Borsada Alım Zamanı yada Borsa Borsa Söyle Bana-2

Daha önce "Borsa Borsa Söyle Bana" yazımızda "ya kardeşim şu hisse senetlerini almak icin en iyi zaman ne zamandır?" diye aklıma takılan bir soruya yanıt aramıştık. Şimdi de bir senaryo üzerinden 2009 sonuna kadar en iyi alım aralığını belirlemeye çalışacağız.


Şimdi ilk olarak kısaca daha önceki analizde ne yapmıştık ona bakalım. (detayı merak edenler bu konudaki ilk yazıyı okusunlar lutfen). borsa endeksinin tufeye gore indirgenmiş haline reelborsa demiştik. reelborsa, borsadaki şirketlerin gelecekteki karlılığı için piyasanın biçtiği reel değeri gösteriyordu. reel borsanın aylık sanayi üretim endeksine bölünmesi ile de uretimborsa yı elde etmiştik. yani ulkedeki birim sanayi uretimi başına gelecekteki karlılık icin biçilen reel değer.

Daha onceki yazıda uretim borsa değerinin mininum olduğu yerlerden ve bu yerlerden yapılan alımların reel getirisinin yüksekliğinden bahsetmiştik. o yazıda kullanmadığımız bir grafikle başlayalım bu yazıya. Yukarıdaki grafikte sol eksen uretimborsa değerini ve sağ eksen 12 aylık hareketli ortalamaya göre borsanın % getirisini getirireel serisi ile gosteriyor. neden boyle bir grafik hazırladım, uretimborsa değerinin dusukluguyle, reel getiri arasındaki guclu ilişkiyi gormeniz acısından. Neyse burada cok zaman kaybetmeden asıl noktaya gelelim.

Manipülasyon Nedir   Küresel ısınma Karikatürleri  Türk Bilim Adamı  Liderlik Nedir?    Türkiyede Ödenen Vergiler, Vergi Türleri  Enformasyon Nedir    Slogan Nedir    Enflasyon Nedir    Nükleer Santraller  Devlet Nedir

Bir onceki yazıyı okuyanlar, Borsauretim değerinin Temmuz 2003'de 0.02460 ile minimum olduğunu, son donemde ise Kasımda 0.03135 ile yerel minimuma ulaştığından bahsettiğimizi hatırlarlar. Şimdi analizi bir adım ileri goturuyoruz (en sevdiğim kısım bu:) ne yapıyoruz. ya diyoruz, madem kasım uretim değerinin altında yatırım yapın dedik, temmuz 2003 ü ise minimum değer ilan ettik; gelecekle ilgili bir alım bölgesi oluşturabilir miyiz. Eğer, SUE icin bir gelişme senaryosu uydurursak, zaten sabit kabul ettiğimiz Kasım uretim borsa değerini kullanarak, reelborsa değerini bulabiliriz. Eğer bir TUFE gelişim senaryosu da elimizde olursa, reelborsa ve fiyat endeksini kullanarak IMKB 100 de alım icin maksimum değer bulabilirz. benzer analizi, temmuz değeri icin yaptığımızda ise, borsa icin bir minimum değer de bulabiliriz. O halde un var helva var daha niye duruyorsun dedim kendi kendime!
Oncelikle, SUE ve TUFE endeksinin senaryosunu verelim. bulduğumuz sonucların bu varsayımlara dayandığını hatırlatmama gerek yok sanırım. Enflasyonunun Temmuz ayına kadar % 7'ye gerileyeceğini ve sonrasında artış trendine girerek hedeflenen oran olan % 7.5'de yılı kapatacağını varsaymışız. SUE icin ise, Mart ayında % 14'lük bir gerilemeyle başlayan (gecen yılın aynı ayına gore) ve Kasım ayına kadar suren bir dusus ongormusuz. SUE ancak 2009 aralık da % 10 artıya gecebiliyor. Diğer bir deyişle bu senaryo ekonominin agustos 2008 de başladığı daralma macerasının 2009 Kasım ayına kadar devam edeceğini gösteriyor.
Evet, olay yukarda! alttaki kırmızı temmuz 2003 uretim borsa değerine göre, borsanın minimum düşeceği değeri, ustteki ise kasım 2008 uretim borsa değerine göre borsaya yatırım yapılabilecek maksimum endeks değerini gosteriyor. bu iki aralık o ay icin borsa max-min aralığı, karar size kalmış :) Örneğin, Mart icin grafik bize, IMKB 100 24.539 değerinin altına indiğinde AL diyor, 19.114 ise düşebileceği maksimum endeks değeri. Şu anda endeks, 23.220 yani alım aralığında haberiniz olsun!

