Alpha (Alfa) ve Beta Nasil Hesaplanir?

Gecen hafta Warren Buffett’s Alpha 1977-2009 baslikli bir yazida Warren Buffett'in son 30 kusur yildaki alfa ve betasini hesapladim.Amerika'da Buffett'in hayrani olan, ona neredeyse tapan cok buyuk bir okuyucu ve yatirimci kitlesi var. Bunun bir faydasi yazdigim yaziya bir cok finans sitesinin link vermesi oldu. Kotu tarafi ise cahil Buffett hayranlarinin tacizine maruz kaldim. Adamlarin kafasi resmen alfa ve beta kavramlarina basmiyor. Ne kadar anlatsan da anlamiyorlar.

Yaptigim calismanin en ilginc sonucu Warren Buffett'in son 10 yildir alfasinin sifira gerilemis olmasi. Bunun da en buyuk sebebi muhtemelen Buffett'in yaptigi bir kac tane gerizekali yatirim ve portfoyunun cok buyuk olmasi. Sadece Buffett hayranlari degil, Amerika'daki, Turkiye'deki ve dunyanin geri kalan tum ulkelerindeki yatirimcilarin cogunlugu alpha ve beta kavramlarini kavramaktan uzaklar. Baska yatirim sirketlerinin cok ucuza sattigi beta (endeks fonlari) fonlara cok yuksek yonetim gideri vererek sahip oluyorlar. Amerika'da ortalama yonetim gideri %0,85 gib anormal yuksek bir rakam. Yatirim fonlarindaki toplam paranin 5 trilyon dolar oldugu goz onune alinirsa bu senede $43 milyar gibi bir rakamin yonetim gideri olarak odendigini gosteriyor. Oysa bu fonlarin buyuk cogunlugu sadece beta yatirimcisi ve alpha uretmek gibi bir yetenege sahip degiller. O yuzden de almalari gerekn yonetim gideri en azindan %0,1 ve en fazla %0,5 olmali. Bu da yatirim fonlarina her sene $18 ile $38 milyar arasinda fazladan odeme yapildigini, yani yatirimcilarin paralarini cope attigini gosteriyor.

Turkiye'deki durum daha da vahim. Piyasayi takip eden bir okuyucumuz genel istatistikleri versin.

Neyse bu konudaki How to calculate Alpha, Beta and Expenses baslikli yaziyi okuyarak daha genis bilgi sahibi olabilirsiniz.

3 Yorum Var.:

çağatay dedi ki...

konuyla ilgili murat çokgezen hocanın e-konomist.net te güzel bir yazısını hatırlıyorum

Editor dedi ki...

Ben de merak ettim, bakayim dedim nasil bir guzel yaziymis. Karsima su yazi cikti:

Alpha vs. Beta Ekonomi Turk

Ekonomi Turk'te Ekonomix tarafindan yazilmis bahsettigin yazi :)

çağatay dedi ki...

hocam doğru hatırlamışın. eski bir yazı olduğu için ben yazıyı murat hocanın diye hatırlıyordum. bilgilendirici bir yazıydı.