Turkiye'de Iscilik Ucretleri Cok Yuksek

Bu yazida Turkiye'de iscilik ucretlerinin neden cok yuksek oldugunu anlatacagim. Turk insani rahati cok seven bir millet. Sanirim bu genellikle sicak iklimlerde yasayan insanlarin bir ozelligi (istisnalar var tabii ki). Araplar, Hintliler, Afrikalilar, Guney Amerikalilar fazla calismadan rahat bir yasam surmenin hayaliyle yasarlar.

Insanlarin aldiklari ucretleri belirleyen en onemli iki unsur verimlilikleri ve icerisinde bulunduklari is gucu piyasasidir. Is gucu piyasalari genellikle regulasyona tabi oldugu icin bu piyasalara giris cikislar cok kolay gerceklesmez. Mesela isteyen adam istedigi ulkeye elini kolunu sallayarak gidip calisamaz. O yuzden de bazi piyasalarda ucretler olmasi gerekenin uzerinde bazi piyasalarda ise altindadir.

Ben 4 aydan uzun bir suredir Ekonomi Turk sitesinde ilan vererek ingilizce yazi yazacak birilerini ariyorum. Turkiye'de cok sayida ingilizce ile egitim veren okul var, eli yuzu tutulur birilerini bulacaginizi umut edersiniz. Odemeyi teklif ettigimiz ucretler de dusuk ucretler degildi yani. Yazi basina $40 ile bir muddet yazar aradim, sonra bu yazarlarin verimliliklerini arttiracak araclari onlara Insider Monkey sitesinde sunmaya basladigimiz icin bu ucreti $20'a dusurdum. Yazi basina $20'a ingilizce yazi yazacak birilerini bulmak dunyanin bir cok yerinde cok kolaydir. Yine de ben Turk olsun, Turkiye'ye biraz katkimiz olsun. Universitede okuyup da maddi durumu uygun olmayan yetenekli ogrencilerimiz faydalansin diye israr ettim ama 5-6 kisi haricinde aradigim seviyede ingilizce bilen ve finans yazilari yazabilecek adam bulamadim.

O yuzden artik Ekonomi Turk'te ingilizce yazar aramiyorum. Simdiye kadar bize basvuranlardan verimliliklerini arttirabilenlerle calismaya devam edecegim. Onun haricinde Amerika'dan cok daha ucuza calisabilecek kisiler bulmaya basladim. Maalesef Amerika'daki freelance iscilik ucretleri Turkiye'dekilerin altinda gorunuyor. Turkiye'de $20'a yazi yazdiracak adam bulmakta zorlanirken Amerika'da bu isi yazi basina $3.25'e yapacak birisini az once buldum. Hayir, yazim hatasi yapmadim. Amerikan ekonomisi o kadar kotu durumda ki, issizlik o kadar yuksek boyutta ki adamlar bir yaziyi $3.25'e yazmaya tamam diyorlar.

Tabii Amerikali yazarlar bizim Turklerin 1-2 saatte yazacagi yaziyi 30 dakikada yazacak kadar verimliler. Bu da daha dusuk ucretlere calismalarinda bir faktor. Ayrica adamlar gercekten issizler ve kendilerine is bulamazlarsa aclikla mucadele etmek zorundalar. Turkiye'de omru boyunca calismayan yuzbinlerce kisiye rastlamak mumkun. Bu kisiler ekmek elden su golden felsefesiyle yasamlarini surdurebiliyorlar. Amerika'da calismazsaniz ac kalirsiniz.

Amerika'da issizlik %9,1, Turkiye'de bunun daha uzerinde ama Turkiye'deki issizler aslinda cok da issiz degil. Adamlar is bulamadiklarindan degil, agizlarinin tadina gore is yapmadan para kazanacaklari bir is bulamadiklarindan calismiyorlar diye dusunuyorum.

Neyse, yazinin ozu su. Turkiye'de iscilik ucretleri yuksek, bu da ekonominin cok hizli buyumesinin bir sonucu. Insanlarimiz gercekten zenginlesiyorlar. Bunun boyle olmasinin en onemli sebebi ise paramizin son 10 yilda muthis bir sekilde deger kazanmasi. Verimli calisan Turkler oldukca yuksek ucretler kazaniyorlar. Verimsiz olanlar ve hayatlarini bosa harcayip bir beceri kazanamamis olanlarsa is yok seklinde sikayet ediyor. Isgucu piyasasi o kadar kotu olsaydi AKP rekor oyla secimlerden galip gelmezdi.

0 Yorum Var.: