Top MBA Okullar

Subat ayinin sonunda bir okuyucumuzun finans doktorasi hakkindaki sorularini cevaplamistik. Ayni okuyucumuz yine farkli sorularla karsimiza gelmis. Bu konuyla ilgilenen diger arkadaslara da yardimci olacagini dusundugum icin once bize yazdigi mektubun bir kismini sizlerle paylasacagim, daha sonra da sorularini cevaplamaya calisacagim.

Bütçe Nedir    iktisat Nedir    Borsa Yorumları    Kredi Faiz Oranları    Türkiyede Ödenen Vergiler, Vergi Türleri
Merhaba ekonomix bey!

Burak ben, Size bundan birkac ay once doktora vs MBA sorunuyla ilgili bir mail atmistim. Blogdaki son postunuzu gorunce “haberdar et beni ne yapiyorsun, kontakta kalalim” demis oldugunuzu hatirladim, bunun uzerine sizi gelismelerden haberdar etmek istedim, bir de birkac konuda daha akil fikir alacagim sizden.

Gecen sure icerisinde ben konu ile ilgili oldukca yogun arastirmalarimi surdurdum, hemen hemen stratejimi olusturmus durumdayim onumuzdeki 4-5 yillik sure icin.

Top School lardan alinan MBA in beni gitmek istedigim yere goturecegine ikna oldum, stratejimin buyuk kismi bu nedenle kendimi onumde varolan zamanda top MBA lerin aradigi adam olarak konumlandirmak uzere olacak. Burada not ort. ve gmat skoru gibi seylerde problem yasamayacagim gibi gorunuyor, soft skill lerime de guveniyorum. Su an fikrimce ulasilmasi gereken hedef mezun olunca ‘top MBA lere adam gonderebilecek isim sahibi multinational larda’ calismaya baslamak. (Ilk sorumu burada sorayim izninizle: bu sirketlere ait bir liste olusturmaya cabaliyorum su an, ama gorebildigim kadariyla global olarak top MBA lerin cok adam aldigi bulge bracket investment bank ler in turkiye de yok. Turkiyede finans sektorundeki investment banking/wealth management aktiviteleri local/bolgesel sirketler tarafindan domine edildiginden; cok istedigim finans sektorunde bu local sirketlerden birinde calismaya baslarsam bu benim top MBA lerden birine kabul alma ihtimalimi dusurecek bir adim olmus olacak. Bunun yerine aklimdaki bir cozum turkiye den top MBA lere duzenli olarak adam sokabilen, diger sektorlerde faaliyet gosteren multinational larda calismaya baslamak, finans hayallerimi MBA sonrasina ertelemek. Zira P&G, unilever, Pfizer vb gibi core function i marketing olan birtakim sirketler –bizim okulun mezunlari oralarda bolca bulunduklarindan biliyorum- top mba lere giden calisan sayilarina bakildiginda cok iyi bir track record a sahipler. Soru 1: finans sektorunde kariyer yapacak bir insan calisma hayatina local finans sirketlerinde mi baslamali, yoksa iyi bir mba alabilmek icin multinational larda marketing yaparak mi?)

MBA islerinin finansman kismiyla ilgili de arastirma yaptim, zira top school lara kabul alindiginda kredi ile finanse etmek mumkunmus gercekten, sadece Michigan gibi Public okullarda degil private okullarda da var bu. Zira bu iyi okullar egitim ucretinin karsilanmasi konusunda ogrenciye ciddi asistanlik hizmeti veriyorlar okudugum kadariyla, finansmani borclanarak cozecegim ben de.

PhD isinden tamamen vaz mi gectim? PhD degree sini almaktan vazgectim evet, ama isler kotu giderse beni yurtdisina cikarabilecek bir acil durum cikis kapisi olarak goruyorum PhD yi. ...Sizin de onceki mailde soylediginiz gibi zormus burada disaridan gelip is bulabilmek. Ancak ben okuldaki hocamin referansi sayesinde gayet iyi bir staja kabul alabildim, su an Amerikali bir sirketin yatirim grubunda Asset management tarafindaki Equities Research bolumunde Summer Analyst olarak calisiyorum. Sorum 2: Eger iyi bir is bulamayip sonrasinda mezuniyetten 1 yil sonra doktora ya basvurursam bu benim iyi okullara kabul sansimi ne kadar dusurur? Hocalar bir sene sonra bana hala kaliteli referans mektubu yazar mi? Yada daha onemlisi admission committee ‘bu cocuk gercekte doktora yapmak istemiyor, istese 4. sinifta basvururdu. Bu is dunyasinda istedigini bulamadigindan buraya gelmeye calisiyor’ gibi dusunur mu? Ne dersiniz mezuniyet sonrasi basvurmak benim kabul ihtimalimi ne kadar dusurur?


