Ankara'da bilindiği üzere hukuksal bir karar sonrası belediyenin taşıma ucreti 90 kurusa geriledi. Millet mal bulmuş gibi seviniyor (!) şimdi gelin bir pencere açalım ve bir iktisatçı olarak sizi rdynk'nın bakış acısına götürym.
birincisi, ben burda dolmus, taksi, ozel halk analizi yapmıycam onu belirtiyim.
ikincisi evet doğru millet mal bulmuştur (bu millet içinde bende varım), bu hizmet kullanan herkesin satınalma gücü artmıştır.
ucuncusu, TR bir iktisatcı icin bulunmaz bir yerdir, acık deney alanı olan başka dunyada cok az yer var :)
dorduncusu, ve en önemlisi şu;
bakın ey halkım (siyasetci gibi hitap ettim vay be),
eger kamu sacma sapan harcamalar yapmazsa,
popülist harcamalara kacmazsa,
kriz geldi ayagına sizin vergilerinizi, daha da yetmezmiş gibi cocuklarınızın daha ödemedikleri vergileri ona buna (verimsiz alanlara) harcamazsa,
Ankara'da bugun mucize gibi gelen 90 kurusluk ulaşım,
aslında bir ekonomik realite olur,
sadece Ankara'da degil,
tum Turkiye'de gecerli olur ve satınalma gucunde artıs yaratır,
ve siz, devlet babayı yanınıza cagırmadıgınız icin,
90 kurusa ulaşımınızı saglar,
geri kalan para ile yine sizin istediginiz seyleri tuketirsiniz,
ne onun bunun dagıttıgı doneri,
ne sekeri,
ne de bilmem neyi yemek zorunda kalmazsınız,
birey olarak isteginize uygun hareket eder,
kendiniz icin en mutlu olabileceginiz dunyayı kurmaya calısırsınız!
liberalizm dediğimiz şey de özünde budur işte.
3 Yorum Var.:
süper özet!
sorun ve soru şu: ekonomiler ne kadar liberal olabilir?
1. asimetrik bilgi sorunu var, yani herkes hukuk bilemez, herkes ekonomi bilemez, herkes mühendislik bilemez, bunu özel olarak toplumun geneli adına 3ün 5in yapması gerekecek ve geri kalan onların genelin yararına iş yaptığını nasıl kontrol edecek?
2. devlet yasa yapar, maliye ve para politikası uygular (hiç birşey yapmamakta bir politikadır), en önemlisi ölçek ekonomisinin çok geçerli olduğu durumlarında özel teşebbüse monopol ya da oligopol hakkı verir. 1. maddedeki bilgiyi alırsak ve buraya uygularsak peki bunun toplumun yararına olduğunu geri kalan bunu nasıl kontrol edecek?
sivil toplum kuruluşları ve hukuk sistemi kontrolü tam anlamıyla gerçekleştiremez. çünkü azınlıktırlar, ikna edilebilirler, satın alınabilirler, işi kendileri yapmadıkları için kandırılabilirler vs. vs.
bu yüzden liberalizm de komunizm gibi sadece ütopyadır.
ankara'da bir dolmuş veya halk otobüsünün hattının fiyatı trilyonlarla ifade ediliyor. bu rakam sıfırlansa (yani taşıma piyasasına giriş çıkış serbest olsa) evet, Ankara'da dolmuş fiyatları 90 kuruşta sabitlenebilir. Liberalleştirmek her zaman sanıldığı kadar zor değil.
Bu arada bizden aldığı vergilerle dün melih gökçek'i ekrana taşıyan, yanına da şıracıyla bozacıyı, aman pardon dolmuşlar odası başkanıyla halk otobüsçüleri bilmemnesi başkanını çıkaran, atina'da paris'te hiç olmamışız gibi bize avrupadaki en ucuz ulaşımı sağladığını söyleten, TRT 2, seni çok seviyorum. sana aşığım.
Yazı ayaküstü karalanmış gibi olmuş.
''Kamu eğer saçma harcamalar yapmazsa'' denerek olabilecekler sıralanmış sonunda da işte liberalizm budur denmiş.
Liberalizm bu kadar basite indirgenemeyecek, bu şekilde izah edilemeyecek, birçok parametreleri olan bir felsefe.
Aynı olaydan örnek verirsek eğer M. Gökçek halkın parasını futbol kulübüne peşkeş çekmeyip verimli kullansa yine ucuz ulaşım mümkün. O zaman problem yöneticilerde. Bu düzeyde yöneticilerin kamuyu ele geçirmesinde de anahtar politik liberalizmin kuralları.
Yani olay sizin bakış açınıza göre değişir ister dolusuna bakın ister boşuna. Sistemden çok toplum kültürü ve yöneticilerin ihtirası da uzun vadede belirleyici.Herşeyi birtakım doktrinler ile iah etmek çok da tutarlı değil.
Yorum Gönder