Borsada Satmanın Maliyeti

Borsada Satmanın Maliyeti: Çok değil bir önceki hafta IMKB 21.000, Faiz 25 ve Dolar 1.75YTL'yi görmüştü. TL'ye yatırım için ne müthiş bir fırsattı ! Yalnızca RDYNK görebildi. Onu tebrik etmeliyiz.

Ekonomix'in dolar tahminin gerçekleşme olasılığını düşük buluyorum. $=2TL'yi duvara yazabilmemiz için faizin %30'lara tırmanıp IMKB'nin de 15.000'lerin altında sürünmesi gerekir. Üstelik bu işi tek başımıza yapamayız. Dünyanın geri kalanı da bizimle birlikte çakılmalı. Şu aşamadan sonra bana pek olası gelmiyor.

Geçen sene Ekonomix'e enflasyon tahmininde meydan okumuş ağzımın payını almıştım. Şimdi biraz daha dikkatli olayım diyorum. Ekonomix tahminini neye dayandırıyor ? Özel sektörün borçlarını çeviremeyip iç piyasadan dolar toplama olasılığına. Peki özel sektörümüz dolar almak için ihtiyaç duyacağı TL'yi nasıl bulacak ? Bunu hiç düşündük mü ? TL'nin maliyeti dolardan çok daha yüksek. Elbette bu bize rahat bir nefes aldırmaz. Kabul ediyorum, eğer dünyada nakit darlığı uzun süreler devam edecek olursa başımıza gelebileceklerin en kötüsüne hazır olmalıyız. FAKAT benim tahminim likidite sorunun çok derinleşmeyeceği yönünde. Bu noktada Ekonomix'den ayrılıyorum.



Şimdi konuya TL yatırımcısının gözünden bakalım. IMKB ve Hazine Senetleri 'kağıt üzerinde' oldukça fazla değer kaybetmiş durumda. En kötü olasılıklar çoktan satın alındı. Şirketlerin piyasa değerleri öz sermayelerin altına düştü. Kağıt üzerinde kayıplar gerçekleşmiş olabilir ama dolara geçilmediği sürece zarar realize edilmiş sayılmaz (Gördüğünüz gibi niyetiniz ne olursa olursa olsun 'ülkenizi satmak' hiç kolay değil). Eğer alacaklılarınız kapıları kırıp içeriye girmeye yeltenmiyorlarsa, varlıklarınızı satıp dolara kaçmak için aklınızı peynir ekmekle yemiş olmanız gerekir. Üstelik birde siz gittikten sonra toparlanma gerçekleşirse 'krizi fırsata dönüştürmek' sizin için hayal olur. Bundan sonraki hayatınızı vahşi kapitalizme küfrederek geçirirsiniz. (Aslında halkımızla ruhen bütünleşebilmek adına kaçırılmayacak bir fırsat)

Liberal olmadığını, daha vahimi bize 'serbest piyasa taraftarı' izlenimini verebilmek için 'takiye' sınıfına sokulabilecek yöntemlere başvurduğunu açıkça itiraf eden Ekonomix arkadaşımızın sonu ne olacak ? Beni asıl endişelendiren konu bu, global kriz değil. Bu ortamda kendini işçi sınıfıyla özdeşleştirmesi yadırgamıyorum.

Finans kurumlarını ayakta tutma çabalarını anlayışla karşılamak mümkün. Ama bunun ötesinde, tekrar popüler olan Keynes'in 'Devlet talep yaratsın, ekonomi düze çıksın' formülüyle bir yerlere varılamaz. Evet günü kurtarabilir. Ama çok değil, 3-5 sene sonra yüksek borç ve enflasyon gibi sorunlarla kaşılaşıldığında nasıl bir devlet müdahalesi ekonomiyi kurtarır ? Bunu da düşünün. Talep politikaları son aşamada daha yüksek borçluluk, enflasyon, faiz ve vergi oranlarından başka bir sonuç doğurmaz, doğuramaz.