Birincisi yaz stajini cok iyi degerlendirmen gerektigini belirteyim. Adamlarin gozune girmen icin gunde 16 saat calisman gerekiyorsa calis, haftasonlari ise gelmen gerekiyorsa git, gerekmiyorsa da git. Neticede cok iyi bir performans goster. Bu sirketler icin yaz stajinin is gorusmesinden farki yoktur. O yuzden seni de gelecekte sirkette calisacak biri olarak goruyor ve o sekilde degerlendiriyorlardir. Bu firsati iyi degerlendirirsen Turkiye'deki dandik multinational sirketlerle (ben de bunlardan birinde bir muddet calistigim icin "dandik" ifadesini kullanabildigimi belirtmeliyim) ugrasmak zorunda kalmazsin. Bence dogru secim deterjan satan bir mutinational sirkette excele data girmektense kendi istedigin alanda calismandir. Ayrica basarinin tek yolu da MBA yapmak degildir. Isi isbasinda ogrenerek de cok hizli yukselebilirsin.

Ote yandan doktoraya 1-2 sene gec basvurmanin sonuca bir etkisi olacagini dusunmuyorum. Burada 50 yasinda doktora yapan insanlara bile rastlamak mumkun. Hocalarindan doktora icin referans mektuplarini bu sene istersin, gelecekte ihtiyacin oldugu zaman arsivlerinden cikarip sana verirler.

Keep us posted.

10 Yorum Var.:

Kursad dedi ki...

Ben de bu soruyu soran arkadas ne karar aldi diye merak ediyordum, kendisine MBA finansmani konusunda yaptigim onerinin ise yaramasina sevindim. Bence eger Ekonomix'in dedigi gibi direk burada (ABD) bir investment bank'da calisma imkaniniz yoksa Turkiye'de P&G vb. gibi bir yerde 3-4 senenizi doldurup buraya MBA'ye gelmek mantikli bir secenek.

Burak dedi ki...

Kursad bey merhaba,
Ben hem size tesekkur edeyim MBA finansmani yonlendirmeniz icin, hem de bir soru daha sorayim izninizle.

Gecen seferde dikkatimi cekmisti, MBA oncesi calisarak gecirilmesi gereken sure olarak 3-4 yil arasi rakamlar vermistiniz o zaman da.

Top MBA lerin entering class profile larini inceleyince 5 yil civari bir average work experience sahibi olduklari goruluyor. Ancak age spread e bakinca 21-43 gibi rakamlar goruyorum.(ornegin http://www1.gsb.columbia.edu/admissions/Columbia_2006_Class_Profile.pdf)

Bunun optimum u nedir? Zira gorebildigim kadariyla undergrad sonrasi hic calisma tecrubesi olmadan bile aliyor okullar artık az da olsa.(ornegin http://www.hbs.edu/mba/admissions/collegestudents.html)

Niye soruyorum, 2 yil is tecrubesiyle basvurmak ideal ise ornegin hem kendi calismak istedigim alan disinda daha az zaman gecirmis olacagim, daha erken baslayacagim istedigim kariyere. Finansal olarak da daha avantajli bu durum dolayisiyla.

Bir de bu isin askerlikle beraber nasil yurudugu konusunda bir fikriniz varmi? Zira undergrad biter bitmez tr de iki yil kadar tecil ediyorlar bildigim kadariyla. Simdi 4 yil tr de calissak askerligi de yapmak gerekecek arada 6 ay. 2 yil sonra gidebilsek MBA e askerligi 1 aylik olanindan yapmak mumkun olur mu ki?

Kursad dedi ki...

Merhaba,

Herseyden once is tecrubesi olmadan MBA yapmaya kalkan birisinin cok fazla sey kazanacagini sanmadigimi belirteyim bu egitimden. Lutfen alinmayin ama is tecrubesi olmayan, 22 yasinda bir gencin MBA programindan alacagi fazla birsey olmadigi gibi, masaya getirdigi bir sey olmadigi icin kabul almasi da oldukca zor olacaktir. ABD'deki top MBA programlarinin en buyuk artisi odev olarak verilen case study'leri calisirken calisma grubunuzdaki insanlarin degisik background'larindan birseyler ogrenmeniz. MBA'ye gelmeden once sadece eski P&G calisanlari, ne bileyim General Motors calisanlari gibi "klasik" temelli ogrenciler degil; profesyonel palyaco olandan tutun da SEAL komandosu olarak Afganistan'da Bin Ladin'i kovalamis insanlar olacak sinifinizda. Sizin de ayni sekilde bu insanlarin egitim surecine bir katkida bulunmaniz bekleniyor.

