Tutumluluk ve Tasarruf 101'e Giriş

Her ne kadar akademisyenlikle ilgim olmasa da Ekonomix madem ki bir "onursal" akademik ünvan uygun görmüş ben de havaya gireyim dedim.

Geçenlerde bir okuyucum bütçe ve tutumluluk konusunda çok zorlandığını belirten bir mesaj atmış. Bu konuda farklı zamanlarda çok yazı yazdım ama yola yeni çıkanlar için derli toplu bir yazı dizisi hazırlamaya karar verdim.

Hepimizin elde etmek istediği birçok "şey" var. Bazen bunlara sahip olma tutkusu mantıklı düşünmemizin ve ileriye dönük yatırım yapmamızın önüne geçiyor. Tasarruf fikri sürekli erteleniyor ve isteklerimiz bazen gelirimizin çok üstünde bir hayat tarzı yaşama hevesini körüklüyor. Sonuç, yığılmaya başlayan borçlar, stres ve bozulan sosyal ilişkiler ve hatta sağlık sorunları oluyor.

Manipülasyon Nedir   Küresel ısınma Karikatürleri  Türk Bilim Adamı  Liderlik Nedir?    Türkiyede Ödenen Vergiler, Vergi Türleri  Enformasyon Nedir    Slogan Nedir    Enflasyon Nedir    Nükleer Santraller  Devlet Nedir

Yazı dizisinin ilk bölümü bütçe yapmak için hangi aşamaların hayata geçirileceği üzerine olacak. Bütçe yapmak ve uygulamaya alışmak zaman alan bir konudur. Ben bütçe yapmaya 1998 yılında başladım. Çok ilkel bir gelir gider tablosuydu ve o dönemde otomatik ödemeler yaygın olmadığı için daha ziyade ödemelerimi takip etmek için kullandığım bir araçtı. O sıralar önceliğim yeni bir şehre taşınıp, bir ev kiraladığım için satın aldığım eşyaların taksitlerini ve diğer ödemelerimi planlayabilmekti. Tabloma baktıkça gelirimi ve ödemelerimi izliyor, ilave harcamaları erteliyordum. Henüz tutumlu olmak ve ileriye dönük para biriktirmek gibi dertlerim yoktu.

Bir arkadaşım yine 1998 yılında beni döviz cinsinden, tasarruflu hayat sigortası yaptırmaya ikna etmişti. İleriye dönük olarak attığım tek finansal adım buydu. Çok yanlış bir seçim ve berbat bir tasarruf yöntemi olmasına rağmen 10 yılı doldurana kadar bekledim, geçen yıl da nakde çevirdim. Kimseye tavsiye etmem. Çoluk çocuk sahibi olan birisi hayat sigortası yaptırmak isteyebilir ama birikimli olan yerine daha farklı tipleri var. Dikkatle inceleyip uygun bir hayat sigortası yaptırarak, sevdiklerinizi güvence altına alabilirsiniz. İşin acı tarafı o zamanlar birikimli hayat sigortası satan firmaların tümü açıkça yalan söylüyor ve en kritik konuları bilerek müşterilerden saklıyorlardı. İnanılmaz kesintileri olan bir sigorta biçimiydi.

1 Yorum Var.:

SEİL dedi ki...

Sevgili T'pol

Yakında YÖK kurumu Ekonomix tepesine çöker Sabancı Üniversitesine çöktüğü gibi havadan docentlik ve doktora dagıttı diye

Ama Yakıştı yahu Doç. T'Poll

Güzel olır yazılarınızın sonuna bu şekilde imza atarsanız sevinirim.