İMKB 100 ve Cari Açık

Son günlerde özellikle hisse senedi piyasasında yatırım yapanları ilgilendiren konu cari açık oldu.İmkb 100 endeksinde yaşanan son düşüşlerin başta yabancı yatırım kuruluşlar tarafından sebep olarak cari açık gösterilmekte haliyle yatırımcı da buna odaklanmış durumda.Aşağıda son 10 yılın (dolar bazında) cari açık ve İmkb 100 endeksi  arasındaki karşılaştırmalı grafiğini görmektesiniz.Cari açık 2010 yılının Ocak ayına göre 2011'in Ocak ayında neredeyse 2 katına çıkmış.Yıl sonunda 75 milyar dolar olması yönünde beklentiler var.Tabiki bu süreçte Merkez Bankası'nın ekonomiyi soğutma çalışmaları etkisini göstermeye başlayacak mı göreceğiz.

İmkb 100 endeksi biri Temmuz 07 diğeri Temmuz 10 olmak üzere 2 kez zirveleri test etmesine rağmen 2.zirve denemesindeki cari açık hem daha fazla hem de yükseliş ivmesi yüksek görünmektedir.Burada dikkat çekici nokta ise cari açığın 40 milyar civarına kadar yükseliş göstermesiyle endeksin yükselişi paralellik gösterirken bu yıl başından beri cari açıktaki artışla İmkb 100 endeksi paralellik göstermiyor bu da bize piyasa oyuncularının şu anki cari açık  seviyelerini tehlikeli  gördüğünü göstermektedir. Hükümette cari açığı azaltmak için ekonomiyi soğutma çalışmalarına girdi ve bu bağlamda banka karlarında da azalma görüldü.Endeksin zirve seviyelerinden bu yana gevşediği değer arasındaki farkın, bankaların geçen seneye göre kar oranlarındaki azalış kadar olması dikkat çekici.

6 Yorum Var.:

syzer dedi ki...

Orhan karaca, bu haftaki ekonomist dergisinde ekonominin soğumaya başladığını anlatan bir yazı yazdı. Veri olarak, mevsimsel etkilerden arınmış sanayi üretim endeksinde 3 aydır yaşanan düşüş,ithalat miktar endeksinde yaşanan düşüş(Mayıs'ta ihracat miktar endeksi yükseldi ama haziran ayında düşüş bekliyor), cnbc-e tüketici endeksinde(mevsimsel etkiden arınmış)2 aylık düşüşü gösterdi.Yeni önlemlerin gerek olup olmadığını sorguluyor.

Mayıs ayında imalat pmi endekside 50,6 civarında değer aldı. Velevki ekonomi yavaşladı,cari açık düştü. Gelecekte ne yapacağız? Ekonomiyi hiç büyütmeyecek miyiz?

Sorun daha çok yunanistan gibi duruyor.

Investor dedi ki...

Yapılması gereken cari açığın geçici olarak azaltılması değil yapısal olarak sorunların ortadan kaldırılması olmalıdır.Çok haklısınız Türkiye cari açık artacak diye büyümeyecek mi düşünsenize bunun için Türkiye 2 sene büyüme oranları düşük olacak.Bir kere hükümet kanadından bakıldığında kimse cari açık düştü diye kolay kolay oy vermez ama ekonomide büyüme var söylemi daha etkili olur.Bu yüzden kesinlikle artık katma değer yaratacak olan ihracata başlamamız gerekli.Türkiye daha yeni yeni başta savunma sanayi olmak üzere gelişim içinde daha fazla argelerle bu desteklenmelidir.

Editor dedi ki...

@syzer

Orhan Karaca benim bu ay Turkishtime yazacagim yaziyi daha yazmadan okudu galiba.

Ben bir adim daha ileri gidip bu ayki yazida ekonominin en azindan bir ceyrek kuculecegi tahmininde bulunabilirim.

Investor dedi ki...

İnan hocam benim 2000 kişi ekli bir facebook adresim var orada burdaki yazıları paylaşacağım fakat bu adres için kötü bildirimde bulunulmuş diyor ve hiçbir şekilde linkleri paylaşamıyorum.

Editor dedi ki...

@Emrah,

Bizi rakip olarak goren birisi sikayet etmistir, o yuzden Facebook bloke etmistir. Bunu duzeltmek icin ne yapilmali bilmiyorum ama su gunlerde buna ayiracak vaktim de maalesef yok.

Investor dedi ki...

Açıkçası çok şaşırdım ilk defa bir linki yayınlayamıyorum.Sadece bunun bir hata olduğunu belirtin gibisinden bir seçenek var yalnız sadece benim yapmamla olacak iş değil.Sağlık olsun da diyemiyorum çünkü sosyal medyada resmen önünüz kapatılıyor..