Ev fiyatları arttı, yatırım tercihi otomobile kaydı

Hurriyet'in ekonomi sayfasindaki ilk haber. Ne demek istedigini aciklayalim. Insanlar ev fiyatlarindaki artis neticesinde ev tuketimi yerine araba tuketimini dusunmeye basladi demek istiyorlar. Oncelikle kolay olandan baslayalim. Arabaya harcanan para yatirim degildir, tuketim harcamasidir. Enflasyonun %70 seyrettigi zamanlarda araba fiyatlari enflasyona paralel arttigi icin insanlarin uzerinde araba tuketimi yatirim izlenimi birakiyordu. 10000 liraya aliyorsunuz, bir sene sonra 15000 liraya arabayi satabiliyordunuz, %50 prim yapiyordu yani. Aslinda olan arabanin reel degerinin bir senelik tuketimden dolayi %10 azalmasi.

Eve harcanan para yatirim mi peki? Eger evin icerisinde siz oturuyorsaniz yatirim degil tuketim. Evi kiraya verdiyseniz yatirim. Neyse bunlari bir kenara birakayim ve asil soylemek istedigim noktaya geleyim.

Daha bundan bir kac gun oncesine kadar "uzmanlar" 2006 yilinda insanlarin ev harcamalarina buyuk para harcayacaklarini ve bu yuzden araba tuketime ayiracak paralari kalmayacagi icin otomotiv sektorunden iyi bir performans beklemediklerini soyluyorlardi. Zaten borsadaki otomotiv sirketlerinin fiyat/kazanc oranlarina bakarsaniz bunlarin cok dusuk oldugunu gorursunuz. Ben DOAS'i portfoyume ekledigim zaman 9 aylik kari 60 milyon dolardi ve piyasa degeri 600 milyon idi. Yani sirketin karliliginda onumuzdeki 5-10 senede hicbir degisiklik olmaz ise benim yatirimim senelik yaklasik %12 gibi bir getiriye sahip olacak. Diger hisselerin F/K oranina gore dusuk bir deger bu, ve bir anlamda insanlarin en azindan onumuzdeki sene otomobil satislarinin ve otomotiv sirketlerinin karliliklarinin dusmesini beklemelerinin gostergesi. Bence yanlis bir beklenti, Mastercard'in yaptigi arastirma da bir anlamda bunu dogruluyor zaten.

Faizlerdeki dusus genelde tuketimde artisi beraberinde getirir. Ben Turkiye'deki faizlerin kalici bir bicimde dususe gectigine inaniyorum. Simdiye kadar ucuz faizlerle borclanma imkanin sahip olmayan genis kesimler onumuzdeki yillarda borclanarak tuketimlerini onemli olcude arttiracaklardir. Bu da Turkiye ekonomisinin beklentilerin uzerinde gerceklesmesini saglayacaktir.

Bundan 2-3 sene sonra hazine artik butce fazlasi vermeye basladigi zaman (devlet batti, borclar dagi asti diyenlerin kulagi cinliyordur), felaket tellallari bu seferde devletin borclari azaliyor ama "vatandasin" borcu artiyor diye milleti korkutmaya devam edecektir. Kimin ne dedigi onemli degil, onemli olan bunlari onceden gorebilmek ve yatirim kararlarimizi ona gore sekillendirmektir.

2 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

Bu blogu son zamanlarda takip etmeye basladim. Cok tesekkurler ve de elinize saglik.

Bu yaziya gelince, maalesef ulkemizde tuketici kesimin yuzde doksani da gazeteciler gibi ekonomi konusunda yari cahil. 40 yasinda, isletme mezunu bir arkadasim birkac ay once "yatirim" olsun diye pahali bir dort ceker aldi. Yahu bu nasil yatirim? Hem pahali bir arac, hem cok benzin tuketiyor, hem vergisi yuksek dedigimde de "olsun ben aldigim arabaya uzun sure biniyorum" dedi. Bazi bakimlardan bir tuketim karari olarak dogru olabilir ama bir otomobil hem de luks bir otomobil ulkemizde icine her daim bolca para atip yaktigimiz bir cukurdur.

Yazilarinizi sadakatle takip edecegim. Cok sey ogreniyorum.

Blog Sahibi dedi ki...

Dogru soylemissiniz, otomobile konulan para yatirim degil (arabayi kullanip gelir elde etmeyi dusunmuyorsaniz) tuketimdir. Belki enflasyona karsi bir hedge oldugunu soyleyebilirsiniz ama yapacaginiz harcamalar buradan elde edeceginiz faydanin cok ustunde olacaktir.

Tesekkurler