Bu konu ile diger alakali bir yazi ise Borsa Nasıl Oynanır? En Sağlam Tüyolar baslikli yazimizdir.

4 Yorum Var.:

Quant_Hyster.Hunter dedi ki...

Bazı istatistiklerin ilüzyondan ibaret olabileceğini bir kenara bırakırsak model için teşekkür ederim.

Ancak üretimborsa değerlerinin geçmiş dönemlerde(grafik) zaman ilerledikçe giderek daha az tepe yaptığını bir başka deyişle iç potansiyelini kaybetmeye başladığını düşünebilir miyiz ?

Evet ise, reel getirinin yükselmesiyle ilgili zamanlama da kayabilir mi?

Bendeki modele göre (endeksteki kırılmalar üzerine kurulu zaman analizi) "ağustos 09" ayında yapılabilecek alım daha getiri olarak daha istikrarlı fayda sağlıyor.
Zaten siz de 2009 seviyelerinden birini de o aya koymuşsunuz ve ardından da daha istikrarlı çıkış başlamış.

Kolaylıklar

rdynk dedi ki...

Vizyoner,

model icin asıl ben tesekkur ederm, bu blogda yazmasaydım bu tarz bir şey aklımın ucundan geçmezdi sanırım:)

uretimborsanın daha az tepe yapması, iç potansiyelle alakalı değil. zaten uretimborsa tanım olarak iç potansiyel gibi birşeyi içermiyor, yada şöyle diyim iç potansiyelini kaybetme riski yok. Cunku doğrudan uretime verilen reel değerle ilgili. neden daha az tepe yapıyor, cunku bir onceki yazıda dedigim 1990-2001doneminde gerek enflasyon gerekse de uretimdeki bolca zıplamalı istikrarsız donemden daha istikrarlı bir doneme gectigimiz icin. zaten bununla bağlantılı olarak da reel getirilerde biraz daha normalleşmiş .

evet bendeki senaryoya göre de 2009agustos mantıklı bir yatırım ayı, bu aralıkda borsadan alım yaparsanız kaybetmezsiniz. Bir de onemle belirtiyim ki, ben borsa bu aralıkta hareket edecek demiyorum. Ben bu aralığa endeks indiğinde alım yapın diyorum. yani 2009 agustosda endeks belirttiğim aralığa inmezse bir bardak soguk su zamanıdır :)

Quant_Hyster.Hunter dedi ki...

....yada şöyle diyim iç potansiyelini kaybetme riski yok. Cunku doğrudan uretime verilen reel değerle ilgili. ....

reel üretim düşüşüne işaret değil midir ?
öyle ise, ana çekirdek soğuyor olamaz mı?

rdynk dedi ki...

vizyoner,
aynı jargonla konuşmuyoruz. ana çekirdekden ne kastettiğini anlamadım dogrusu. degerlerin birbiriyle ilişkisini gerek bu yazıda gerekse de diğer yazıda belirttim. yani diğer değişkenler sabit iken uretimin dusmesi uretimborsa değerini yukseltiyor, dusurmuyor. zira 2001 krizinden sonrada uzun süre uretim arttı zaten.