hatip lisesine gitmenin amacı "İMAM" olmak değil midir?
3) Özellikle kızlar için; kız öğrencinin imam hatip lisesine alınması ne amaçladır. Camilerde kadın imama ihtiyaç mı vardır??
4) Daha en başından imam hatip lisesinde okuyan çocuklar, mezuniyetlerinde öss de katsayıların düşük olduğunu bilmiyorlarmıydı?
5) İmam hatip liseleri ne amaçla kurulmuştur, ne amaçta insanlar mezun etmektedir, neden her mahallede bir imam hatip lisesi vardır?

* Bu sorular objektif bir biçimde cevaplandığında, katsayıların kaldırılması gerektiğine ben katılmıyorum. Aksine imam hatip mezunları ilahiyat-din kültürü öğretmenliği.. gibi bölümler dışında hiçbir bölümü "SEÇEMEMELİ" !!! Mühendis-hekim-öğretmen.. olmak isteyenler düz veya anadolu liselerine serbestçe kayıt yaptırabiliyor. O halde "amacında" başka meslek olan insanlar neden İMAM HATİP lisesine gider??
Liseye başlama çağındaki çocuklar genelde 14-15 yaşlarında aklı pek de başında olmayan çocuklardır. Onları nereye yönlendirirseniz o yöne doğru yürürler (Çocuklar geleceği düşünmeden yaşarlar, günü yaşarlar, çocuk psikolojisinde bu böyledir). Ancak aileleri ilerde bu çocukların sorun yaşayacağını bile bile onları imam hatip lisesine yönlendirmekte, sonra da katsayı haksızlığı var diye yaygara kopar(ttır)maktadırlar.

MCO dedi ki...

devamı...
İmam olmak isteyen gitsin imam hatipe, başka meslek varsa aklında, diğer statüdeki liselere git tutan mı var diye haykırmak geliyor bazen bu insanlara.

Bu gözle bakıldığında, görüyoruz ki ortada haksızlık falan yok!, çocuk 14-15 yaşında mesleğini seçti ve o liseye gitti. Hayatını bundan sonra değiştirmemeli,

Katsayı problemi yüzünden asıl haksızlık meslek liselilere yapılmaktadır. Lisede 3-4 yıl boyunca (özellikle teknik liselerde) eğitim görmüş insanlar mühendis olma yolunda birçok zorlukla karşılaşmaktadırlar. Benim kişisel görüşüm; teknik lise görmemiş bireyler ne kadar mühendislik okusalar da temelde herzaman bir eksiklik yaşayacaklardır. Bu nedenle ben mühendislerin sadece teknik liselerden çıkması taraftarıyım. EĞER meslek liselerinden mezun olan insanlara kendi bölümleriyle alakalı lisans programlarını seçerken herhangi bir katsayı kısıtlaması uygulanmazsa gelecekte daha verimli insanlar olacağı kanaatindeyim. Diğer bir yandan 2 yıllık önlisan programlarına sınavsız geçiş hakkı şuan meslek liselerinde gördüğüm en büyük avantaj diyebilirim. Ama avantaj derken, önlisans yerine neden lisans olmasın? olması gereken de belki de budur.

Yeni gelen sistem de konuyla alakalı kişilerin yaptığı açıklamalara göre meslek liselileri iyice batağa saplamakta, asıl amaç olan; sadece imam hatipli imam adaylarının, (aslında ateist olmaları gerekirken) bilim adamı olma yolunu açmaktadır.

Doktorluk olsun-biyologluk olsun; bu insanlar başarılı olabilmesi için ateist olabilmeli ki sonsuluzğu keşfetmekte önlerine engel çıkmasın, dünyadaki çoğu bilim adamı böyleyken, sonsuzluğu-ölümsüzlüğü-big bang'leri çözmeye "ispat" etmeye çalışan insanlar varken, bizde imam temmelli kadına bakmayan erkek doktorlar veya erkeğe bakmayan kadın doktorlar yetiştirilmesi, ülkemizi ve bilimimizi ne derece ileri götürür bilemiyorum.

Bu sözler bazı kesimleri rencide etmek için değil çözüm aramak amacıyla söylenmiştir. Amacım polemik yaratmak değil tartışarak doğruyu, en iyiyi bulmaktır. Saygılar...

Dane dedi ki...