Benim gorusume gore 4 yil calisma tecrubesi optimum gibi.

Askerlik konusunu nasil halledeceginiz konusunda bilgim yok. 21 gunluk dovizli askerlik icin yurtdisinda 3 yil calismis olmaniz lazim. MBA yapmak tabii ki calismak falan sayilmiyor. (okulda asistan olmadiginiz surece) Benim kariyerim sizin hedeflediginiz klasik formule pek uymuyor, ben muhendislik doktorasindan ve birkac senelik is hayatindan sonra 31 yasinda MBA'ye basladim. Universite bittiginden, yani 22 yasimdan beri ABD'de oldugum ve egitimimin cogunu asistan olarak tamamladigim icin askerlik problem olmadi; yani 25 yasindayken dovizli askerlik hakkini garantilemistim.

Tekrar basarilar dilerim. Konuya bu kadar bilgili ve bilincli yaklasmaniz basari sansinizi onemli oranda artiriyor. Ekonomix'in dedigi gibi basarili olmak icin MBA yapmak falan sart degil, sozgelimi bulge bracket bir investment bank'da benim bildigim kadariyla bir Turk'un su ana kadar gelebildigi en yuksek noktaya gelmis olan Osman Semerci'nin oyle ABD MBA'i falan yok. Dikkatli bir calisma ve planlama ile iyi bir MBA programina girebileceginize eminim; ama lutfen daha once de soyledigim gibi isler yolunda gitmezse bircok Turk ogrenci'nin yaptigi gibi ilk 20 disindaki yuzlerce kici kirik MBA programindan birine girip paraniza yazik etmeyin.

serhat dedi ki...

Goldman JP yada MS olmadi diye gidip sabun tozu satmak nedir ya. Local dediğiniz asset management firmalari da ortalama 5 milyar dolarlik bir portfoy yonetiyorlar ve bu rakamdan da anlasilacagi uzere Turkiyede bu alan buyume potansiyeli cok yuksek olan birkac isten biri.

Soyle dusunelim. Ben simdi mezun olup turkiyedeki bir bankanin asset management tarafinda ise baslayip 5-6 sene calissam ve bu surede finans masterimi yapsam(MBA degil!!) burak sen de 7 sene sonra gelip 3-4 sene sabun tozu satis tecrubeni ve yaninda da o parlak mba diplomani sunsan hic sanmiyorum ki seni benden ust kademeden bir ise baslatsinlar.

eger gercekten bu isi istiyorsan direk buradan baslamalisin. daha sonra 27-28 yasinda junior isleri ararken ve de yaparken bulabilirsin kendini.

Burak dedi ki...

Serhat bey selamlar,

Vallahi sizin dediginiz seyi yapmayi o kadar istiyorum ki. Cevrede bana ABD deki Bulge Bracket investmet bank lerin '6 yil lokal finans sirketi tecrubesi' ni '4 yil P&G + Columbia MBA' e tercih ettiklerini gosterecek biri olsa, boyle guvenilir bir data ya rastlayabilsem yapacagim o dediginizi.

Ancak 5 aydir yaptigim incelemeler bana (ekstrem durumlar disinda, genelleme yapiyorum burada, trendde n bahsediyorum) tersini gosterdi.

ABD deki bahsettigim firmalar bilmedikleri yerlerde edindiginiz tecrube miktarindan cok signalling inizin kalitesine, bildikleri/guvenebilecekleri seylere bakiyorlar genel olarak gorebildigim kadariyla. Anladigim kadariyla diyorlarki 'bu adam cok competitive olan PG ye girmisse, orda basarili olmussa, sonra daha da competitive olan Columbia MBA e girmisse orda da basarili olmussa bu zeki bi adamdir. Gereken bilgiyi zaten biz extensive training ile saglayacagiz surec icerisinde.'

