Istanbul'un Trafik Problemi Nasil Cozulur

Istabul'un trafik problemi nasil cozulur diye merak edenler okusun. Okuyucularimiz grup olarak Tayyip Erdogan'in onerisini cok iyi analiz etmisler, ancak tek bir analizi burada one cikarmaktansa tum analizleri okumanizi oneriyorum. Ben de kendi cozumumu sizlerle paylasayim.

Hisse Yorumları   Küresel ısınma Karikatürleri  Pesimist Nedir?  Fraktal Nedir  Borsa Nasıl Oynanır  inovasyon nedir

Tayyip Erdogan'in onerisini yerinde bulmuyorum. Eger amacimiz Istanbul'un trafik problemini cozmek ise trafige cikabilecek arac sayisini 2 milyon ile sinirlamak da probleme kalici cozum olmayacaktir. Bir yerde bir trafik kazasi olsa yine trafik tikanacaktir. Bundan 10 sene once ben Istanbul'da yasarken 2 milyondan daha az araba vardi ve trafik problemi hala vardi. Ozellikle is cikisi saatlerinde. Demek ki 2 milyon da cozum degil. Trafik problemini kokunden cozmek istiyorsan yapmamiz gereken Istanbulun tamaminda trafige cikacak arac sayisini 1 ile sinirlamaliyiz. Sadece 1 aracin trafikte oldugu bir sehirde trafik sikisikligi diye bir problem de olmaz.

Bu kadar basit cozume sahip bir problem uzerinde niye bu kadar insan kafa yoruyor anlamadim!!

Not: Ithalati ve yabanci sermayeyi yasaklayarak dis ticaret acigi ve cari acik problemlerini de cozebiliriz. Basbakan'in bu cozum onerilerini ortaya atacagi gunu dort gozle bekliyorum.

7 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

bakiniz:
http://ekonomiturk.blogspot.com/2007/01/dag-fare-dogurdu.html

Blog Sahibi dedi ki...

Junior Bey,

En cok sizin yazinizi begendim ama cozum onerileri acisindan biraz zayif buldum. Problem bariz bir sekilde alt yapi yatirimlarinin yapilmayisidir.

Bana kalirsa araba ve benzin fiyatlarinin yuksekligi zaten insanlari mumkun oldugunca az trafige cikmaya zorluyor. Bana kalirsa Istanbul'da trafikte 2.5 degil 10 milyon tane arac olmasi lazimdir. Kendinizi buna gore hazirlamaniz lazimdir. Yok 2.5 cok fazla 2 ile sinirlayalim gibi ilkel cozumlerle degil.

Adam gibi kayitdisi ile mucadele edip herkesin vermesi gereken vergileri topladiktan sonra elimizde kopru de tunel de yapacak kaynak olacaktir. Acil kaynak yaratmak istiyorsaniz, yollari kopruleri satin. Buradaki yerel hukumetler oyle yapiyorlar. Pennsylvania eyaleti yollarini $30 milyar gibi bir rakama satmak uzere.

Biz ise hala 3. kopru mu yapalim, yoksa tup gecit mi yapalim gibi sorularla ugrasiyoruz. Istanbulludan topladigin vergileri findikcilara, karpuzculara dagitacaginiza adam gibi alt yapi yatirimlarini yapin artik!!

Yazinin ustu kapali anafikri bu idi ama ustu cok kapali kalmis galiba!!

Adsız dedi ki...

Bicok kisinin belirttigi altyapi yatirimi yapilsin onerisi zayif olan bana kalirsa. Cunku finansman konusunda hicbir oneri getirilmedi. Sizin dile getirdiginiz kopru ve otoyollarin satilmasi onerisi ise fazladan ek deger getirmeyecektir. Cunku zaten mevcut koprulerin bakimi ve isletimi icin devlet ornegin satilan kitlerdeki gibi buyuk masraflar altinda degildir. Satim islemi sadece income stream'i pesin olarak elde etmemizi saglar ki bu da buyuk iskontoyla gerceklesir.

Ama sinirlama sistemi gercekten trafige cikan ve sehri kullanan araclari kendiliginden bulmus olacak, ve cok saglam bir vergi tabani olusturacaktir. Bu kullanicilardan istenen finansman saglanabilecektir. sikayet edenler seve seve (??) odeyecektir vergilerini. Gerekli duzenlemeler yapildiktan sonra elbette sinirlamalar yeniden gozden gecirilecektir.

Bu arada gecen gun deniz hocaya yazi yazan arkadas tavsiyeme uymus ve o sabah ortalama 4.40tan garanti bankasi hisselerini almis ise bugun 4.95-5.0 aralaginda satmistir umarim:)

Blog Sahibi dedi ki...

Junior Bey,

Siz basindan beri yazilarimizi takip ediyorsunuz, 26 Kasim tarihinde bu konuda gundeme getirdigimiz cozum gozunuzden kacmis olsa gerek:

http://ekonomiturk.blogspot.com/2006/11/serbest-piyasa-trafik.html

Orada onerdigimiz cozum "sinirlama getirmek" cozumunden daha iyi bir cozumdur. Neticede yola cikan arac sayisi azalir ve ortaya cikan rantin tamami vergi olarak devletin cebine girer. Plaka sayisinin sinirlanmasi sonucu ortaya cikan rantin tamami devletin cebine girmez.

Bu yazida bahsettigimiz uzun vadeli cozum altyapinin gelistirilmesidir. Kaynak gorememissiniz ama kaynak olarak kayitdisinin azaltilmasini gosteriyorum. Bugun kayitdisi calisanlardan vergi toplanmadigi icin otomobil tuketicilerinden toplanan vergiler (%100'lerin uzerinde olan arac ve yakit vergisi) altyapiya harcanacagina baska alanlara aktariliyor. Istanbulun yol ve kopru altyapisina son 20 yildir dogru durust bir ekleme yapilmamistir. Zamani coktan gelmistir ve gecmistir bile.

Ote yandan bir Garanti Bankasi tuyosu verip sivismak yok. Ikinci tuyonuzu bekliyoruz.

Adsız dedi ki...

Isin daha da ilglinc ve aslinda yapilan teklifin ne kadar sacma oldugunu gösteren bir yani daha var.

Istanbul'da 'car density', yani 1000 kafaya düsen otomobil sayisi 135, Ankara'da 166, Mugla'da 113.

Bütün Türkiye'de bu sayi 78.

Avrupa (EU25) ortalamasi 476.

Almanya'da 550, Yunanistan'da 394, AB'nin yeni üyeleri Bulgaristan'da 310, Romanya'da 144.

Sürekli kalkinalim kalkinalim diyoruz ya, ma'azallah kalkinip da gelismis ülkeler seviyesinde araba sayisi oldugu zaman ne yapacagiz, onu merak etmemek elde degil.

Cüneyt

Adsız dedi ki...

Bence nufusun artisina da yasaklayalim :)Ülke de 50 milyondan fazla insan yasamasin.
Bu arada 4 ve daha fazla cocuklu asgari ücretli ailelere vergi muafiyeti getirilcekmiş.

Adsız dedi ki...

şu okullar olmasa milli eğitim bakanlıgını ne güzel idare ederdim...

şu arabalar olmasa trafik sorunu diye bişi kalmaz..

fark nerede?