At Sahibine Göre Kişner

Atasozlerimizi seviyorum, bugun ekonomist ve isletmeciler tarafindan karsimiza "yeni" diye cikarilan bir suru teorinin anafikrini 3-4 kelimeyle anlatan bir suru atasozumuz var. Iste bunlardan bir tanesi de At sahibine göre kişner sozu.

Bugun issizlik konusundan bahsediyorduk, daha yeni diger favori ekonomistlerim olan Ugur Gurses'in ve Deniz Gokce'nin yazilarini okudum. Deniz Gokce Orhan Karaca'nin soylediklerinin aynisini Betam'in yayinlarini baz alarak soyluyor. Lafin iyisini ise dun Basbakan Tayyip Erdogan'in issizlik rakamlari aciklandiktan sonraki yorumlarini ulastiran Ugur Gurses soylemis. Erdogan issizlik rakamlari uzerine su ifadelerde bulunmus:

"Şu anda bakın biz dünyada yani işsizliğin artışı noktasında en az artış gösteren ülke konumundayız"
Bu laflari okuyunca bir an kulaklarimi temizleme ihtiyaci hissettim. Gittim, kulaklarimi temizledim, geldim. Hala ayni anlami cikariyorum. Sonra farkettim ki problem kulaklarimda degil, gozluklerimde olabilir (neticede okuyorum, dinlemiyorum). Gittim gozluklerimi de temizledim. Sonuc yine ayni. Herhalde Amerika'da bunca sene kalmaktan dolayi Turkcem bozulmustur, okudugumu artik anlamaz hale gelmisimdir diye dusundum, kendimi avuttum.

Benim bu laflardan cikarabildigim en iyi anlam su: Turkiye'de issizlik artmistir ama issizligin arttigi tum ulkeler arasinda Turkiye en dusuk artis oranina sahip ulkedir. Issizlik oranlarindaki artis miktarinin karsilastirildigi zaman birimi verilmedigine gore belki de Erdogan issizlik oranlarindaki artis miktarini issizlik oraninin zirve yaptigi kis aylarina gore kiyasliyordur. Ama bu durumda da issizlik oranimiz aslinda bir dusus sergiledi artis degil. Yani 8-9 ay oncesine gore durumumuz cok iyi, ya da oyle bi sey.

Bir onceki yazida sundugumuz issizlik ornai grafigini de goz onune alarak siz bunu nasil yorumluyorsunuz? Turkiye'nin yularini elinde tutan Erdogan ne demek istiyor?

4 Yorum Var.:

hostrans dedi ki...

Müzmin işsizlikten muzdarip,dahası bunu bir nevi yaşam tarzı olarak benimsemiş dahası bunun istatistiğini bile tutamayan ülkemizde başbakanın ne söylediği fazla önemli değil.

Ben derim ki gereksiz bir"mevsimsellikten arındırma" tartışmasından çok "işsizliğe çare buluna bilir mi?" yi tartışalım.Roubini bile devlet manuel istihdamı artıracak yatırımları desteklesin demeye başladı.Halk eğitim merkezlerinde biçki dikiş kursları açılsın istiyor herhalde.

Ben bu sorunun kapitalizmin en temel sistem-inherent sorunu olduğuna inanıyorum.Zira her kriz firmalar için rasyonalizasyon fırsatı ve krizlerden çıkışlarda da işsizlik aynı oranda düşmüyor gibi bir izlenim var.Tarımdan sanayiye geçişte olanlar şimdi de information toplumuna geçişte yaşanıyor.Bu konuya ilişkin ciddi araştırmalar var mı? Şoföre sekretere kasiyere ihtiyaç kalmayınca ne olacak ??

Blog Sahibi dedi ki...

Tum dunyanin issizlik problemini burada cozmeyelim isterseniz. Turkiye'nin issizlik probleminin cozumunu anlatmasi basit: mikro reform. Bunu burada gecmiste cok tartistik, kitapta da bayagi bir deginiyorum.

Krizlerde issizligin artmasiyla ilgili ise bir atasozumuzu hatirlatayim: Allah bir kapiyi kapartisa obur kapiyi acar. Ya da Schumpeter'in bahsettigi "creative destruction" kavrami. Doga da bile olumler yeni canlilarin hayata gelmesi icin gereken kaynagi saglarken ekonomide bunun boyle olmamasini beklemek ne kadar dogru olur? Isten cikarmalar olacak tabii, yoksa adam kapagi atsin, ondan sonra omur boyu istihdam. Oh ne guzel, devlet dairesi gibi :)

Bu arada nedir bu milletteki Roubini takintisi yahu, herifi resmen ilah yaptiniz. Mart ayindan beri sacmalayip duruyor kerata. Ona kalsa Dow Jones endeksinin simdi 6000 olmasi lazimdi.

Krizlerden cikista issizlik dusmuyor gibi bir durum Turkiye'de var, yoksa dunya genelinde bir istihdam sorunu oldugunu zannetmiyorum. Bakmayin milyonlarca Cinlinin ve Hintlinin global isgucu piyasalarina topyekun girmesine. Istihdam artiyor. Turkiye'yi tartismak ise cok zaman alir, zaten gecmiste de tartistik, yeni ekleyecegimiz bir sey yok. Ozetle laf cok, icraat yok.

hostrans dedi ki...

Mersi,benim de bu sorunun kafamdaki cevabı vasıfsız işgücünün ölüp gitmesiydi..özellikle Schumpeter e atıf için teşekkürler..Darwin yine hizmetimizde anlaşılan...

Hüseyin MEÇO dedi ki...

günümüzde işsizlikle gelen eksik beslenme ve düzgün olmayan temizlik meşhur domuz gribine çanak tutacaktır.
eyüp,gaziosmanpaşa,bayrampaşa,sultangazi sonra beyoğlu,şişli,beşiktaş,fatih te küçük orta büyük esnaf arkadaşlarım olduğu gibi işçi memur işsiz arkadaşlarım da var.
nabız.saydığım yerlerde küçük esnaf bitmek üzere yaptığı işin yarı parasını bile alamıyorlar.
abi yarın veririm.kahveler,cafeler.faas food lar sigara yasağı yüzünden can çekişiyorlar.bu sigara olayı çok ocaklar söndürecek.büyük firmalar stok yapıp duruyorlar sonra zararına satıyorlar.nereye kadar.tahminim 1982 ile 1986 arası işsizlik bu dönemin yanında hiçbirşey kalıyor.çevremde işsizlik kaynıyor.şimdi üniversite mezunlarını bırakın master yapanlar bile işsiz.yaşam alabildiğine zorlanıyor.bir tek emekli parası olan evler mutlu.
24.04.08 tarihinde vatan gazetesine yazdığım yorumum şöyle.

yaşam zorlanacak,işsizlik artacak,karlar ve ücretler düşecek,hayat pahalanacak,tasarruf yapamayanların torunları yok olacak.dilerim yanılırım.
evet dilerim yanılırım.