Issizlik ve Bilgisayar Vergileri

Issizlik ve is firsatlari serisinde yazdigimiz yazilarimiza devam ediyoruz. Bugun ogrenecegimiz temel prensip piyasada yaratilan carpikliklarin degerlendirilmesi olacak.

Eski okuyucularim bilir, bundan 3 sene once kizkardesim $500 (o zamanin parasiyla 700 YTL) harcayarak bir cep telefonu almis ve ben de onu burasi dahil olmak uzere cok elestirmistim. Eger o zaman 700 YTL'yi cep telefonuna degil de faize koymus olsaydi bugun eline 1100 YTL para gecmis olacakti. Gelecek hafta Turkiye'ye giden birileriyle kardesime dizustu (laptop) bilgisayar gonderiyorum. Turkiye'de dizustu bilgisayarlar pahali imis o yuzden bu zahmete giriyorum. Hesapli bir seyler istedi, parasini kendisi odeyecek.

Ben de gittim ona Dell'den Intel Core 2 Duo T5670 1.8GHz 15.4 inch ekran 2GB memory 320 GB sabit disk ve webcam iceren bir dizustu bilgisayar aldim. Fiyati kaca tahmin.

Vergiler dahil $517. Evet, kardesim 3 sene once parasini cep telefonuna yatirmasa bugun bu dizustu bilgisayardan 2 adet alabilirdi. Ama neyse yazimizin konusu bu degil. Yazimizin konusu benzer ozelliklere sahip bilgisayarlarin Turkiye'de neredeyse $1500'a satiliyor olmasi.

Devlet sifir faizle saga sola kredi dagitacagina bilgisayarlara koydugu vergileri cok cok makul seviyelere dusurmelidir. Hindistan fabrika gibi bilgisayar muhendisi yetistirirken bizim universiteler ise yaramaz ziraat, iktisat (iktisat nedir) ve isletmeciler yetistiriyor, bunlarin cogu da ya issiz issiz dolasiyor ya da devlete memur olarak kapagi atmaya cabaliyor. Yoksul Hindistan'daki bilgisayar mezunlari da ayda $1000 maas aliyorlar. Bu rakami kafadan atmiyorum, rakamlar gercekten boyle. Turkiye'de kac tane iktisat mezunu ayda $1000 para kazaniyor? Ben bazen is icabi Hindistan'dan programcilar kiraliyorum ve onlara yaptiklari isin karsiligi olarak saat basina $20 ucret oduyorum. Devlet universitelerinin ve onlara kaynak aktaranlarin artik uyanmasi lazim.

Uyanmazlar ama. O yuzden is sahibi olmayan arkadaslara bu durumdan istifade etmek duser. Birincisi kendi kendilerine (veya birbirlerinden yardim alarak) bilgisayar programlamayi ogrenebilirler. herseyi bilmelerine gerek yok, oncelikle tek bir alanda uzmanlasip daha sonra kendilerini gelistirebilirler. (hafta 80 saat calisarak 3-4 ayda cok seyler ogrenebilirsiniz.)

Ikincisi bilgisayar vergilerini avantaja donusturebilirler. Nasil mi? Bir sirket kurarlar ve Amerika'dan Turkiye'ye tatile gelenlerden kendilerine hesapli bilgisayarlardan getirmelerini ve bunun karsiliginda $800 gibi Amerika'daki fiyatin $200-$300 ustunde bir rakami odeyeceklerini taahhut ederler (ya da ucret tarifesi gibi birsey asarlar internete). Boylece Amerika'dan gelenler problemsiz bir sekilde $200 civarinda bir para kazanarak tatillerini ucuza getirmis olurlar. Daha sonra $800'a aldiklari bilgisayar'i "ikinci el" diyerek $1100-$1200 gibi bir fiyata Turkiye'de rahatlikla satabilmeleri lazim. Detaylarini siz dusunun iste. Burada yaptiginiz vergi makasinin alici, satici ve araci tarafindan paylasilmasidir. Olan devlete olur.

Issizlere gozunuzu acik tutun dedigimizde kastettigimiz budur, firsat coktur, bahane coktur, calisan ve yapan yoktur.

6 Yorum Var.:

tekeli71 dedi ki...

gerçekten de bileşik faizden yararlanarak her ay beli bir miktar para yatırarak uzun zamanda, bırakın dizüstü bilgi sayarı bir ev bile alınabilir. bu durumu geçmiş yazılarınız da örnekler vererek(her gün sigaraya verilen para) açıklamışsınız. tasarruf yapamayı ne zaman öğreniriz bilemem?

tekeli71 dedi ki...

eski yazılarınızda abd borsalarında işlem gören "TKF'ın hareketleri imkb'nin ertesi günü nasıl bir yön bulacağı'nın göstegesidir"demişsiniz.

NEDİR BU " TKF "? İÇERİĞİ HAKKINDA BİR BİLGİ VEREBİLİRMİSİNİZ?

R.MUTT dedi ki...

