Bir Cicek Bir Kelebek: Ugur Civelek

Civelek civelek civelek. Okuyucularimizdan bir tanesi Ugur Civelek'i henuz kesfetmediniz galiba buyurmuslar. Durumdan vazife cikarip Sayin Civelek'in bugunku yazisini masaya yatiralim. Birincisi yazinin anafikri su: daha uc ay gecti, enflasyon orani %2.36 oldu, yilin geri kalaninda enflasyonun %4 hedefini tutmasi icin mucize olmasi gerekir, iyimserler kendilerini avutmasinlar.

Anafikrine soyleyecek soz yok. Ben de enflasyonun %6-7 araliginda gerceklesecegini 3 ay once tahmin etmistim zaten. Beni rahatsiz eden anafikir degil, yazida kullandigi diger bazi ifadeler. Birincisi su:

"Bu yılın üçüncü çeyrek döneminde ve genel seçimler öncesinde dolar faizlerinin yükseltilmeye devam etmesi olasılığı, bu olasılığın ciddiye alınmasını gerektiriyor."

Hisse Yorumları   Küresel ısınma Karikatürleri  Pesimist Nedir?  Fraktal Nedir  Borsa Nasıl Oynanır  inovasyon nedir

Nereden cikti bu simdi? Peygamber'in dogum gununde Allah Ugur Civelek'e vahiy gonderdiyse bilemem ama Amerikan Merkez Bankasinin faizleri yukseltme olasiligi yok denecek kadar az, dusurme olasiligi cok daha fazla. Ozellikle Krugman'in ya da Roubini'nin buyurduklari sekilde gayrimenkul kaynakli bir resesyon yasanmaya baslanirsa faizler hizli bir sekilde dusebilir.

Ikinci yamuk ifade ise su:

"Nasıl ABD, hem varlık fiyatlarındaki şişkinliği korumak hem de enflasyonist baskıları frenlemek konusunda başarılı olamıyor, çaresizce enflasyonun yavaş da olsa yükselmesini mecburen kabullenmek zorunda kalıyor!"

ABD de varlik fiyatlarinda bir siskinlik oldugunu nereden cikardin? Madem o kadar eminsin bu durumdan Turkiye'de ne vakit kaybediyorsun, gel buraya borsada, hazine bonolarinda, gayrimenkul fonlarinda hersey de kisa gidersin, eline gecen parayi da altina yatirir dunyanin parasini kazanirsin. Turkiye icin atip tutuyorsunuz "fazla" sesimiz cikmiyor, ama ABD icin atip tutmaya basladiniz mi o zaman tepem iyice atiyor. Iki uc tane karamsar ekonomistin yazdigi yorumlari okuyarak bize ahkam kesiyorsunuz. Hatirlarsaniz gecen sene kriz sirasinda Morgan Stanley'den Andy Xie isimli ekonomistin yaptigi tahminleri gundeme getirmistik. O gunden bugune gelisen ulke piyasalari %40 yukari gitti, gelismis ulke borsalari da %15 civarinda artti. Yok Amerika'da siskinlik varmis da, enflasyonist baskilar frenlenemiyormus da, caresiz kalmislar da oturup kös kös seyrediyorlarmis. Teshisi sayin Civelek koymus, bende receteyi yazayim. Amerika'nin bu delikten cikabilmesinin tek yolu Ugur Civelek'i Merkez Bankasinin basina getirmesidir. Durumu cozen cikis yolunu da bulur.

12 Yorum Var.:

ekoturka dedi ki...

Üzerinde durmaya, zaman kaybetmeye değmez bence. Nesini keşfedeceksiniz ki bu yazarın ?
Zamanında, "malınızı mülkünüzü satın, dolara çevirin" diye akıl veriyordu. Neredeyse 4 yıl geçti bu "akıldan" bu yana...Eeee ne oldu ? diye sormak lazım kendisine. Hatta, "baba arada bir stop loss falan yaptır" demek de geçiyor...

Adsız dedi ki...

Adana / Ergun
Yani yazmayayım zamanım yok diyordum ama Civelek'e gelince sıra dayanamadım. Ben bu yazarı 5-6 yıldır talip ederim, ilk sıralar değer verirdim yazılarına ve okurdum ama sonradan yazıları karmaşık gelmeye anlamamaya başladım, tek anladığım cümlesi "Kriz ha oldu ha olacak" yaklaşımı.
Ha şunuda belirteyim; Sanırım kriz olsa en çok sevinen kişi önce Sivilceli bu bey, sonrada En parlak Bulut beydir.....

Siz Civeleği birde Deniz Hoca'ya sorun.......

Sanırım birde Kapalıçarşıda bayağı ordaki esnafa Dolar zarar ettirmiş bu bey....

Saygılar....

Adsız dedi ki...

