Denetim ve Bankacilik

Bir okuyucu sorusu, uzman olanlar yanitlasin lutfen:

Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisat bölümünden yeni mezun oldum. Big Four diye adlandırdığımız denetim şirketlerinden birinden tax bölümü için teklif aldım. Öncelikle bunu bir irdeleyelim.

Denetim sektörü ve özellikle bağımsız denetim hakkında blogunuzda daha önce özel bir yazı yazılmadı. Bunu hem takip ettiğim kadarı ile hem de google aramaları ile sonuçlandırdım. Bağımsız denetim sektörünün, özellikle küresel finans krizinden sonra ne yönde ilerleyeceği ve hem etik açıdan hem de sektörün dinamikleri açısından neler düşündüğünüzü merak ediyorum.
Mahfi Eğilmez'in Küresel Finans Krizi kitabında bu konu üzerinde detaylıca durulmuş. Denetimin artık uluslararası standartlara kavuşup, ülkeler üstü bir konuma yükseleceği ama piyasanın yaratıcı ruhunu da öldürmeden bunu başarmanın bizi gelecekteki krizlere karşı çok sağlam bir yapıya kavuşturacağı vurgulanmış özetle.

Komünizm nedir    iktisat Nedir  Devlet Üniversiteleri  Eğitim Nedir  Dejavu Nedir  Bilgi Nedir  Wifi Nedir    Teknoloji Nedir

Siz neler düşünüyorsunuz?

İkinci bir soru olarak, İş Bankasında, uzman yardımcılığı pozisyonunda sınav ve çeşitli değerlendirme mülakatlarını geçtim. Bankacılıkta eskiden süregelen Hazine departmanının havasının kalmadığını hem duyum olarak birkaç farklı yerden edindim, hem de çevremdeki gelişmeler bunları doğrular nitelikte. Özellikle Akbank'taki yeni genel müdürün kurumsal bankacılıktan sorumlu olması yıllardır süregelen hazine-teftiş kökenli genel müdür teyamülünü de yıktı.

Tam da bu kontada, bankacılıkda departman seçiminde sizin fikirleriniz ve bankacılıkta hazine departmanı hakkındaki özellikle işbankası kurumsal kimliği açısından fikirlerinizi öğrenmek istiyorum.

Biraz uzun bir soru veya fikir öğrenme metni oldu farkındayım ama benim durumumda olan gençleri de düşünerek, hem global anlamda hem de yerel anlamdaki fikirlerinizi ciddi anlamda merak ediyor, blogda paylaşımda bulunmanız halinde gelecek yorumlarla farklı bakış açılarını da keşfetmek istiyorum.

11 Yorum Var.:

ekşi iktisat dedi ki...

fsu an nasil bilmiyorum ama, vakti zamaninda denetim, piyasada is arayan isletme-iktisat mezunlari icin birkac sene calisip tecrube edindikten sonra baska bir ise gecmek uzere girilen bir isti. cok adam aliyorlar, az bir paraya adamin suyunu cikartana kadar calistiriyorlar. sonra, ise girenlerin kucuk bir kismi yukselip rahata eriyor. yukselme imkanini gormeyenlerse birakip baska bir is buluyor. o yuzden, denetim isine baslayacaklarin aklina normalde, boyle entelektuel mevzular degil, sektorde calismanin insana ne gibi bilgi ve beceriler katacagi gelir. okuyucumuzun, denetim sektorunun piyasa ekonomisindeki yeri ve onemi gibi, ekonominin kurumsal yapisina dair konulara fazlaca entelektuel meraki varsa, bence yapmak istedigi isi bir daha dusunse iyi olur. boyle meraklari olanlardan iyi iktisatci cikabilir.

syzer dedi ki...

açıkçası iki tane ayrı işler söylenmiş.Yani gelecekte ne olmak istediğin daha önemli. Denetim hala işletme-iktisat öğrencileri arasında populer.Bir çeşit yükseklisans gibi bir şey. Gelecekte bütçe planlanması gibi işlerde çalışabilirsin.Hazinenin eski havası kalmadı ne demek onu anlamadım.Hazinede 2-3 sene çalıştıktan sonra araştırma departmanına gidebilirsin.Açıkçası okuyucu iktisadi analizlere meraklı olduğuna göre hazine daha mantıklı geliyor.İşe hazinede başlayıp şu an isviçrede bulunan ve trader olan tanıdığım var.Hazine ekonomiyle daha ilgilidir.

Kadir dedi ki...

Ben de arkadaşa önerilerde bulunayım. Ben mali müşavir olarak uluslararası bir firmada çalışıyorum.

Big four denilen firmalarda arkadaşlarım çalışıyor. Açıkçası kpmg denilen firma geçen haftalarda bir kıyım yaptı ve şirkette çalışan arkadaşlardan edindiğime göre partner director sayısını asistan sayısından daha fazla sayıya çıkarmış ve kriz bu firmayı etkilemiştir. Ayrıca dün akşam konuştugum arkadaşım 5 sene bu şirkette çalışan birisinin sıyırması gerektiğini, normal birisi olamayacağını ima etti. Daha sonra çeşitli örnekler verdi ve ben de kendisine o zaman senin sıyırmana 2 sene kaldı dedim :=)

Maaş konusunda da esasında çok aham şaham bir şey verdiklerini söyleyemem. Onca güzel okul ve yüksek lisans sonrası bile alınan para çok fazla değil.Hatta bu mu lan alacağım para diyebilirsiniz.

Fakat bu denetim şirketlerinde çalışan kişilerin o 5 yıllık sıyırma dönemi sonrası hayallerinde iyi bir şirket vardır ki şirketlerde bu denetim firmalarından gelen kişilere ayrı bir gözle bakarlar.

Misal bizim firmamız kpmg tarafından denetleniyor. 2 haftalıgına gelen ekibe verdiğimiz parayı çalışanların ekip başına söylediğimizde bizi bedavaya çalıştırıyorlarmış dedi.

Denetim de gitmeye karar verirsen hemen smmm stajını başlatmanı, kullanmasan bile yedekte durmasını, ardından cia belgesini almanı öneririm. cia için 2 yıllık deneyim, smmm için 3 sene staj var.

Açıkçası daha yolun başındaysan şunu söyleyebilirim. Finans bölümünde ya da sektöründe çalışanlar diyeyim muhasebe ve denetime göre çok daha fazla para alıyorlar.

Amacın 5 sene sonunda sıyırmadan bir şirkete muhasebe, denetim müdürü falan olmaksa denetimi seç derim. Ama finansı asla es geçme.

Bir de ERP sistemleri üzerine geliştirirsen kendini günlüğü 1.000 dolara bile danışmanlık verenler var.

herhangi bir sorun olursa buradan ya da frekas@gmail.com adresinden bana sorabilirsin.

Umarım hayallerinin işine kavuşursun.

Bankacılığı bilmediğimden bir şey söyleyemem.

Özkan D. dedi ki...

kadire katılıyorum, kendisi ile de bu konuları konustuk, ben de bir smmm' yim. ve bağımsız çalışmak yerine şirket tercihim oldu..
sektörümüzde big four kökenli çok önemli muhasebe müdürleri tanıdım.
Bankacılık ve denetim çok farklı öncelikle bunun ayrıdına iyi varıp kararını vermelisin.
Ancak big four'a girdiinde hali hazırda çalışıyorken (staja başlama sınavını kazandıktan sonra) 3 boyunca mali müşavirlik stajını da yapıyor sayılacaksın. İnsanlar smmm bürolarında cep harçlığına staj yapıyorkn sen ayda 2000 lira ve üzeri maaşını alıp 3. yılın sonunda bir de smmm olacaksın. Denetimden emekliliği düşünme,çok çok yıpratıcı bir iş..
Ama sana 3 yılın sonunda mali işlerde bu kadar ilerleyebileceğin hiç bir meslek öneremem.

