Hem "Çevreci" hem de "Tutumlu" çözümler

Canlılar alemine baktığınızda "insan"dan başka çevresini kirleten, kaynakları hoyratça kullanan ve tüketen başka canlı bulmakta zorlanırsınız. Doğanın dengesini bozmayı başarabilen tek canlı türü insan.

Uzun zaman önce market alışverişlerimi taşımak için bez bir torba, bir de mavi IKEA torbası almıştım. Mavi torba da plastik ama çok sağlam ve uzun süre kullanılabilecek bir ürün. (Esasında bez torbalar fazla ufak olmasa, yine de bu torbayı almazdım.) Hesapta markete giderken bunları yanıma alıp, plastik market torbalarını kullanmayacaktım. Yeni alışkanlıklar edinmek çok zor. Bu yüzden birçok kereler ya torbaları yanıma almayı ya da arabaya geri götürmeyi unuttuğum için plastik torbaları kullanmak zorunda kaldım. Bugünden itibaren çok daha dikkatli olmaya niyetliyim. Gerçi herkes bu tür torbalara dönse bile marketlerin elde edecekleri tasarrufu müşterilerine yansıtacağından şüpheliyim ama buradaki esas gayretim çevreyi olumlu etkilemek için.

Kapitalizm Kapitalist nedir  Faşizm nedir?  Fraktal Nedir  Kırmızı Başlıklı Kızın Hikayesi  Çernobil Faciası

Bir başka konu ise kullandığımız piller. Normalde bazı cihazlar için evdeyken adaptör kullanıyorum ama yine de pil ile çalıştırmak zorunda olduğum bazı cihazlar var. Piller eskisi gibi değiller uzun dayanıyorlar ama yine de tüketilen ürünler. Toksik atık oldukları için bunları çöpe atmamak, çoğu alışveriş merkezi, işyeri ve marketlerde bu iş için konulmuş geri dönüşüm kutularına atmak gerekiyor.

Uzun zamandır şarj edilebilen piller kullanmaya niyetlenmiştim fakat çeşit ve fiyat değişkenliği beni bu alımı yapmaktan alakoymuştu. Yine de büyük hangi mağazaya girsem mutlaka hangi tip cihazlar var diye pil bölümüne bakıyordum. Nihayet hem AA hem AAA pil şarj edebilen, istediğim gibi ufak bir şarj cihazı ile 2 adet AA(2600mAh), 2 adet de AAA(1000mAh) pilden oluşan bir set satın aldım. Böylece çevreye zararlı atık sayımı hayli azaltmış oldum. Üstelik tutumlu bir çözüm. Eğer çocuklarınız varsa bir sürü pile ihtiyacınız oluyordur. Pek çok farklı pili şarj edebilen daha kompleks modeller de var. Fiyatlar fevkalade değişken. Aynı ürünün 26-49 TL aralığında satıldığını dahi gördüm. Aceleniz yoksa benim gibi ne zaman bu tür ürünler satan mağazalara girerseniz kendi fiyat mukayesenizi yapın.

Umarım plastik ve cam atıklarımı ayırmak konusundaki niyetimi de yakında hayata geçirebilirim. Bunlar için çeşitli yerlere konulan kumbaralardan evime çok yakın olanlar var. Yeni hedefim bunlar.

4 Yorum Var.:

miguel_lienzo dedi ki...

Canlılar alemine baktığımızda çevresini kirleten bir çok tür bulabiliriz. Mesela filler 2-3 yaprak için ağaçları deviren aç gözlü hayvanlar, bir çok virüs çok hızlı yayılarak kendi konaklarını öldürüp kendi neslini de tüketmiş.
bütün bunları söylememin sebebi ise Doğanın dengesi mitinden rahatsız olmam. Sizler matematik bilen insanlarsınız. Y=1 de bir dengedir
Y= Sin(x-30)+logx'-... de bir dengedir. doğa dinazorlar varken de insanlar varken de dengesini bulur. Dinazorlar gitti insanlar geldi doğaya pek bir şey olmadı.

miguel_lienzo dedi ki...

Ha bu arada yazının geneli, anlattıkları ve tavrı doğrudur. O kadar da uçmadım. Ben sadece dünyanın insanlar için yaşanmaz hale gelmesinin doğal dengenin bozulması değil farklı bir düzlemde yeniden kurulması olarak adlandırılması gerektiğini düşünüyorum.

Pasha dedi ki...

Cevreci olmak guzel birsey. Ama hersey donup dolasip ekonomiye geliyor. Yani cevreci takilmak icin ne kadar zaman ve para harcadigina. Diyelim ki pazar posetini evde unuttun, bunu gidip almak icin daha fazla emek, zaman ve benzin harciyorsan plastik poset daha karli olabilir. Dengeleri oturtmak icin en kolay yol, herseyin gercek masrafini fiyatlara yansitmak. Buna halk arasinda cop vergisi diyoruz. Kapi onune ne kadar cop poseti birakirsan o kadar para versen (Daha once yasadigim yerde boyleydi), otomatik olarak atik uretimi azaltilmis olur. Atik bedelini 2 turlu anlamak lazim:
Bunu senin eviden alip goturen copcunun maasi, eger geri donusum yapilacaksa bunu ayiklayanlarin maasi, vs. Bir de eger yer alti sularina zarar vermesin diyorsak bunu geri donusturmenin maliyeti. Plastik posete ne turlu bir bedel odetilirse odetilsin bu tamamen ekonomik nedenlerle olmali, ideolojik degil.

Unknown dedi ki...

cevreye ve insana gosterdiniz ornek alinmasi gereken saygi ve hassasiyet nedeniyle tesekkuler