Migros Yatirim: Amme Hizmeti Yazi

Ne zamandir yazilarimda ekonomi konusunda ahkam kesmeyi birakip asil isim olan finansa donus yapmak istiyordum. Cuma gunu gelen bir sirket haberi bu gecis icin guzel bir firsat olusturdu.

Koc Holding bildiginiz uzere Migros’u gectigimiz sene BC Partners isimli ozel sermaye fonu onderligindeki bir konsorsiyuma satmisti. BC Partners daha sonra halka acik hisseleri de cagri yoluyla toplamis ve sirketteki payini %98’e kadar cikartmisti. Bu islemin toplam maliyeti yaklasik 3.6 milyar TL’yi bulurken, bircoklari Migros’un elindeki 1 milyar TL civari nakit varligin da BC Partners'a gectigini gozden kacirmisti. Oncelikle finans konusunda fazla bilgi sahibi olmayan okuyucularimiz icin ufak bir aydinlatma. Bir sirket degerlemesi yapilirken genellikle Firma Degeri (Enterprise Value veya EV) uzerinden hesap yapilir. Firma Degeri ile Piyasa Degeri farkli seylerdir. Bir sirketin hisse senedi fiyatı ile hisse senedi sayısının carpimi size o sirketin piyasa degerini verir. Firma degerini bulmak icin ise piyasa degerine toplam finansal borclarin eklenmesi, nakit varliklarin ise cikartilmasi gerekir. Daha iyi anlamaniz icin Migros ornegini kullanalim. Migros 3.6 Milyar TL piyasa degeri uzerinden satilmistir. Ama BC Partners bu parayi vererek aldigi Migros’un elindeki 1 milyar TL’yi de cebine koymus olacagi icin, bu islemde ortaya cikan Migros’un firma degeri aslinda 2.6 Milyar TL’dir. (3.6 eksi 1.0).


Kapitalizm Kapitalist nedir  Faşizm nedir?  Fraktal Nedir  Kırmızı Başlıklı Kızın Hikayesi  Çernobil Faciası
Buldugumuz Firma Degeri’ni ciro carpani hesaplamasinda kullanirsak ( Firma Degeri / Ciro ), Migros’un bir onceki donemdeki (2007) 4.8 milyar TL’lik cirosuna gore 0.54’luk bir carpandan satisi gerceklesmis diyebiliriz. Yine konuya yabanci okuyucularimiz icin birkac not. Ciro carpani perakende sirketlerini degerlerken sikca kullanilir. Carpanin yuksek olmasi o sirketin digerlerine oranla daha pahali bir fiyatla satin alindigini gösterir. Turk esnafi bile bunu oldukca fazla kullanir aslinda. Ornegin bir dukkanin yillik cirosu 5 lira ise, ben bu dukkani 5 liradan fazlaya almam diyen bir Kayserili, ciro carpani 1.0’den yuksek olan sirketlerin pahali fiyata satin alinmis oldugunu dusunuyor demektir. Burada tabi buyume potansiyeli daha fazla olan sirketlerin daha yuksek carpani, nispeten olgun ve yavas buyuyen sirketlerin daha dusuk carpani olmasi gerektigini de belirtelim.

Migros’un hikayesine devam edelim. Sirketi satin alan fon bu islemin yaklasik yarisini kendi kaynaklari ile finanse ederken, yaklasik 1.5-2.0 milyar TL arasi finansal borc kullandi. Dunyada bu tarz fonlar sirket satin almasi yaparken kullandiklari kredileri daha sonra birlesme yoluyla satin aldiklari sirkete aktararak vergi avantajlarindan faydalanirlar (Odedikleri faizi gider gostererek daha az vergi oderler). Bizim kanunlarimiza gore ise bu islemi direk yapamiyorlar. Fakat bu fonlarin en sevdigi oyun finansal muhendislik. Burada da bir yolunu bulmuslar ve dolayli olarak bu borc Migros’a aktarilacak.