Bu konu ile diger alakali bir yazi ise Borsa Nasıl Oynanır? En Sağlam Tüyolar baslikli yazimizdir.


What is Insider Trading Anomaly
Recent Academic Studies on Insider Trading
How to Profit Legally From Illegal Insider Trading
Insider Trading in Germany
Inside Information About the Massive Insider Trading Probe
Insider Trading Returns
Definition of Insider Trading
Is Insider Trading Legal?
How Insiders Use Private Information and Don’t Get Caught?
SEC Regulation on Insider Trading: Section 10b

5 Yorum Var.:

Junior dedi ki...

ocak 2008:
short imkb30 @60.000
kasim 2008
long(kapat) imkb 30 @30.000

satmanin getirisi (maliyeti)?
3 bin ytl / 1 kontrat

T'Pol dedi ki...

Geçtiğimiz haftalarda ben de hisse senedi topladım. BES portföyümde de hisse senedi var belli bir oranda ama portföy yöneticileri hangi kağıtlara yatırım yapıyor bilemiyorum. Yine de Ekonomix'in tavsiye ettiği oranda hisse senedim yok hala.

tekeli71 dedi ki...

Ekonomix ne demişti: Amerika'da faizler ve getiriler yukselecek, bunun neticesinde fonlar Turkiye gibi daha riskli ulkelerden Amerika'ya akacaktir.

Türkiyeden yabancı sermaye çıkışı başladığında bir de buna yerlililer katılır ise 1$= 2 TL 'yi geçer.
bunu 2001 krizinde yaşadık.
dönemin merkez başakanı:"döviz sattıkça 2 misli döviz talebi geliyordu" dedi.o zamanlar döviz piyasasını "altı delik bir kovaya" benzetmişti.

Unknown dedi ki...

Son çeyrekte eksi büyüyeceğiz ortalama artımız olacak, seneye büyüme oranımız düşük olacak böyle giderse ekside çıkabilir ,imkb de en iyi temmetü veren şirketler inşaat ve otomotiv inşaat bitmiş vaziyette otomitivde bitme noktasında adamlar 15 gün çalışıp 15 gün yatıyolar bayram seyranla nerdeyse ayın üçte ikisi çalışmıyolar ,bankalar deseniz kredi vermemek için habire kredileri yükseltiyolar kredilerini çağırıp paçayı kurtarmaya çalışıyolar ..

Şimdi bu ortamda krizin ne kadar derinleşeceğini bilmeden kar etmeyecek olan şirketlere yatırım yapmak ne kadar mantıklı hemde bonolarda yüzde 20 garanti varken

Kendi adıma söyleyeyim ben aklımı peynir ekmekle yemedim ..bonoya devam...

Blog Sahibi dedi ki...

Ahmet Bey bravo vallahi,

Ben de sizin yerinizde olsam 1$=2YTL olmaz derdim. Dediginiz gibi TL'nin hem de Amerika'nin enflasyonist bir para politikasi uyguladigi bir zamanda dolara karsi %30 daha deger kaybetmesi cok da buyuk bir olasilik degildir. Ayrica Merkez Bankasinda ve kucuk yatirimcilarin elinde bir suru dolar var. Bu oyuncular dolarin %10-20 deger kazanmasi durumunda piyasaya girip dengeleri tersine ceviriyorlar.

Neticede benim tahminimin gerceklesmesi icin cok cok ciddi bir kriz cikmasi lazim, belki de son 70 senenin en buyuk krizinin. Ayrica iceride de yonetimin yanlis adimlar atmasi gerekiyor.

Bakalim hangimiz hakli cikacagiz bu sefer? Haziran 2009'un sonuna kadar hersey belli olur gibime geliyor.

Ote taraftan bana niye takkiyeci dediginizi pek anlamadim. Bundan 2 sene once devletin egitim hizmeti vermesi gerektigini burada belirtmistim. Oradan liberal olmadigimi anlamis olmaniz lazimdi. Ayrica liberal olmamam Keynesyen veya devletci oldugum anlamina da gelmemeli. Ben pozisyona gore duduk caliyorum.