"Doktorluk olsun-biyologluk olsun; bu insanlar başarılı olabilmesi için ateist olabilmeli ki sonsuluzğu keşfetmekte önlerine engel çıkmasın"

http://www.metacafe.com/watch/2908379/albert_einstein/

"bizde imam temmelli kadına bakmayan erkek doktorlar veya erkeğe bakmayan kadın doktorlar yetiştirilmesi, ülkemizi ve bilimimizi ne derece ileri götürür bilemiyorum."
Ya Allah askina ya da istersen sen cosmos askina de kac tane boyle doktorla karsilastin tanidin konustun!Ya ben onlarca degil yuzlerce degil belki binlerce doktor taniyorum;sanirim bunun sebebi benim de doktor olmam,bir tane bile yok sen erkeksin ben sana bakmam ya da bayansin git bayan doktora muayene ol diyen duymadim.Bir dolu hasta erkek veya bayan doktor ister,ki bu en tabi hakkidir ama cinsiyet ayrimi yapan doktor ya marjinalin marjinindedir,ya provakotordur. ?Kilavuzu karga olanin burnu boktan kurtulmazmis.Bu kadar cok Hurriyet,Milliyet okursaniz boyle olur.

MCO dedi ki...

cüneyt bey,
Öyle doktor bende görmedim, gördüğümü de iddia etmedim. Çünkü "tahmin ediyorum" imam hatip mezunu doktor yok. Ben diyorum ki, tamam tüm kapıları açtınız ve imam olmak için yola çıkmış çocuklar doktor oldular.. yarın bunu deseler ki örneğin bayan bir doktor "ben dinim gereği şunu şunu yapmam, şunu şunu yababilirm..." deme ihimalleri %100 yoktur diyemezsiniz, bunu garanti edemezsiniz.. Ben bunu söylemeye çalıştım. Herkesin dini kendine ama imam olmak isteyen imam hatipe, başka meslek seçmeyi düşünenler diğer alternatif okullara gitmelidir..

Alper Mizrak dedi ki...

Sayin M,

En iyisi su:
Yeni dogan bir bebegi size gostersinler, siz de cocugun bokuna bakarak karar verin:
- Bu ateist olsun, tip okusun, doktor olsun.
- Bu imanli olsun, IHL okusun, imam olsun.
- ...

Ve hic kimse bu kararlari hayati boyunca degistiremesin...

Yaw, ben daha dun dusunduklerimi bugun cope atiyorum, dunku ruyamdan vazgeciyorum. Sen ne diyorsun.

Kendine yenemeyecegin bir dusman bellemissin: Zaman, her seyi degistirir. Odun bile zamanla degisir.

Senin kafada, bugun tanriya inanan biri yarin inkar edemez, bugun ateist olan biri yarin hidayete eremez.

Kisacasi, fasistlikte sinir tanimamissiniz.

Saygilar,
Alper

MCO dedi ki...

2 bölüm yazı yazdım hiçbişi anlamamışsınız kusura bakmayın, demekki kapasite yok, gittinz sondaki 2 cümleye takıldınız. Din konusunu polemik yapmaya ne akdar meraklısınız. tebrikler...

Alper Mizrak dedi ki...

Sayin M dedi ki: "Doktorluk olsun-biyologluk olsun; bu insanlar başarılı olabilmesi için ateist olabilmeli ki sonsuluzğu keşfetmekte önlerine engel çıkmasın, dünyadaki çoğu bilim adamı böyleyken, sonsuzluğu-ölümsüzlüğü-big bang'leri çözmeye "ispat" etmeye çalışan insanlar varken,..."

Evet, bence de tanriya inanan yobazlarin ilimle bilimle isi olmamali.

Sayin M'nin de belirttigi gibi bir cok bilim adami ateist, ozgurce "sonsuzluğu-ölümsüzlüğü-big bang'leri çözmek" icin ugrasiyor. Bir kisim - Albert Einstein, Max Planck, Michael Faraday, Isaac Newton gibi - yobazlar ise sacmaliklari ile bilimi batirdilar...

Alper

Alper Mizrak dedi ki...

Sayin M,

Belki onceki yazdigim mesajlar biraz asiriya kacti. Size saygisizlik etmek istemedim.

Sizin IHL ile ilgili kaygilariniz hic yersiz degil. Ama bir yanlisi diger bir yanlis ile duzeltmeye calisiyorsunuz.

Saygilar,
Alper

syzer dedi ki...