 
Hayli ilginc ve yaratici olan bu yontemde, Migros önce yaklaşık 2.5 milyar TL nakit temettü dağıtacak. Fakat şirketin elinde sadece 1.1 milyar TL nakit bulunuyor. Bu nedenle yaklaşık 1.5 miyar TL kredi kullanarak finanse edilecek bu temettu odemesi. Boylelikle, hem sirketin elindeki nakitin ana hissedar olan fon’a aktarilmasi saglanacak, hem de satin almayi gerceklestirmek icin kurulan SPV(paravan) sirketin elindeki borc Migros’a aktarilarak vergi avantaji olusturulacak. Yani temettuyu alan ana hissedar SPV sirketin borcunu kapatacak, ayni bankalar ayni krediyi Migros’a kullandiracak, bir baska ifadeyle borcu Migros’a devredecek. (Sirketin bu konuda bir aciklamasi yok, fakat rakamlarin birbiriyle ortusmesi ve isin mantigi bu senaryoyu guclendiriyor)
Gelelim bu islemin hisse fiyatina ve kucuk hissedarlara etkisine. Oncelikle hisselerin sadece %2’sinin halka acik oldugunu hatirlatalim. SPK islemi onaylarsa hissedarlar hisse basina 14.0 TL (vergi veren bireysel yatirimci 11.9 TL) temettü alacaklar. Fakat karşılığında ise temettü dağıtımı sonrası ellerindeki hisse senetlerinin fiyatı 14.0 TL düşecek, şirketin piyasa değeri 2.5 milyar TL eriyecek. Temettü dağıtım kararı açıklanmadan önceki gün olan Perşembe günkü kapanış fiyatı 17.7 TL üzerinden hesaplanıldığında, Migros’un piyasa değeri 3.15 milyar TL, firma değeri ise 2.13 milyar TL idi ( 1 milyar 20 milyon net nakit varlik dusuldukten sonra). Yani Migros 2008 cirosu olan 5.07 milyar TL’yi baz aldığımızda, 0.42x ciro çarpanı üzerinden işlem görüyordu. (Kriz nedeniyle düşen hisse fiyatları, halka açıklığın azalması gibi nedenler sirketin satildigi zamanki 0.54x’luk carpanindan daha dusuk bir oranla islem gormesine yol acmis diyebiliriz)
Farz edelim ki Migros 0.42 carpan ile islem gormeye devam edecek. Yani Firma Degeri temettu dagitimi sonrasi da degismeyerek 2.13 milyar TL olarak sabit kalacak. Fakat sirketin piyasa degeri ise, 1.4 milyar TL borc kullanilacagi hesap edildiginde 730 milyon TL’ye gerilemis olacak (2.13 - 1.4 milyar). Bu rakami hisse sayisina bolersek, temettu dagitimi sonrasi hisse fiyati ise 4.1 TL olacak. Yatirim kararimizi verelim. Migros su anda 18.8 TL fiyat ile islem goruyor. Bu fiyattan Migros alirsaniz, 14 TL temettu kazanacak fakat bunun uzerinden %15 vergi vereceksiniz ve elinize 11.9 TL nakit gececek. Temettu sonrasi ise hisse fiyati 4.1 TL olacak. Yani 11.9 TL temettu ve 4.1 TL hisse fiyatı ile beraber toplam 16 TL’niz olacak. 16 TL’den bir kurus yuksek fiyattan Migros alirsaniz, en kibar tabirle cahilsiniz.
Peki temettu dagitimi sonrasi alim yapilabilir mi bir degerleme yapalim. Migros’un kullanacagi 1.4 milyar TL’lik krediyi ne kadar surede odeme kabiliyeti oldugunu hesaplamamiz gerekiyor. 2008 yili gelir tablosu ve nakit akim tablosuna gore, sirket operasyonel olarak bir senede yaklasik 396 milyon TL nakit yaratiyor (vafok). Fakat yilda yaklasik 150 milyon TL yatirim yapmasi gerekiyor (bir kimsi yenileme bir kismi buyumek icin). Bu durumda her sene kabaca 250 milyon TL serbest nakit yaratacagini soyleyebiliriz. Fakat bu nakiti oncelikle borcuna isleyen faizi ve donem karinin vergisini odemek icin kullanacaktir sirket. Ornegin 2010’da elde edecegi 250 milyon TL serbest nakit ile ilk olarak 210 milyon TL faiz odeyecek ( %15 faiz varsayimi ve 1.4 milyar TL borc varsayimi altinda), fakat bu rakami gider olarak gosterip (210 x 20%) 42 milyon TL daha az vergi odeyecektir. 60 milyon TL (2008 rakami) kendi operasyonlari icin vergi odeyecegini varsayarak, toplam nakit cikisi ( 210 + 60 - 42 ) 228 milyon TL olarak gerceklesecektir. Kalan 22 milyon TL ile borcun bir kismi odenerek toplam borc 1.4 milyar’dan 1.38’e dusecektir. Bu sekilde tahminlerimizi ileriki yillara dogru goturmek icin, sirketin her sene %10 ciro buyumesi ve %8 vafok (operasyonel nakit kar) buyumesi gerceklestirecegini varsayiyoruz. Ayni sekilde vergi kalemi de %8 buyuyecektir. Bu hesaba gore, sirketin 2018 yilinda borcunu hemen hemen sifirladigini ve sadece 20 milyon TL borcu kaldigini buluyoruz.
Bir sonraki adim; 2018 yilinda borcunu sifirladiginda Migros’un hisse fiyati kac lira olmalidir? Bugunku 0.42 ciro carpaninin o gunde sabit kalacagini varsayalim. Her sene %10 buyuyen Migros’un cirosu 2018 yilinda 13.1 milyar TL’ye ulasacak, o gunku Firma Degeri ise 5.5 milyar TL olacaktir (0.42 x 13.1). Piyasa degerine ulasmamiz icin net borcu cikarmamiz gerekiyor. Borcunu sifirladigini hesapladigimiza gore, piyasa degeri de Firma Degerine esit ve 5.5 milyar TL olacaktir. Hisse basina fiyat ise 30.9 TL olarak gerceklesecektir. Temettu dagitimi sonrasi 4.1 TL olan hisseyi 2018’de 30.9 TL’den satmak isteyenler gonul rahatligiyla alabilir!! Temettu dagitilmadan once alan kisi ise devlete durduk yere vergi vermek isteyen enayinin tekidir.
Not 1: 4.1 TL 2018 yilina kadar mevduatta kalsa ortalama %12.5 faiz isleyerek 11.8 TL olacaktir.
Not 2: Bu yazi benim goruslerimi ve hesaplamalarimi ifade eder. Migros hisselerinde herhangi bir pozisyonum olmadigi gibi, sirket ile herhangi bir iliskim de yoktur. Yazinin tamamini veya bir kismini baska yerlerde izinsiz kullananlar hakkinda gerekli islem yapilacaktir.

