Kredi Karti Batagi

Hurriyet'te "kredi karti batagi buyuyor" baslikli alarm zilleri calan bir haber gordum. Ne olacak sonumuz? Ekonomimiz her an batabilir! Ben sanki bundan 2 sene once de boyle haberler gordugumu hatirliyorum. 13 Ocak 2006 tarihinde de bu kredi karti bataklari gundeme gelmis, ADSİAD Başkanı Süleyman Onatça, sigara paketlerinin üzerine yazılan ve yasal zorunluluk olan "Sigara Sağlığa Zararlıdır" uyarısına benzer bir uyarının, kredi kartları için de yapılmasının, kredi kartı batağının önlenmesine katkı sağlayabileceğini savunmustu.

Teeeehhhhhhhh! Niye yapmadik boyle birseyi yahu. Bunun yerine kredi karti zedelere sondan iki onceki kez af getirip problemi 2 yil icin otelemek yolunu sectik. Madem simdi batiklarin sayisi artiyor, sondan bir onceki kez daha af getirip problemi bir sureligine daha oteleyebiliriz. 2-3 sene tekrar batiklarin sayisi arttigi zaman ise "son kez" af getirip probleme kalici cozum bulabiliriz.

Turkiye dangalaklar ulkesi. Yukarida yazdiklarimin dogru oldugunu dusunen milyonlarca kisi var. Af getirerek problemleri cozemezsiniz, daha da beter hale getirirsiniz. Ekonomik ahlaki cokuntu, ya da "moral hazard" yaratirsiniz. Insanlar yanlis yaptiklari zaman bunlarin bedelini odemelidir. Bedel odemezlerse hem bu insanlar, hem de bu insanlarin bedel odemedigini goren diger insanlar ayni yanlislari yapmaya devam ederler.

Cozum nedir peki? Cozum cok kolay. Devletin yapmasi gereken tek sey kulaklarini tikamak ve aldiris etmemektir. Neticede hem borclular hem de borc verenler cezalarini kendileri cekeceklerdir. Bankalar bireysel kredi skorlamasi sistemleri gelistirmek zorunda kalacaklar, kendi baslarinin caresine bakmayi ogreneceklerdir. Bakin gecen sene kredi batiranlarin affedilmesi konusunda neler yazmisim:
"Almasaydi baba kredi kartini!! Paralari harcarken iyiydi.Bankalarin bireysel kredi faizleri aylik %1.85, yillik bilesik faiz %24.6. Siz simdi cikip sorumsuz insanlara senelik %18 faizle borclarini odemelerine imkan taniyorsaniz sunu yapiyorsunuz. Birincisi, efendi efendi borcunu odeyip, gidip bankadan senelik %25'lik faizle kredi ceken vatandasi salak yerine koyuyorsunuz. ....Birakin affetmeyi, adamlara bir de aftan yararlanmalari icin neredeyse yalvariyoruz. Bu kacinci son defa?"

Evet, bu kacinci son defa gercekten?

2 Yorum Var.:

feyka dedi ki...

Günümüz de insan yaşamını kolaylaştıran teknoloji araçlarında biri de kredi kartlarıdır.Yerinde ve amacına uygun kullanıdığı takdirde fayda sağlıyor.Limiti belli,hamilin gelir düzeyine ve harcamaların kontrollü yapılması halinde hayati kolaylaştıriyor.Ben yıllardır kredi kartı kullaniyorum.Hiç bu durumlara düşmedim.Hesaplı harcama yapiyorum.Ödemelerimi aksatmiyorum.af taltifler
Hesapsız her hareketin bir bedeli vardır.Kendi düşen ağlamaz.

Özkan D. dedi ki...

bir banka bigün orda mevduat hs var diye kredi kartı yolladı.. kabul etmedim, onun üzerine yaklaşık 10 kez aradılar, 5 kez kartı tekrar yolldılar, en son aradıklarında artık savcılığa şikayette bulunacağımı rahatsız edildiğimi söyledim.. yine aradılar lanet olsun yollayın dedim, amacım kartı bir köşeye koyup telefondan kurtulmaktı.. Gold kart yoladılar bir de.. asla ve asla kullanmadım.. en son msj geldi, limitimi yükseltmişler!.. maaşımın tam 5,17 katı limitim var.. hadi ben bu konuda bilinçliyim ama, bi başkası olsa o limiti doldursa, ödeyemese vs vs.. kim suçlu ....!