Isinma ve Yakit Aidati

Turkiye'nin ilk personal finance blogu Begenmezsen Okuma isinma uzerine bir yazi yazmis. Oncelikle ulkemizin 2007 yilinda $12 milyarlik dogal gaz ithal ettigini belirtelim. Az para degil. Bunun onemli bir kismi da isinma icin kullaniliyor.

Turkiye'de kisin hamam yazin sauna gibi evlere alismis oldugumuzdan olsa gerek Amerika'ya ilk geldigim zaman 25 derecenin altindaki ortamlarda resmen donuyordum. Taa ki dogal gaz faturalarini odemeye baslayana kadar. Once evin sicakligini 23 dereceye, 6 ay icerisinde de 21 dereceye dusurmeyi basardim. Ertesi sene sicakligi 18'e indirdim. Ucuncu senenin sonunda 16 derecede mesut ve mutlu bir sekilde yasiyordum.

Demokrasi Nedir   Küresel ısınma Nedir  Özel Üniversiteler    Bilgisayar Nedir    Teknoloji Nedir

Burada secim insanlara kalmis, kimsenin kimseyi istemedigi sicakliklarda yasamaya zorlama hakki olmamali. Devletin bu ise el atmasina gerek yoktur. Yalniz devletin yapay olarak enerji fiyatlarini dusuk de tutmamasi gerekir. Maalesef ithal enerji bagimlisi bir ulkede hukumet boyle gerizekali bir politika izliyor, sonra da yoksullari kisin usutmuyorum diye bir de kendisiyle gurur duyuyor. Bilmiyor ki insanlar soguga da sicaga da alisabilirler. Eskimolar kutuplarda 30 derece sicaklikta kisi gecirmiyorlar herhalde!

Emekli askerler de su "erke donergecini" ne zaman piyasaya surecekler yahu? Bir an once ellerini cabuk tutsalarda bedavaya isinsak.

5 Yorum Var.:

evdeki ses dedi ki...

abi dokunma emekli askerlere çalışsınlar çabalasınlar. yeter ki boş kalmasınlar.. sonra duyguları depreşiyo darbe falan..

Cuneyt Kazokoglu dedi ki...

Isinma ve dolayisiyla enerji tasarrufu üzerine 2 nokta var:

1) Türkiye'de isinma genelde merkezi, herkes kendi dairesinin isinma ihtiyacini ayarlayamiyor. Amerika'yi bilmiyorum ama yazidan anlasildigina göre öyle, Avrupa'da da kendi oturdugunuz dairenin isinmasi sizin elinizde, ayni elektrik gibi. Dolayisiyla isinma giderini düsürmek mümkün. Fakat merkezi sistemde apartmanda "biz cok üsüyoruz ayol" diyen bir kokona cikti miydi olay bitiyor, hamam gibi evlerde yasiyorsunuz.

2) Türkiye'deki bütün evlerin cift cam oldugu takdirde nasil bir enerji tasarrufu potansiyeli oldugunu tasavvur bile edemiyorum. Türkiye'de "havayi isitiyor" insanlar.

Blog Sahibi dedi ki...

Ikisi de cok guzel noktalar Cuneyt bey, ozellikle birinci nokta.

T'Pol dedi ki...

Bundan 5 yil evvel kiralik ev bakiyordum, Bogazda onu tabak gibi deniz olan eski bir apartmanda kiralik levhasi gorunce, "haydi bir arayayim, aramak da parayla degil ya" dedim. Kirayi duyunca uctum, sadece 600 YTL idi. O donemde boyle bir eve 600 YTL makulden daha iyi bir rakam. Fakat birsey beni durttu ve aidat ile isinmayi da sorayim dedim. Yakit parasi 1,300 YTLymis! Efendim, dogalgaz gelmek uzereymis o zaman daireler bagimsiz kombili olacakmis falan derken kibarca tesekkur edip, telefonu kapativerdim. Kombi olsa ne olacak? Evin her tarafindan isi kaciyordu muhtemelen. Benim simdi oturdugum kendi evim de merkezi isiniyor, yazida belirtmistim. Termostatli kalorifer kullanmak bir care midir diye arastiracagim. Tabii bu sadece benim kendi evimin isisini kontrol altina almama yarayabilir, masrafimin dusecegini sanmiyorum.
Bu arada Sevgili Ekonomix, "Turkiyenin ilk personal finance blogu" sozunu gorunce pek bir gururlandim. Tesekkur ederim:)

Unknown dedi ki...

Amerika'da buyuk evlerde isinma icin cok gaz harcandigi dogru ama gaz cok ucuz. Ben 120 m2 her tarafi boydan boya camli evde oturuyorum. 24 saat 21 dereceye ayarli merkezi isitma icin elektrik+ gaz $150 para veriyorum, disarida hava -10 derece filan olmasina ragmen. (Zaten evde olsanda olmasan da -tatile gitsen dahi- isiyi 18 derecenin (65 F) altina indirmek yasak, yoksa borularda su donup borulari patlatiyor. Basima geldi.) Bunun da tahminim isitmaya giden kismi $100'i gecmez, gerisi camasir bulasik, ozellikle kurutma makinasina ve su isitmaya filan gidiyor. Yazin da 24 saat 18 dereceye ayarli merkezi sogutma o zaman da toplam elektrik+gaz icin $100-$150 arasi para veriyorum. Turkiye'de boyle bir isitma sogutma sistemi icin bunun 10 misli para vermen gerekir saniyorum. Yani diyecegim, Turkiye'de gazin dunya satandartlarinda cok ucuz oldugunu sanimiyorum. Iran, Rusya filan gibi bedavaya dagitma durumu yok. ABD'den de kesin daha pahali.