Flas Haber: Teknolojinin Gucu

Simdi sizlere teknolojinin gucunu gosteren flas bir haber gececegim. Az once Radikal gazetesinin ekonomi bolumunde Kablosuz Modemin Sok Etkisi baslikli bir haber gordum. Haberde Hollanda'da yapilan bir arastirmada modemlerin yaydigi radyasyonun oradaki agaclar uzerindeki olumsuz etkisinden bahsediyordu. Eee, ne var bunda diyeceksiniz. Bunda bir sey yok. Haberin icerisine bir de resim koymuslar yan tarafa ekran ciktisini koydum. Resimdeki agac Amerika'daki agaclara o kadar cok benziyor ki anlatamam.

Amerika'daki -ozellikle New York'taki- agaclar sonbahar gelince sari-turuncu-kirmizi renge boyanirlar. Abartmiyorum, gercekten yapraklari kipkirmizi olan agaclar vardir. Gozleriniz sonbahar boyunca bayram eder. Radikal'deki resimde Amerikan agacina ek olarak parkin icerisinden gecen dar asfalt yok ve yolun kenarinda da dikili cesme var. Ayni bizim Central Park'takiler gibi diye icimden gecirdim. Yani Radikal Hollanda'da agaclari etkileyen bir haberden bahsederken gitmis Amerika'dan bir agacin resmini yaziya koymus diye dusundum.

Bu benim dusuncem ama kanitlayabilir miyim dersiniz? Internette milyarlarca resim arasindan ben Radikaldeki resmin nereden alindigini, nerede cekildigini nasil bulabilirim ki? Cevap basit.

TinEye isimli bir arama motoru. Resminizi siteye yukluyorsunuz veya resmin internet adresini giriyorsunuz ve o resme benzeyen tum resimleri karsiniza cikariyor. Ben de radikal'deki resmin adresini bu arama motoruna yukledim ve karsima resmin orijinal adresi cikti: iste burada.Resmin yaninda da copyright hakkinin Tatiana Grozetskaya isimli kadina ait oldugu New York'ta bir parkta cekildigi bilgisi var. Teknoloji nelere kadir degil mi?

Turkiye'de kac kisi internetteki resimlerin de copyright kapsamina dahil oldugunu, bu resimlerin izinsiz ve ucret odemeden alinamayacagini biliyor? Goruyorsunuz resimlerin orijinal kaynagina nasil saniyeler icerisinde ulasilabiliyor.

Bu yaziyi begendiyseniz twitter'da, friendfeed'de veya facebook'da paylasin. Insanlar da yeni bir sey ogrenmis olurlar.

Not: Bu yazinin sponsoru insider trading veri hizmeti veren Insider Monkey sitesidir.

5 Yorum Var.:

serdar dedi ki...

:):) inan hocam bunun da pesine dustunuz gercekleri ortaya cikardiniz tebrikler.Bu arada ny da hala kaldi mi o agaclardan nj de kar yagiyor ben sizi uyarayim yakinda onlar da da tek yaprak kalmaz iki resim de biz cekelim :)

Editor dedi ki...

Elin oglu yapiyor biz ancak konusuyoruz iste boyle...

AvSaR dedi ki...

Radikal'deki ilgili haberde fotoğrafı göremedim. Herhalde yazılan yorumlar ve sizin araştırmanız sonucu apar topar siteden kaldırdılar ????

Editor dedi ki...

Hehehe!

Kaldirmislar gercekten. Iyi ki sayfanin kopyasini almisim.

Bu arada Amerika'daki gazetelerle Turkiye'dekilerin farkini da goruyorsunuz degil mi? Amerikan gazeteleri ilgi cekici bir yazi gordukleri zaman Sezar'in hakkini Sezar'a veriyor. WSJ'dan New York Times gazetelerinden link aldim, Turkiye'deki gazetelerden bir tane link alamadim yahu. Hem de su yazdigim yazi onlarin gazeteye haber yaptigi yazidan 10 kat daha kaliteli iken.

Murat dedi ki...

Dedektif gadget gibisiniz hocam , tebrikler