Kişisel Finans Kararları

Uzun zamandır yazmıyordum. Sıkıntılı bir dönemden geçiyorum ama bu önemli değil. Kendimle ara sıra kavga edip, sorgularım. Sonra bir karar verir ve rahatlamanın etkisiyle kendimle barışırım. Endişe edecek bir durum yok yani...

Faizler düşüyor ve eğer değerlendireceğiniz bir miktar paranız varsa karar vermek zorlaşıyor. Yazının devamında portföyümün dağılımından ve almayı planladığım bir karardan bahsedeceğim. Öneri, uyarı ve yol gösteren yorumları beklerim.
Kendi blogumda yazdığım bazı yazılarda 1999'da birikimli hayat sigortası yaptırdığımdan bahsetmiştim. Kötü bir yatırımdı ama yine de 10 yılı doldurunca elime biraz para geçti.
Şimdi bu parayı ne yapacağım konusunda bir karar vermem lazım.

Normalde birikimim şu şekilde dağılıyor: %10 Hisse Senedi, %25 Tahvil, Bono ve %65 Mevduat. Mevduat faizleri de Tahvil, Bono faizleri de yere yapıştı. 2012 dönüşlü 6 ayda bir kupon ödemeli TÜFE'ye endeksli bonoyu Ekonomix daha evvel defalarca önerdi. Zaten elimdeki bonolar da bundan. (BES dağılımım ise %30 Kamu Borçlanma Araçları, %70 Esnek Fon)

Altın Yorumları    UNESCO Nedir    Sosyalizm Nedir  Forex Nedir    Fraktallar  Altın Oran Nedir

Elime geçen parayı da bu TÜFE'ye endeksli bonoya yatırmayı düşünüyorum ama iki konuda yeteri kadar bilgim yok: 1) Devletin açıkladığı TÜFE rakamına güvenmiyorum, bana sorarsanız 2-3 puan iskontolu açıklıyorlar. 2) 6 ayda bir kupon ödemeli bonoyu almanın en iyi zamanı nedir? Bir şekilde fiyatı değişip duruyor. Bu ayın 18'inde kupon ödemesi var. O nedenle herhalde o tarihten sonra almak lazım değil mi? Yoksa fark etmez mi?

Biri şu kuponlu tahvil konusunu ilkokul çocuğuna anlatır şekilde anlatabilir mi? Buna bir türlü kafam basmıyor...

Şimdi biliyorum bazı yorumcular şu zamanda herkes endişe içinde sen yatırım konusunda mızmızlanıyorsun tadında yazılar yazacaklar ama dikkatli ve tutumlu biri olmak da, gelecek endişesi taşımak da kabahat değil. Kazanmak da biriktirmek de zor, hal böyleyken hatalı bir yatırım yapmak istemiyorum. Baştan söyleyeyim de...

7 Yorum Var.:

tekeli71 dedi ki...

sayın t'pol,
benim de tüfe endeksli tahvilim var.seinin yaşadığın problemleri ben de yaşıyorum. bankadaki çalışanlar da tam bilgi sahibi değiller.
benim edindiğim bilgileri şunlar,
1.tahvilin birim fiyatı:bu fiyat, gün ve gün değişiyor. aynen hisse senedi gibi,geçen sene mayıs ayındaki satış fiyatı:112.970 di şu an ise 119.01 ben, şimdi satış yaparsam kazançlıyım.
2.faiz: bu da türkiye'nin ekonomik durumuna göre değişiyor. çünkü değişken faiz uygulanıyor. bir ara ekonmix de bahsetdi tahvilin faizi %19 lara kadar geldi.
3. nominal: tahvilin üzerindeki tutar. vade sonu geldiğin de(15/02/2012)+tüfe+faiz ödenecek olan miktar.
sonuç:hazine, 6 ay içinde değişen faizi ve tüfeyi hesaplayarak tahvil sahiplerine göderiyor.

Unknown dedi ki...

Bunu Fethi beyin blogunda konustuk biraz. Gerekli bilgilerin linkleri ve benim aklimca yaptigim (guvenmeyin yani) hesaplar o konusma icindeki su ve su yorumlarda var.

Quant_Hyster.Hunter dedi ki...

Altına endeksli fonları tercih edebilirsiniz, riski kontrol edilebilir düzeyde kalabilir.

bravo75 dedi ki...

ben yurt disinda ingiltere’de finans alaninda doktora yapiyorum. burdaki Yazilari yeni takip etmeye basladim, ama keyifle takip ediyorum. arkadasin sorusuna izin verirseniz tedirgin oldugum bir konuda yani merkez bankasinin faiz politikasi baglaminda yasanacak olan durumla bagliyarak cvp vermek istiyorum.