21 Yorum Var.:

Kadir dedi ki...

Bir önemli notta, şayet bu firma halka arz olunmuş şirketi spk'dan çekmek isterse migrosu alan şirketin koç holdinge ödediği hisse başı fiyatı ne ise o fiyattan yuzde2'lik kısmı toplayabileceğini biliyorum.

Sanırım Denizbank'ta da bu olmuştu. Denizbank'ı alanlar epeyce kar etmişti.

MCO dedi ki...

Hakkaten amme hizmeti olmuş bu yazı, eline sağlık dostum. Bende amme hizmetine senin gibi az ve öz devam edeceğim:):) Ama biraz derinleştirelim böyle çok havada kalmış:)

Firmayı değerlerken 2018 biraz fazla kaçmış, wall streette bile en kral terminal value 7 yıllıktır o da en fazla:) Firmayı değerlerken o kadar uzun yıllara yaymak sapmaları arttırır, ort 4-5 yıl iyidir. Hele ki Türkiyede..

Satın almalarda, gerçek değerin tespitinde gözden kaçan ayrıntılardan biri senin de değindiğin gibi kasadaki paradır. Firmayı alırken kasadaki parayı da alırsın sonuçta. Bir başka gözden kaçabilecek ayrıntı ise; kıdem tazminatı yükümlülükleridir. Firmanın gerçek değerini çaktırmadan etkileyebilecek en önemli kalem de budur açıkçası ve tespiti de bi hayli zordur.