Sayın Ekonomix,

Ben size Civelek'i okumunanızı tavsiye eden kişiyim. Nasıl, dediğim kadar varmış değil mi? İşin doğrusu Radikal'in Türkiye'nin en iyi ve en kötü ekonomi yazarlarını çatısında bulundurma gibi bir durumu var. Fatih Özatay, çok iyi bir yazar. Uğur Gürses, Metin Ercan ve Taner Berksoy da fena değil. Yiğit Bulut beter. Uğur Civelek ondan da beter (Doğrusu Civelek'in özel yaşamını çok merak ediyorum. Adamın yazıları karamsar değil kapkaramsar. Sanırım bu yazılar ruh durumunu yansıtıyor. Allah eşine dostuna kolaylık versin). Bir de Mustafa Aysan ile Korkmaz İlkorur var. Fakat yazılarını fazla okumadığım için onlar hakkında net bir kanaate varamadım. Gördüğüm kadarıyla Bulut ve Civelek ekolünden değiller ama pek öğretici türden yazıları da yok.

Tolga

Adsız dedi ki...

Valla benim yillardr Finans Yoneticisi olarak calisan bir arkadasim var ayni zamanda kendisi Isletme mezunudur. Yabanci sermayeli bir sirkette Euro olarak para kazanir. parasinin bir kismi Euro, bir kismi Dolar, cok azi YTL. Dolar ve Euro aniden yukseldiginde, aradim, hemen sat YTL'ye don dedim. bana "kriz cikacakmis, dolar 2,5 YTL olacakmis" dedi. Ben gecen temmuz ayinda bir is gorusmesi yaptim, GM arkadasimdir cok iyi kosullar ama USD olarak beklentimi karsilamayan bir ucret onerdi. Bu benim "bottom line"imin altinda dedim, bana Aralik 2006'da Dolar en az 1,75 YTL olacak dedi, yemedim, isi guzel oldugu halde red ettim. Velhasil memleket pesimist dolu, hepsi de bu tur adamlara inaniyorlar, okumus, murekkep yalamislari bile...

T'Pol
Not: Simdi YTl kazandigim fena olmayan bir isim var. gecen gun merak edip, onerilen USD maasla karsilastirdim,kendimi tebrik ettim.

Adsız dedi ki...

Olaya iyimserlik-kötümserlik veya ekonomi-matematik bilmiyor diye baktığımız sürece yanılgıya düşeriz bence.Bu sınıfta kalan ekonomistlerin çoğunun art niyetle bu yorumları yaptığını düşünüyorum.Ekonominin kötü gitmesinden sorumlu olan doğal olarak mevcut iktidar olacağından,bütün bu mezkur zevatın da AKP'den şu veya bu sebeplerle zırnık miktarda hoşlanmadıklarını düşünürsek ne demek istediğimi anlayabilirsiniz.Halka ekonominin iyi gitmediğiniz krizin kapıda olduğunu söyleyerek,istatistikleri,rakamları eğip bükerek iktidarın arkasındaki oy desteğini çürütmeye çalışıyorlar.

dragut@gamil.com

Adsız dedi ki...

>>Üzerinde durmaya, zaman kaybetmeye değmez bence<<

Bilakis, şebekler tokatlanmalı.

Adsız dedi ki...

T'Pol? Trek'çi mi var burada?

Adsız dedi ki...

bir insanin kriz konusunda kisa tarih araligi verebilmesi icin bence kendisine vahiy iniyor olmasi lazim. bircok gosterge ayni anda cok olumsuz degilse. ben kriz tahminine inanmak icin kisinin ekonomistliginden ziyade baska bir gostergeyi de onemsiyorum. o da mevzubahis kisinin sayisal loto performansi. (bir onceki cumleyi cok saygi duydugum Asaf Hoca'nin cumlesine benzetmeye calistim, bilmiyorum oldu mu)
cuneydyasin

Adsız dedi ki...

Tahminler mevzubahis olunca uzerinde tahmin yapilan seyin ne kadar genel oldugunu bilmek gerekir. Meteoroloji konusunda '"hava" tahmini imkansiz olabilir, ama "iklim" tahmini imkansiz degildir' denir. Her kis soguk olur, her yaz sicak, vs. Eger krizler de bu sekilde genellige yakin olaylar ise, onlarin da tahmini mumkun olacaktir. Su andaki teori buna yetmiyor olabilir, ama belki bir gun yetecek, ve tractable bir modelden ne zaman olacagi tahmin edilebilecektir.

Adsız dedi ki...

Krizin ne zaman cikacagini tahmin edebiliyorsan krizi cikaran faktorlerin de ne oldugunu ve nasil calistigini da biliyorsun demektir. O zaman krizin onlenmesini saglayacak politikalarin da ne oldugunu biliyorsun demektir. Salak degilsen krizin cikmasina da bu durumda asla musaade etmessin.

Demek ki mantiksal olarak krizin ne zaman cikacagini tahmin etmek imkansizdir.

Adsız dedi ki...

yapmayin, bu mantiga katilmiyorum. bazen eliniz kolunuz bagli olur, istediginiz politikalari uygulayamazsiniz. bazen birileri baskalarinin bilmedigini bilir. bazen de hakikaten politika yürütücülerin basireti baglanir.

son cumlenize yakinim ama oncekilere degil.

bu arada blogumda cinin rezervleri hakkinda soru mahiyetinde bir mesaj yazdim, cevabini bilen ekonomistlerden beni aydinlatmasini rica ediyorum.
lattakian.blogspot.com
cuneydyasin

Adsız dedi ki...

:)Evet ben bir Trekkie'yim. Ne yapalim, her guzelin bir kusuru olur...
T'Pol