Merkez bankasinin son faiz indirimlerinden sonra bile enflasyon raporunda “son yapılan faiz indirimlerine rağmen hedefin altında kalma olasılığının arttığı” belirtildiğine gore faizleri daha da indirecek manevra alanı oldugu anlasiliyor. Bu yuzden piyasalar da buna paralel (Merkez Bankası anketlerine gore) gecelik faiz beklentilerini %12’lere cektiler zaten.

Benim merak ettigim ise baska bir cephede yasanabilcek gelismeler ile ilgili. Soyleki; turkiyedeki tasarruf sahipleri hayatlarinda gormedigi yeni bir durumla karsilasinca nasil tepki vereceklerini ben pek kestiremiyorum. mesela, gecelik faizin %13’lerden sonra %10’lara kadar inmesi halinde bu durum acaba bizim normal vatandasimizin davranisini nasil etkiler? Cunku ortada cok ilginc birazda tedirgin edici bir durum var. 1 yil TL mevduatta bekliyceksiniz ve elinize net olarak (stopajlardan sonra) %10’dan bile az bir faiz gecicek, obur tarafta ise kurdaki asagi yukari genis araliklarda yasanan dalgalanmadan dolayi (maalesef bu sistemde shock emici olarak kur var hareketlerin babasi orda oluyor) insanlari garantici olsalar bile kumar oynamaya sevk edebilcek oynak bir piyasa olucak. Yani dusunun bir kere, dolar aldiniz ve bir yil icinde dalgalanmalarin birinde %10 yukarda yakalayip sattiginizda obur tarafta TL mevduatinizda 1 yil beklemek zorundasiniz bunu alabilmek icin. Ben bu trade off’un tehlikeli bir surec baslatmasindan korkuyorum. Cunku insanlar ne kadar garantici olup TL yatirimda da kalmayi tercih etseler her insanin yatirimci olarak dusunuldugunde bir noktasi vardir bence. Ben merkez bankasinin (politik faizini belirleyerek) TL yatirimcisina birakmayi dusundugu reel faiz oranini goz onune almazsa, zaten tasarruf orani dusuk olan bir ulkede TL yatirimlarinin birazcik da olsa rekabetci pozisyonda olmadigi bir durumda, dusunmedigi yerden gol yeme olasiligi oldugunu dusunuyorum. Kanimca reel faizlerin %5in altina %3-4 ‘lere inmesi beklenmeyen tepkiler yaratabilir. ve bu yuzdende ben bu ortamda reel faizlerin tarihi seviyelerde oldugu bir zaman diliminde oyle 3-5 yillik enflasyona da endeksli olsa bonoya giremem. (bu arada reel faizler o seviyelere inmez demeyin, eger gercekten cok fazla kuculme beklenmeye baslanirsa TCMB'nin onceligi degisip tek hedefi enflasyondur misyonun yanina birde kuculmeyi onleme misyonunuda koymayi unutmayin). bu arada biliyorsunuzdur bugunlerde asaf savas akat hocamiz bu konuda sifir faizden bahsedip duruyor sanirim hangi ulkede yasadigimizi unuttu:))bu gerci baska bir yazinin konusu bir ara bu konuyu gundemimize tasimayi isterim. ne dersiniz Asaf hocanin dedigi olabilir mi??? ben pesinen soyleyim turkiyede geri teper bu uygulama... neyse simdilik hoscakalin...

bravo75 dedi ki...

herkese merhaba, ben yurt disinda ingiltere’de finans alaninda doktora yapiyorum. Yazilari yeni takip ediyorum. arkadasimizin sorusuna tedirgin oldugum bir konuda yani merkez bankasinin faiz politikasi konusunu bagliyarak cvp vermek istiyorum.

Merkez bankasinin son faiz indirimlerinden sonra bile enflasyon raporunda “son yapılan faiz indirimlerine rağmen hedefin altında kalma olasılığının arttığı” belirtildiğine gore faizleri daha da indirecek manevra alanı oldugu anlasiliyor. Bu yuzden piyasalar da buna paralel (Merkez Bankası anketlerine gore) gecelik faiz beklentilerini %12’lere cektiler bile.