Bir başka konu; sadece EBİTDA kullanmakla değerlemeyi tam yapamayız. Bilançodaki tüm kalemleri tek tek inceleyerek yıllar itibariyle yaratılacak "nakit akışları" doğru şekilde tespit edilmeli. Faaliyetlerden, Yatırımlardan ve Finansmandan sağlanan nakit akışları tutarlı-gerçeğe uygun tespit edilmeli. Bunun yanında var olan borçların da değeri doğru tespit edilmeli, gelecekteki ödemeler bugune indirgenmeli... falan filan uzun işler bunlar:):)
Yapılan en büyük hata FCFF hesasplamaktır.. Ne gerek var,, FCFE hesapla direkt olsun bitsin değilmi yaw:) değerlemede fazla girdik ayrıntıya yeter bu kadar:):):)

Junior dedi ki...

Sayin M,
2018 benim sectigim bir sene degil tabiki, sirketin hangi yilda borcunu sifirliyacagini bulmay calistim ve o cikti. Dediginiz gibi diger bilanco kalemlerini hesaba katmadim detaya girmemek icin. Detaya girersek bu buyuklukteki bir perakendeci isletme sermayesinden bile cok iyi nakit yaratiyor. Biraz daha muhafazakar kalmak icin oradan gelecek degeri hesaba katmadim. Yine yatirimlarin da sabit gidecegini varsaydim ki aslinda buyuk ihtimalle 5 sene sonra yatirimlar yavaslayip yine nakit cikisi daha az olacaktir. Bunlari da hesaba katsak 1-2 sene erken kapanmis cikardi sanirim borc.

MCO dedi ki...

Evet büyük ihtimal bu kadar büyük nakit akışlarıyla borcunu daha da erken kapatacaktır. Bilançolarını özel olarak incelemediğimden tam bilemiyorum ayrıntılarını yalnız migrosun değerleme çalışmalarında görev yapan tanıdığımdan duyduğum kadarıyla, banka kadar büyük fonlara sahip olduğunu ve günlük dönen para montanının hayli yüksek olduğunu biliyorum.

Unknown dedi ki...

case study gibi bir analiz olmus. tebrikler...

Serhad dedi ki...

Junior;

Bence sen finans alanindaki yazilarina daha cok agirlik vermelisin.

Gercektende guzel bir analiz olmus.

Tesekkurler

Investor dedi ki...

http://yatirimanaliz.blogspot.com/

SEİL dedi ki...

uyanık kayserili her yere bedava link atıp reklamını yapmanı kınıyorum

Investor dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Investor dedi ki...

Saldırı yapmayı kendine meziyet edinmiş Seil bir showunu daha gerçekleştirmektedir.

Bu arkadaşımız izleyenler bilir sadece Seil kullanıcı adını kullanıp olmayan profiliyle(zaten olması imkansız kendisine bir profil görmeyi hakketmediğini düşünüyor-doğru aslında ) ekonomitürkte bol keseden hakaret içeren,anca eleştirmek için eleştiren ve kimseninde pek tınlamadığı bir yorumcu.

Bu kişi aklı estikçe benim Güncelanaliz ve şimdide yatırımanaliz bloguna saldırmaya devam ediyor.Şahıs diyor ki burada ücretsiz link atıp kendi blogumda ücretli analiz yapıyormuşum.Bir de çok büyük meziyetli bir insan ki beni kınıyormuş.

Öncelikle Güncelanaliz olsun borsaseasn olsun sayın ekonomix hocam beni bilir hatta senin gibi boş boğaz yorumlara önem vermeyip beni birkaç yorumumla sagolsun birçok yazı yazmış en azından bir öğrenci olarak şimdi mezun beni bu konularda destekleyen birisidir.

Seil efendi bana her yazı yazdığımda birçok kişi analiz yapmamı istiyor.Kusura bakmayın blogdaki yazıları bile özenerek yazdığımdan bir sürü zaman alıyor ve birisini de çıkıp parayla analiz yapıyorum demedim hem ki ben sitelerimde google reklamı bile vermiyorum bre adam.

sırf gıcıklık olsun diye bana yorum yapmayı kes.Uğraşırsan bende senin burnundan getirim.

Burdaki insanlarında seni gibilerini takip edip nasıl birisi olduğunu görsünler diye uyarıyorum.

Zira senin gibi tehlikeli tiplemeler boş insanlardır.Geçmişte benimle yaşadığı bir durum var olduğun yerde saldırıp duruyorsun bana.

İyi laf koyarım ben ..haberin olsun..

SEİL dedi ki...

Sevgili Korhan

Kendinle ne kadar çeliştiğinin farkındamısın link attığın blogu ticari amaçlarla kullanıyorsun.

Bu yüzden ticari amaçlarla kullandığın blogun reklamınıda bedava yapamazsın bu yüzden Ekonomitürk blogu gibi çok okunan bir bloga link atarak okuyucu kitlesi elde etmeye çalışıyorsun .

Öncelikle bu bu blogun yöneticilerine yapılmış bir saygısızlıktır.

Ticari kaygım yok dediğin sözlere atıfta bulunarak blogundaki şu yorumu ekonomitürk okuyucularıyla paylaşmak istiyorum.

Eko-Mühendis dedi ki...
Kadir Bey öncelikli olarak özel sorulara cevap vermemekteyim.Özel bilgi ve analizleri ücretli yapmaktayım.Çünkü zaman ve emek harcamaktayım.

Ama şansınıza Bankasyayıda bu bankalarla incelemiştim fakat grafikte çok hisse olacağı için sildim.Bankasyaya baktığımızda hemen hemen Garanti bankasının grafiğine benzemekte hatta en iyi performansa sahip banka diyebiliriz.

Kesinlikle 1 yıl vade ile tutacaksanız Bankasyayı önerebilirim.

16 Temmuz 2009 Perşembe 23:24

SEİL dedi ki...

Seil efendi bana her yazı yazdığımda birçok kişi analiz yapmamı istiyor.Kusura bakmayın blogdaki yazıları bile özenerek yazdığımdan bir sürü zaman alıyor ve birisini de çıkıp parayla analiz yapıyorum demedim hem ki ben sitelerimde google reklamı bile vermiyorum bre adam.

Korhan efendi
Eko-Mühendis dedi ki...
Kadir Bey öncelikli olarak özel sorulara cevap vermemekteyim.Özel bilgi ve analizleri ücretli yapmaktayım.Çünkü zaman ve emek harcamaktayım.

SEİL dedi ki...

Uyanık KAYSERİLİ

Tipik Türk genci gibi toplumun esnek vicdanlarının altına sıgınarak Ögrencilik kisvesiyle sakın taraftar toplamaya kalkma yada insanların seni haklı görmelerini saglama

Öncelikle kendinle ne kadar çeliştiğini yukarda kendi agzınla iki yorumu vererek kamuoyuyla paylaştım.

Şimdi Özür dileme sırası sende Tehdit ederek hiçbir sonucu elde edemezsin. Öncelikle eşeltiriye açık ol ve burada hata yaptığını kabul ederek bu blog okuyucularından özür dile.

Investor dedi ki...

Öncelikle olarak yazdıklarımı iyi analiz et sayın arkadaşım.

Ben borsaseans blogunda insanlara ücretsiz ne kadar kazanç sagladım senin haberin var mı?

Seil misin nesin benim Güncel analizede taş atıyordun senin benimle bir zorun var ki konuşup duruyorsun.

Geçmişte link verenler olanlara bir cevap yazmayıp neden bana saldırı yapıyorsun.

Sen ben blogumdaki iki cümle neyi yargılıyorsun e seil kardeşim.Sen benim millete ücretsiz tonlarca hisse tavsiyesi yaparak para kazandırdığımı biliyor musun e seil kardeşim sen benim kayserili olduğumu mu zannediyorsun e seil kardeşim.

sen böyle boşboğaz mı konuşursun e seil kardeşim.

Çeneni kapat adam gibi yorum yaz.

Sana mı düştü bu blogun reklamdan sorumlu amelesi olmak.Sanane ekonomix hoca birşey söylerse söyle e seil kardeşim.

reklamla işim olsa bloguma reklam koyardım eseil akrdeşim.

sana birşey mi ... ki benimle uğraşırsın e seil kardeşim..