3-5 yıl big foru tecrübeli, smmm veya cia belgeleri olan biri ulusal-uluslararası birçok şirkette muhasebe müdürlüğü-devamında koordinatörlüğü s. yapabilir.
Başarılar.
Özkan

finanskariyer.blogspot.com

Adsız dedi ki...

Merhabalar. Yorumlarınız için teşekkürler. Soruyu ben sormuştum.

Yazılanların bir kısmıyla hemfikirim. Daha önce imkb ve menkul değerlerde stajlarım olmuştu. Fakat bu işlerdeki stres ve anlık piyasa takibinin bana göre olmadığını, özellikle bir çok enstrüman ile işlem yapmayı istemediğime karar verdim.

Okuma ve yorum yapmayı sevdiğimden vergi bölümü üzerine ağırlık verdim. Zaten aileden de vergi konusunda tecrübe olduğundan kendimi bu alanda geliştirmek istiyorum.

Tam bu noktada iş bankası'nın uzman yardımcılığı pozisyonu gelince biraz arada kaldım. Ama hangi departmanda olmam gerektiği konusunda kararsızım.

Bu yüzden verdiğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür ederim..

Kubilay dedi ki...

bir zaman KPMG'de çalıştım. arkadaşlarımın partnerlikleri geliyor. KPMG iyidir. Pwc de iyidir ernst ve deloitte iyi değildir. her halukarda hepsi banka uzman yardımcılığından iyidir.

Meselesiz dedi ki...

denetim firmalarında çalıışmanın gelecek için iyi bir yatırım olduğu bir gerçek. bununla ilgili yorumlar yapılmış. ama sıkıcı ve asosyal bir meslek olduğunu bilmeni isterim.

bankacılıkla ilgili olarak ise şunu söyleyim: bazı dönemler hazine öne çıkar bazı dönemler satış pazarlama yada başka bir birim. biraz da hangi yönde kabiliyetin olduğuna bağlı. modalar geçicidir.

bir de işbankası özelinde birşeyler soylemek gerekirse iş bankasında teftiş güçlüdür. hazinede de krediler tahsisde de pazarlamada da yükselmek istiyorsan teftiş kökenli olman gerekli. saçma diyebilirsin ama işbankta oyle. teftişte 4-5 yıl çalıştıktan sonra kabiliyetine göre müfettişleri hazineyeye veya diğer bölümlere gönderirler. ayrıca işbankasında hazineden geçmeyeni de genel müdür yapmazlar.

ama akbankta ve diğer bankalarda daha dinamik bir yapı mevcut olduğu kesin. onun için değişken. bence bu tarz daha az statukocu (ki akbank da az statukocu değildir) bir bankada çalışacaksan modaya değil de kendi kabiliyetine ve hedeflerine kulak ver.

Özkan D. dedi ki...

denememeler' in söylediği gibi, ileride big4 da partnerlik dahi olabilyor. ama yine meselesiz' in dediği gibi, asosyal bir meslek..
denetimde bankadaki gibi 9-6 olmaz, sabah giriş saati bellidir, çıkışın uuc açıktır, şehir dısı işleri vardır, plan yapamazsın hiç.. ben denetimde calısırken hiç bir aksama söz veremedim kimseye, bazen 6 da bazen 9 da cıkardım..
ama bigforuda olsaydım buna katlanabilirdim, katlanacağın 3-4 sene..

özkan
finanskariyer.blogspot.com

MCO dedi ki...

işbankasında çalışacağın bölümü seçme gibi bir lüksün yoktur maalesef,, tabii içerden güçlü birilerini tanımıyorsan.

Yeni kazandım dedin, eğitimde misin bilmem şuan ama, nerede çalışacağını sadece söylerler. Ben şurayı istiyorum dedin diye seni oraya yollamazlar.

Tüm dünyada belkide, işbankasının insan kaynakları kadar akıllara ziyan bir birim yoktur. Kimin nezaman nerde çalışacağı nereye tayin olacağı belli değildir. Adamın biri 10 yıl bilgi işlemde çalışır, ertesi gün bi mail gelir yrn herhangi bi şubede satış elemanı:) ... gibi...