Katsayı bence bir saçmalık değildi.İmam hatip liselerinden bağımsız düşünürsek,meslek lisesine giden bir insan liseden sonra iş bulabilir.Düz liseye giden bir insan mezun olduktan sonra meslek lisesi okumuş biri gibi mesleki eğitim almadığı için iş bulma şansı daha az.Yani meslek lisesini bitirmiş bir kişi daha avantajlı.
Sayın cahitoz,meslek lisesine giden bir öğrenci düz liselilerden daha başarılı olduğuna dair bir bilgi var mı?Ortalama kalitede okuyan bir düz lise öğrencesi öss konularına çalışırken,muhasebe eğitimi alan bir insandan öss'de başarılı olma şansı daha yüksektir diye düşünüyorum.
Eşit şans olacaksa o zaman meslek liseleri kaldırılsın düz lise okutulsun,düz liselerde muhasebe... gibi mesleki dersler seçmeli olarak okutulsun.ÖSS'de buna göre hazırlansın...(fikir yürütüyorum sadece)

cahitoz dedi ki...

Kesinlikle Meslek liselerine gidenler düz liselerden daha başarılı olacaktır diye bir veri yok elimde.

Öyle bişey de kesinlikle savunmadım. Benim savunduğum, Meslek liselerine giden bir öğrenci ve düz liseye giden bir öğrenci Doktor olmak istiyorsa, ikiside gereken sınava girer ve hangisi giriş şartlarının gerekliliklerini yerine getiriyorsa o girer.

Meslek liselerinde Pratik ağırlıklı ders verilir universitelerde teorik.

Lisede Muhasebe okumuş bir kimse OSS de muhasebe okumamış birinden daha iyi sonuç alır diye bir kural kesinlikle yoktur.

yaşını bilmiyorum SYZER ama bizim zamanımızda OSS sınavında meslek ile ilgili hiç bir soru sorulmazdı. Tüm sorular lise zamanında aldığın bilginin genel bir sınavıdır. OSS ile universitelere yerleştirilirsin ve ondan sonra mesleki eğitimi alırsın.

Muhasebe bilen biri buyuk ihtimalle daha kolaylıkla işletme öğrenir. Ama bu bilgi ona OSS sınavında sağlayacağı avantaj bence yok gibi.

kurmay dedi ki...

Katsayı tam bir saçmalıktı... katsayıdan sonra ML öğrencilerin toplam eğitim içindeki oranının düşmesi de bunu gösteriyor zaten...
AKP'nin iktidar olmasından sonra meydana gelen artış olsa olsa, bir umut ışığı görülmesindendir herhalde... Türkiye'de tabela üniversitelerini ve gereksiz yere mezun veren pek çok bölümü çıkardığımızda, gerçek bir üniversite eğitimi alabilecek öğrenci sayısı mevcut kontejanların yarısını geçmez herhalde... burda sorun kalanların ne olacağıdır... siz bunları katsayı saçmalığı ile düz liselere kanalize ederseniz, sadece güvenlik şirketlerine eleman yetiştirmiş olursunuz... aksine ML liselerine kanalize etmek gerekir, ki ihtiyaç da zaten o yönde... Üniversiteye giremeyenler düz lise mezunu vasıfsız eleman mı olsun, ML mezunu vasıflı eleman mı olsun, katsayı meselesi budur...

İHL'ler ML'lerden farklı bir konu, onun için de onun ML'lerinden farklı değerlendirilmesi lazım... Teknik olarak "imam yetiştiren okullar" gibi gözüksede, uygulamada çocukların daha iyi dini eğitim almaları için gönderildiği okullardırlar... Bu da toplumun ihtiyaçlarından doğmuş bir durumdur... Her zamanki gibi bu sorunun da köklü çözümünden ziyade, palyatif tedbirle ertelenmesi sonucu, imam okullarında kız öğrenci gibi ironik bir durum ortaya çıkmıştır... İnsanlar çocukların okulda hem dinini tam anlamıyla öğrenemesini, hem de sonra doktor, avukat olmasını istiyor... Bu hakkı onlara verecekmiyiz vermeyecekmiyiz... İHL meselesi de budur...

syzer dedi ki...

Sayın Cahitoz
ÖSS müfredatını biliyorum,sanırım yorumumu ''ML eğitimi öss'de avantaj sağlar'' diye yorumlamışsınız.Benim söylediğim düz liseye giden insan risk almasıdır.Açıkçası düz lisedeki gibi fizik kimya gibi temel bilimlerden bir alt yapı oluşmazsa nasıl bir imam hatip mezunu doktor olabilir? ML giden bir insan zaten lisede gördüğü pratik bir eğitimle kolayca iş hayatına atılabilir. Yani ek olarak üniversite okumasına gerek yok.