Investor dedi ki...

Milletin çok girdiği blogda sen beni ne hakla rencide edersin e seil kardeşim..

sen kişiliksiz oldugun için mi profilsiz yorum yazarsın eseil kardeşim.

bunlardan sanane sen bu blogun amele bekçimisin

sen her gördüğüne uyarı yaparsın sen kimsin ?

sean adını soyadını söle bir..
gerçek adını ve soyadını..

şu blogda yorumları kalitesiz hale getirdin ya yazıklar olsun.

sen boşboğaz konuşan tiplerimin ta kendisisin.

Investor dedi ki...

SAYIN BLOG OKUYUCULARI GÜNCEL ANALİZDE BU ŞAHIS BANA HAKARET ETMİŞ VE YORUMLARINA YAZMIŞTIR.

BU KİŞİNİN BENİMLE VE GÜNCELANALİZ BLOGUYLA SORUNU OLDUGU İÇİN KENDİNE DÜŞMEYEN VAZİFELERLE BANA BİRŞEYLERİ İSPATLAMAYA ÇALIŞMAKTADIR.

BU ŞAHIS İSMİNİ BİLE AÇIKLAMA GEREGİ DUYMAYAN VE BENİ KARALAMAYA ÇALIŞAN BİR ŞAHISTIR.

SAYGILARIMLA

SEİL dedi ki...

Saygıdan bahseden arkadaşın hitap şekli aynı bu şekildedir.

Benim onu rahatsız edici bir tane uslup dışı bir yazımı ve yorumumu göremezsiniz ama saygı bekleyen arkadaşın saygı uslubu bu şekilde

Emrah Korhan dedi ki...
ULAN BE ADAM

BEN TİCARİ BLOG OLSA..
BİRİSİNİN YORUMUNDAN SONRA GETİRİPDE PARAYLA ANALİZ YAPIYORUM DEMEM.

BLOGA KOCAMAN HARFLERLE YAZARDIM..

BEN HİSSE ANALİZ ETMEKTEN BIKTIM..

İSTEYEN BORSASEANS BLOGUNA ÜYE OLUR.
OLAYI NEDEN REKLAMA GETİRİYORSUN BE ADAM.

Investor dedi ki...

İNSANLARI SAYGISIZ HALE GETİREN...

KARALAYAN İNSANLARA ..

DEĞER BU SAYIN ARKADAŞLAR...

ISRARLA KARALAMAYA DEVAM EDİYOR..

NE YAPARSINIZ ...ELDEN BİRŞEY GELMİYOR ÇÜNKÜ SADECE BU DİLDEN ANLIYOR.
KENDİSİ HAKARET YERİNE GEÇEN SADECE ÜSTÜ ÖRÜLÜ LAFLARLA KÜFÜR ETMEDİĞİNİ SÖYLEYİP....NAZİKÇE KÜFÜR ETME SANATINI İYİ BİLİYOR.

Düşünce dedi ki...

seil`e ben de katılıyorum bu kadar saçma sapan bir iş olamaz. konu ile hiç bir alakası olmayacak şekilde yazıya reklam bağlantısı veriyor bu durumu eleştiren birine hakaret savuruyor. ne kadar ilginç diyecektim ki bahsi geçen dandik bloğu inceledim lise düzeyinde yazılar var. ekonomi ile alakalı bir yazı görmek hakikaten zor. neyse benim yazı da gereksiz oldu ama idare ediniz.

Investor dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
syzer dedi ki...

sayın junior,
konu hakkında bir kaç sorum olacaktı cevaplarsanız sevinirim.
1)Toplam finansal borçlar derken uzun vadeliler ile kısa vadelilermi yoksa sadece kısa vadeli borçlar sözkonusu?
2)nakit varlıklar derken cari varlıklar-stok-alacaklar kalemi mi oluyor?
3)Bu yöntem sanırım dcf olmuyor,değil mi? Sadece temmetüleri indirip ordan piyasa değerine geçiyorsunuz
4)FCFF ne, FCFE nedir?
Saygılarımla