Zira entering class profile larini ve graduating class istatistiklerini incelerseniz MBA okulu tarafindan bunu goreceksiniz sanirim.
(burada 'sen sadece MBA istatistiklerini incelemissin, o bahsettigin firmalar istedigin pozisyonlara MBA i olmayan adamlar da aliyorlar cokca' diye bir iddiada bulunabilirsiniz. Ancak Amerikada gecirdigim sure icerisinde okudugum business school un duzenledigi career fair lerde networking event lerinde vs Goldman, Merrill Lynch, Morgan Stanley, hatta Texas Pacific, KKR gibi sirketlerin recruiterlariyla tanisma, soru sorma firsati buldum. Kendileri dediler Associate pozisyonlari icin 'parlak' MBA degree si olmayan cok cok az adam aliniyor diye.)

Hic hosuma gitmiyor bunlar, ama bulabildiklerim boyle.

Kursad dedi ki...

Cevrede bana ABD deki Bulge Bracket investmet bank lerin '6 yil lokal finans sirketi tecrubesi' ni '4 yil P&G + Columbia MBA' e tercih ettiklerini gosterecek biri olsa, boyle guvenilir bir data ya rastlayabilsem yapacagim o dediginizi.

Siz zaten kendi kendinize dogru cevabi bulmussunuz. Tamamen rasyonel kurallarla isleyen, ideal bir dunyada tabii ki 6 yil finans kurumu tecrubesinin bir MBA unvanina tercih edilmesi beklenir. Ancak siz kariyerinizi Wall Street'de surdurmek istiyorsunuz, 4. Levent'te degil(ya da artik Istanbul'un finans merkezi neresi ise. Istanbul'dan hic anlamam, 3-4 gun ya gecirmis ya gecirmemisimdir orada). Turkiye'deki bir banka ne yapar bilemiyorum, ama yarin Goldman Sachs'a basvurdugunda Turkiye'deki finans tecrubesinin ve bir Turk universitesinden alinmis finans master'inin Harvard ya da NYU MBA derecenizden daha avantajli olacagina gercekten inanan varsa gercekten vahim bir yanilgi icinde demektir. Birinci durumdaki bir insanin ozgecmisinin ilk asamalarda elenmeden degerlendirmeye alinmasina bile cok sasirirdim acikcasi.

Eger niyetiniz Turkiye'ye donup orada calismak degilse; siz yine toz sabun+top MBA formulunden sasmayin. ABD piyasasi icin gecerli olan sey ABD derecesi.

Burak dedi ki...

Kursad bey bana size dogrudan ulasabilecegim bir e-mail adresi verebilir misiniz rica etsem.

Bloga yazmak istemezseniz email adresinizi problemcocukus[at]yahoo.com a da gonderebilirsiniz, cok sevinirim sizin icin mumkun olursa.

Kursad dedi ki...

Bu aksam size ayrica e-mail atarim. Ancak su anda finans sektorunde calismadigimi pesin pesin belirteyim. Finans sektoru ile ilgili bildiklerim arkadaslarim, eskiden beraber calistigim is arkadaslarim ve okuduklarim ile kisitli.

serhat dedi ki...

Acaba yakın zamanda bahsettiginiz yatirim bankalari acmaya basladiklari ofislerde asset management ekiplerini de olusturmaya ve buyutmeye basladikca local piyasadan mi adam alacaklar yada sabun tozu+mba formulunden mi? bir de bunu dusunun. elbette ekibin basinda top school graduate olacaktir global tecrubesi de olan ama bahsettigimiz junior pozisyonlar local piyasadan doldurulacaktir. tabi amaciniz kesinlikle bu isi ABD'de yapmak ise burda bir multinationala girmek daha cazip.

admin dedi ki...

Yorumlarin uzerinden cok zaman gecmis ama gene de yazmak istedim:
Ben de finans hatta ve hatta kurumsal finansman alaninda kariyer hedefleyenlerdenim. Lokal firmalari tercih etmek yerine degisik bir tercihte bulundum. Big Four'un Mid-Market M&A'i domine ettigi herkes tarafindan biliniyor. Oyle cok yuksek maaslar vermemelerine ragmen buralarda kariyere baslamak cok etkili olabilir. Zira Big 4'un sagladigi egitim imkanlari, uluslararasi iliskiler ve kisa zamanda cok proje gorebilme sansi MBA'in kapisini kisa zamanda aralayabilir. Ister ABD olsun ister Avrupa olsun MBA icin is tecrubesi sart. En az 2 yil olmak sartiyla 4 yil civarinda ortalama surede basvuru sirasinda sorulan sorulara cevap verebilecek olaylari yasama sansiniz oluyor. Sabun tozu ureticileri dediginiz FMCG sektorunde de yatirim bankaciligi alaninda dunyanin en buyuk bankalarindan birinde de stajlari olan birisi olarak belirtmeliyim ki Big 4 bu konuda iyi bir basamak olabilir.