Yani dostum diyorum ki yol yakınken dön yakma kendini sonra çok ağlarsın...

Banka, bir iibf li için çalışılabilecek en son yerdir.(eğer başka yerde bir iş bulamadıysan).

Benden söylemesi...

zafer ceylan dedi ki...

- Bankacılık (iş bankası uzman yrd.)
- Bağımsız denetim
- Vergi

Öncelikle bu üçü çok farklı alanlar ve anahtar konu senin ne yapmak istediğin. Şunu da unutmamalısın: Aynı "big four"dan olan bir firmanın kendi içinde vergi/denetim departmanlarının genellikle birbirinden haberi bile olmaz ve bir firmanın denetim birimi iyiyken diğerinin vergi bölümü iyi olabilir buna da dikkat etmek lazım.

Vergi bölümünde başlarsan SMMM'lik stajına başlar ve çok büyük ihtimalle "manager"lığa giden yolda 3 veya 4. senelerde ayrılır bir firmada vergi/muhasebe bölümünde devam edersin veya şirkette kalı manager - senior manager -partner benzeri bir yol alabilirsin, konuda uzmanlaşırsın gider böyle...

Denetimde başlarsan çalışacağın alanda (sektör ayrımı olabiliyor, finans ayrı, reel sektör ayrı vb.) muhasebe konularında uzmanlaşır ve hayatına yine vergide olduğu gibi ancak biraz daha farklı alanlarda (bu alanı seçersen anahtar kelime IFRS). Bir de "güvence-assurance" denilen iç denetim ve risk yönetimi faaliyetlerini yapan bölümler var, önemi yeni yeni kavranmaya başladı ve biraz daha saygınlığı arttı. (Anahtar kelimeler: sox, baselII, CIA, CISA.)

Bankacılık çok farklı bir alan, bankalar da kendi içinde çok farklıdır. İş Bankası bu işi öğrenmek için iyi bir yerdir ancak bankacılıkta kariyer planı yapan birisine doğrudan teftişi öneririm -Bu arada diğer kurullardan farklıdır, 5 yılda yeterliliğini alırsın 5 yılda da epeyce bir adam eler; ama özlük hakları iyidir ve genel müdürlüğe kadar kariyer yolun açıktır). İş Bankası kurumsal kimliği en oturmuş firmalardandır, iyidir ancak bu yapının hantal olduğunu duyuyorum (bu tarafını çok bilmiyorum). Akbank'taki yapı İş Bankası'na benzer ama çok farklı iki kültür de vardır. Akbank teftiş de bir dönem sektöre epeyce yönetici vermişti.

Bunlar benim gördüklerim, duyduklarım ve bazı izlenimlerim. 10 seneye yakın çalışma hayatımda en önemlisinin sevdiğin/istediğinin ne olduğu, çalışmaya başladığında uzun vadeli bir kariyer planının olması ve bu yönde vakit kaybettirecek herşeyden kaçınmanın gereği. Son bir tavsiye, çalıştığın yerde kişisel ilişkilerini iyi ve dikkatli bir şekilde yönet neticede iş hayatında herşey "hard skill" setinden ibaret değil.

ertug dedi ki...

selam Economix. Sorunun başlangıcında Yıldız Teknik Üniversitesi'nden mezun olduğunu yazmışsın. Öncelikle benim dikkatimi çeken bu oldu. Çünkü bende bu yıl aynı okuldan mezun olacağım ve bende denetim üzerine yoğunlaşmak istiyorum. Yazını 2009 yılında paylaşmışsın yani 3 yıl önce. Bu 3 yıl içerisinde eminim kariyerinde bir yol çizmişsindir ve bende senin hangi yolu nasıl seçtiğini öğrenmek istedim. Neler yaptığını, seçtiğin yolda memnun olup olmadığını ve deneyimlerini paylaşmanı rica edeceğim. Aynı okulda olduğumuzdan hangi yönde okulumuzun avantajları ya da dezavantajları olduğunu öğrenmek istiyorum. Teşekkürler..