Zafer Caglayan'in Reaksiyon Fonksiyonu

Orhan Karaca uzun zamandir kalem oynatmiyordu, bugun bir yazi yazmis. Uludag Universitesinden (sahte isim kullandiklarindan suphelendigim) Aklan ve Nargelecekenler isimli iki arastirmaci Merkez Bankasi faiz oranlarini belirlerken hangi faktorleri dikkate aliyor sorusuna yanit aramislar.

Ben bu tur arastirmalara hep supheyle yaklasirim. Secilen zaman araligi olsun, kullanilan spesifik ekonometrik model olsun, bunlar sonucu etkileyen onemli faktorler. Kaldi ki ekonometrik modellerde sonuclarin carpik cikmasina neden olan diger onemli durum da disarida birakilan degiskenlerdir.

Borsa Nasıl Oynanır  inovasyon nedir    Borsa Yorumları    Petrol Fiyatları    Standart Sapma

Nargelecekenler'in modeli de bu problemden muzdarip maalesef. Nargelecekmeyen ama her firsatta Merkez Bankasina laf sokan Zafer Caglayan faktoru mesela. Ozellikle gecen sene secimlerden sonra Merkez Bankasinin "kimyasini degistirdi" adam. Merkez Bankasi Eylul ayinda faizleri indirmeye basladi, 5-6 ay bu durum devam etti. Bu sure icerisinde enflasyon yukselirken bunlari buyume kaygilari sardigi icin hemen tepki veremediler, ancak AKP'nin siyasi gelecegi tehlike altina girdiginde bunlar da Zafer Caglayan'in buyusunun tesirinden kurtulabildiler. Ozellikle son gunlerde kendilerine bir cekiduzen verdiler.

Neyse ben yaziyi burada keseyim, siz de Orhan Karaca'nin yazisini okuyun.

1 Yorum Var.:

Orhan Karaca dedi ki...

Araştırmanın ele aldığı dönemde (2002-2006) Zafer Çağlayan yoktu. Çağlayan faktörü devreye girdikten sonra sonuçlar nasıl değişmiş ona da bir bakmak ilginç olabilir tabii. Esasında ben de son iki yılda benzer bir araştırmayı yapmak için birkaç kez teşebbüste bulunmuştum ama veri sayısı yetersiz diye vazgeçmiştim. Makaleyi yazan arkadaşlarımız öyle düşünmemiş araştırmayı yapmış. Nargeleçekenler genç bir arkadaş ama kütüphanemde zaman serisi ekonometrisi üzerine yazılmış bir kitabı var. Ekonometri konusunda benden daha fazla bilgisi olduğu kesin. Haa, bu arada arkadaş deyip durduğuma bakmayın, kendilerini tanımıyorum. O lafın gelişi.

Ben ekonometrici değilim ama son 6-7 yıldır bu konularla epey bir uğraştım. Gördüğüm kadarıyla ekonometrik modellemelerin manipülasyona açık olduğu doğru maalesef. Artık orada araştırmacının dürüstlüğüne ve de hakemlerin yetkin kişiler olup iyi bir inceleme yaptıklarına güvenmekten başka çare yok. Bir de hiç bir şeye bakmadan yüksek faiz-düşük kur, yüksek faiz-düşük kur diye sallayıp durmaktansa bu tür araştırmalara yönelmek daha doğru değil mi? Yüksek faiz-düşük kur iddiasında bulunanlar da yapsınlar araştırmalarını onlara da bakalım, değil mi efendim?