1- Kızkardeşiniz telefonu herhalde zevkine değil kullanmak için aldı. 3 yıl telefonsuz kalmanın yarattığı disutility ile 3 yıl sonunda nominal olarak kazandığı 400 ytl herhalde kıyaslanmaz.
2- Hindistan bilgisayar mühendislerini akıllıca planlanmış bir devlet eğitim politikası altında yetiştiriyor. Bu sizin liberal yaklaşımınızla pek örtüşmüyor doğrusu.
3- Türkiye’de söz konusu nitelikteki bilgisayarlar (kredi kartına 12 taksitin NPV’sini de hesaplayınca) 1000 dolar civarında. ABD’den yüksek olabilir ama çoğu avrupa ülkesinden düşük.
4- Bilgisayarların ucuz olması bilgisayar mühendisi yetiştirilmesini mi sağlayacak? Öyleyse ABD’de neden adam gibi bilgisayar mühendisi yetişmiyor? Siz de biliyorsunuz olanların çoğu Hintli veya Çinli devşirmeler.
5- Bilgisayar almak isteyen gider 2. elden gayet makul fiyata alır. Zaten neredeyse son 10 yıldır bilgisayardaki gelişmelerin çoğu kozmetik ve “gaming” endüstrisine yönelik.
6- Para kazanmak için vergi kaçakçılığı yapma projeniz çok güzel. Böyle küçük montanlı bavul ticareti ile uğraşmak yerine akaryakıt kaçakçılığı daha iyi para getirmez mi?

Blog Sahibi dedi ki...

Senol Bey, TKF burada borsada islem goren Turk hisselerine yatirim yapan bir fon. Turkiye piyasalarinin kapali oldugu zamanlarda bu fonun hareketlerine bakarak Turkiye'deki piyasalarin hangi yone gidecegine dair ipuclari elde edebiliriz ama buradaki piyasa biraz sig oldugundan cok da isabetli oldugu soylenemez.

Sayin Komet,
1- Haklisiniz Turkiye'de sadece 700 YTL'lik telefon satiliyor, onu almazsaniz 3 sene boyunca telefonsuz dolasmak durumunda kaliyorsunuz. Siz telefonun verdigi utility'i birakin da asil kredi karti borclarini odeyemeyip sonra devlete "kartzede oldum" diyerek borclari sildirmenin utility'sinden bahsedin.
2- Hindistan'i Cin'le karistirdiniz galiba. Hindistan'da plan mlan yoktur, olsaydi elektrikler kesilmez, yollari cukur, limanlari yetersiz olmazdi. Hindistan'da bilgisayar muhendislerinin cok olmasinin sebebi sanayi altyapilarinin olmamasidir. Egitim konusunda liberal oldugumu ben ne zaman soyledim, bilmeden konusmayin, merak ediyorsaniz gidin egitim konusundaki eski yazilarimi okuyun.
3-4:Amerika'da bilgisayar muhendisi yetismesi icin sadece ucuz bilgisayarlara (ve egitim maliyetlerine) degil, goreceli yuksek maaslara da ihtiyac var. Kafasi calisan adam icin bilgisayar muhendislerinin kazandigi ayda $2000-$3000 ortalama maas cazip degil Amerika'da. Ucuz isgucune sahip ulkelerdeki bilgisayar muhendisleriyle rekabet ediyorsunuz. Ayni durum Turkiye icin soz konusu degil. Bir degiskeni birden fazla degisken etkiledigi zaman kafamiz fazla calismiyor galiba (ya da art niyetliyiz gibime geliyor).
5- Birinci el bilgisyar fiyatlarinin yuksekligi ikinci el fiyatlarini da yukseltir. Herkesin maddi durumu sizinki gibi iyi degil Turkiye'de.
6- Akaryakit kacakciliginin riskine pek aldirmiyorsunuz anlasilan. Bavulla 1 adet bilgisayar getirmek yasadisi degil.

Lamekan dedi ki...

Komet iyi patlatmış soruları ama :)
5. Kısımda yazılan cevabı ben anlayamadım açıkçası biraz laf kalabalığı olmuş gibi. Yarı fiyatına almak makul bir fiyattan almak ile farklı kelimeler olmasa gerek. Bugün 2. el bir bilgisayarı yarı fiyatına alabilirsiniz.
6. cevapta da 1 bilgisayar getirmek yasak değil demişler doğru. Fakat şirket kurup yurtiçine bunu satmak yasak olmalı herhalde. Yada şöylemi demek gerekiyor; Kardeşim programın açıklarını programı kullanan değil, programı yazan düşünmeli. Ben açık buldum mu girerim. Bozarım, işin içinden de çıkarım :) (Vergi sistemini bir program veya sistem olarak düşünebilirsiniz)

tekeli71 dedi ki...

BANKALAR BİRLİĞİ BAŞKANI TEVFİK BİLGİN BANKALARI UYARDI: "TÜKETİMİ KÖRÜLEMEYİN,TASARRUFU TEŞVİK EDİN.GENÇ NESİLLERİ, REKLAMLARLA TASARRUFA YÖNLENDİRİN" ACABA NEDEN BÖYLE BİR UYARI YAPMA İHTİYACINI GÖRDÜ????