Benim merak ettigim ise baska bir cephede yasanabilcek gelismeler ile ilgili. Soyleki; turkiyedeki tasarruf sahipleri hayatlarinda gormedigi yeni bir durumla karsilasinca nasil tepki vereceklerini ben pek kestiremiyorum. mesela, gecelik faizin %13’lerden sonra %10’lara kadar inmesi halinde bu durum acaba bizim normal vatandasimizin davranisini nasil etkiler? Cunku ortada cok ilginc birazda tedirgin edici bir durum var. 1 yil TL mevduatta bekliyceksiniz ve elinize net olarak (stopajlardan sonra) %10’dan bile az bir faiz gecicek, obur tarafta ise kurdaki asagi yukari genis araliklarda yasanan dalgalanmadan dolayi insanlari garantici olsalar bile kumar oynamaya sevk edebilcek oynak bir piyasa olucak. Yani dusunun bir kere, dolar aldiniz ve bir yil icinde dalgalanmalarin birinde %10 yukarda yakalayip sattiginizda obur tarafta TL mevduatinizda 1 yil beklemek zorundasiniz bunu alabilmek icin. Ben bu trade off’un tehlikeli bir surec baslatmasindan korkuyorum. Cunku insanlar ne kadar garantici olup TL yatirimda da kalmayi tercih etseler her insanin yatirimci olarak dusunuldugunde bir noktasi vardir bence. Ben merkez bankasinin (politik faizini belirleyerek) TL yatirimcisina birakmayi dusundugu reel faiz oranini goz onune almazsa, zaten tasarruf orani dusuk olan bir ulkede TL yatirimlarinin birazcik da olsa rekabetci pozisyonda olmadigi bir durumda, dusunmedigi yerden gol yeme olasiligi oldugunu dusunuyorum. Kanimca reel faizlerin %5in altina %3-4 ‘lere inmesi beklenmeyen tepkiler yaratabilir. (inmez demeyin eger kuculme beklentisi dahada cok artarsa TCMB'nin enflasyon onceliginin yanina birde kuculmeyi engelleme misyonunuda koyun derim). yani bu ortamda reel faizlerin tarihi dip seviyelerine dogru yol alma olasiligi varken ben oyle 3-5 yillik enflasyona da endexli olsa bonolara giremem, cunku vatandasin piyasanin tepkisinin nasil olucagini kestiremiyorum. ben boyle puslu ortamlarda koklaya koklaya gitmeyi tercih ederim. bu arada Asaf savas akat hocamiz bugunlerde sifir reel faizden bahsediyor biliyonuz.:)) sanirim bazen nerde yasadigimizi unutuyormu napiyor bende anlamadim:))

Hüseyin MEÇO dedi ki...

sayın t'pol
gelirin sürekli olması önemlidir.elde edilen tasarruf 1 veya 3 yada 6 ay banka faizinde bekletilir.bu ara çevre çok önemli.arsa,dükkan,daire,müstakil ev gibi yerler çok uygun fiyata alınır.öyle insanlarımız var ki.müteahhit değillerdir birkaçtane binaları vardır.elde ettikleri dükkanları kiraya verirler daireleri satarlar.daha fazla paraları olduğunda çevrelerindeki işletmelere ortak olurlar.çoğu küçük esnaftır ama büyük işlere imza atarlar.
borsayıda tahvilide bonoyuda bilmezler.
şimdi konuştukları bakın buraya yazıyorum.lüleburgaz,çorlu,muratlı,çerkezköy,saray,çanta,silivri,çatalca nın ileride altın madeni olacağını söylüyorlar.tanıdığım bir sürü insan milyon dolarlarını bozup veya bir çok binasını satıp buralarda arsa kapatıyorlar.
gelecekte sıkıntısız bir yaşantı diliyorsanız.nacizane tavsiyem yukarıda adı geçen yerlere yatırım yapmaktır.
birde kriz meselesi var elbette.işsiz kalmak var parasız kalmak var.dünyanın bin türlü hali var.bir on yıl hiç gelirsiz yaşamak içinde kenara 30 000 abd yada karşılığı para koymalısınız.bu krizler yıllarca sürmez herhalde insanlar o kadar eğitim aldı,yıllarca medeniyet uğruna nice canlar verildi.şuda bir gerçek türkiye toprakları altı milyar insanı havada karada besler telaşınız olmasın.bu krizler aynı zamanda bir dümendir.siz ayağınızı yere sağlam basın yeter.
saygılar.

neqx dedi ki...

paraniz dolardaysa TL opsiyonlu haftalik vadelerde degerlendirebilirsiniz.

daha uzun vadeli bekliyebilecekseniz ekonomix'in tavsiye ettigi TBT cok makul ve mantikli bir yatirim.