Zengin Olmanin Sirri

Eylul sonunda Turkiye’ye tatile gittim. Babam borsaya cok meraklidir, butun gun televizyonun karsisinda bakar hangi kagit cikmis hangisi inmis. Emekli adam, kahvehaneye gidip sigara dumani icerisinde bogulmaktansa evde televizyon seyretmesi daha iyi. Arada da bana sorar, disaridan Turkiye’nin durumu nasil gorunuyor, tavsiyelerin var mi falan diye. Arada sirada tavsiye versem de daha Eylul ayina kadar tavsiyelerimi dinledigini pek soyleyemem. Aslinda bircok bakimdan (ozellikle hisse senedi secimleri yonunden) tavsiyelerimi dinlemesine gerek de yok.

New York’a donmeme yakin baktim bizim borsa inise gecmis, potansiyel de buyuk, HSBC hesabimdan para cekip ilk hisselerimi bundan yaklasik 4 ay once aldim. Daha sonra ufak ufak eklemeler yapmaya devam ettim. Zaten bu islemleri de burada sizlerle paylasiyorum. Bu yazida yaptigim secimlerin basarili olup olmadigin tartisacagim ve tasarruflarinizin degerini arttirmanin en kolay yolunu soyleyecegim.

Oncelikle hisse senedi secimlerinde cok kisitli kaynaklari kullandigimi belirtmeliyim. Ak Yatirimin ucretsiz olarak gonderdigi fiyat, defter degeri ve karlilik oranlarini iceren emailden sirketlerin temel rasyolarina bakiyorum. Ayrica Raymond James Turkiye’nin de gunluk bulteni takip ediyorum. Sectigim hisse senetlerinin goreceli olarak ucuz olmasina ve analistler tarafindan ‘AL’ olarak tavsiye edilmis olmasina bakiyorum. Ayrica gunluk islem hacminin de en az 1 milyon dolar olmasina bakiyorum ki alip satmasi kolay olsun. Makroekonomik analizime paralel olarak sectigim sektorlerde yukaridaki kriterleri saglayan sirketleri satin aliyorum. Basit bir yontem.

Simdi gelelim performansa. Yatirim yapmaya basladigim Ekim ayindan itibaren 4 aylik toplam getirim %43.4, buna karsilik ayni sure icerisinde IMKB endeksi %41.75’lik bir getiri saglamis. Ote yandan 30 yillik tahvilin fiyati ben Turkiye’deyken 143 seviyesinde idi, su an 156 civarinda yanilmiyorsam. Demek ki tahvillerin de yaklasik getirisi (kupon odemeleriyle birlikte) %12 civarinda. Ayni sure icerisinde parayi mevduat faizinde degerlendirmis olsaydim yaklasik %4’luk bir getiriye sahip olacaktim.

Goruldugu uzere hisse secimlerinde en azindan kisa vadede genel endekse kiyasla cok basarili degilim. Aramizda sadece %1.5’luk bir fark var. Ancak mevduat faizine ve tahvillere kiyasla getirim cok buyuk. Demek ki yatirim yaparken onemli olan sectiginiz hisse senetlerinden ziyade yatirim yapmaya karar verdiginiz alan (faiz veya hisse senedi). Basarili oldugum alan borsada beklentilerin bittigi, dususun basladigi Ekim ayinda benim ‘devam’ kararimdir.

Zengin olmanin bir kurali “nereye” yatirim yapacagini bilmektir. Ancak zengin olmanin en onemli kurali ozellikle genc yasta tasarruf edebilmektir. Bakin son 4 ay icerisinde borsada 2000 YTL’nin uzerinde para kazandim. Onemli bir kazanc, ancak her zaman isler yolunda gitmez. Ote yandan ayni zaman zarfinda 2000 YTL’nin cok uzerinde para biriktirdim, 4000 YTL ile basladigim yatirimlarim biriktirdigim para sayesinde simdi 13000 YTL seviyesine ulasti. 1,000,000 YTL paraniz oldugu zaman 2-3 bin liralik tasarruflarin cok bir onemi yok, dilediginiz gibi harcayin paranizi. Ama sadece 5000 YTL’niz oldugu zaman 2-3 bin liralik tasarrufunuz %50’lik bir getiriye karsilik gelir. O yuzden portfoyunuz kucukken onemli olan tasarruf yapabilmektir, portfoyunuz buyuyene kadar zaten ”nereye” yatirim yapacaginizi ogrenirsiniz.

Okuyucularim size soyluyorum, kiz kardesim sen anla!!!

0 Yorum Var.: