Borsada Yatirim (Ikinci Bolum)

Niye al-sat yapmayi sevmedigimi acikliyordum. Borsadaki bugunku gelismelerle paralel bir ornek vereyim. Hatirlarsaniz gecen Cuma gunu "Ben Demistim" baslikli bir yazi yazmis ve bu yazida 4 hafta once AKBNK 7.2 iken bankalarin cok ucuz oldugunu soyledigimi soylemistim.

Diyelim ki 17 Agustos tarihinde AKBNK'i ucuz diye 7.2 YTL'den aldim ve gecen Cuma'ya kadar bekledim. Cuma gunu AKBNK iyice yukseldigi icin (ne bileyim grafige bakip teknik analiz vs. yaptigimi farzedin) "nasilsa son 1 aydaki seyrettigi seviyelere doner, ben de ucuz fiyattan tekrar alirim" dusuncesiyle sattigimi varsayin. Demek ki alis fiyatim 7.2 satis fiyatim 8.8 YTL olarak gerceklesmis. Bu durumda hisse basina 1.6 YTL kar yapiyorum ve bunun vergisi olarak da 0.16 YTL kesinti yapiyorlar. Ayrica al-sat komisyonu da %0.5, yani yaklasik olarak hisse basina 4.5 kurus olarak gerceklesecek demektir. Demek ki 8.8 YTL'den sattiktan sonra ertesi tekrar almak istersem en fazla 8.6 YTL gibi bir fiyat odemeliyim.

Iyi de ben bu al-sat'i kar yapmak icin yapiyorum degil mi? O yuzden en azindan her seferinde %2-3 kar yapmaliyim ki ugrastigima degsin. Demek ki alim icin AKBNK'in 8.4-8.5 gibi bir fiyata dusmesini beklemeliyim.

Peki gercek hayatta neler oldu ona bir bakalim. AKBNK bir iki gun yerinde saydiktan sonra bugun tam tamina %12 deger kazanarak 9.8 YTL'den kapatti. Eger ben Cuma gunu elimdeki kagitlari satmis olsaydim simdi dizlerimi dovuyor olacaktim. Niye sattim, iki kurus kar etmek icin %12'lik getiriden oldum diye kahrolacaktim.

Isin dogrusu sudur. Hisse fiyatlari dusebilir de cikabilir de. Dustugu zaman ben karli cikarim, ciktigi zaman ben zarar ederim. Uzun vadede ise hisse fiyatlari yukariya gittigi icin arada sirada gerceklesen ani yukselisleri kacirma ihtimalim daha yuksek.

Aklimda kaldigi kadariyla size Amerika'da yapilmis bir arastirmanin sonuclarini soyleyeyim. S&P500 endeksine pasif yatirim yapanlar 15 yillik surede %15 getiriye sahip olmuslar. Ayni zaman diliminde halka acik fonlara (mutual funds) yatirim yapanlar %12-13 arasinda ortalama getiri elde etmisler. Fonlar sonucta piyasanin uzerinde getiri saglayamiyorlar, yine de her sene "ucretlerini" ve alim satim masraflarini yatirimcilardan kesiyorlar, bu da ortalama getirilerde kendisini gosteriyor. Ama ilginc olan istatistik bu degil. Ilginc olan istatistik, kendi halinde kendi portfoyunde al sat yapan yatirimcilarin getirisi. Ayni donem icerisinde al sat yapan kucuk yatirimcilarin ortalama getirisi sadece ve sadece %5 olmus. Bu denyolar hisseler iyice dibe vurdugu zamanlarda panige kapilip satiyormus, iyice yukselene kadar da bekleyip zirveye yakin yerlerde "gaza geldikten sonra" alim yapiyorlarmis.

Ben de bu analize katiliyorum. Medyadaki yazarlar da ayni mentaliteye sahipler. Sizce benim o yaziyi 17 Agustos tarihinde yazmam bir tesaduf muydu? 16 Agustos tarihinde korku iyice tavan yapmis, S&P500 1370 seviyesine kadar gun icerisinde dusmustu (bugun 1529'dan kapandi, yani %10'dan fazla yukselmis o gunden bugune). Biz de kulagimiza gelen onca karamsar korku dolu argumandan sonra o yaziyi yazmistik. Bence kucuk yatirimciyi takip ederek piyasanin dip ve tepe noktalarini kaba da olsa tahmin edebiliriz (alin doktora tez konusu size).

Ozetleyeyim. Ben su halimle kendime (aslina bakarsaniz kimseye guvenmiyorum) piyasa zamanlamasi yapma konusunda guvenmiyorum, siz neye guvenerek dogru zamanda alip satacaginizi dusunuyorsunuz? En iyisi pasa pasa elinize para gectikce borsaya koyun, 10 sene de dokunmayin. Neticede karli cikarsiniz.

Bu konuya ilgi duyanlar etkin pazar hipotezi uzerine su yaziyi da okuyabilirler.

Bu konu ile diger alakali bir yazi ise Borsa Nasıl Oynanır? En Sağlam Tüyolar baslikli yazimizdir.

3 Yorum Var.:

serhat dedi ki...

Cok kisa vadeli alim-satim yapma konusundaki goruslerinize katilsamda al-yat tarzi da kimi zaman karinizin dusmesine sebep oluyor. siz de 16 agustos tarihini ornek vermissiniz. eger dusus trendi o gunku gibi asikarsa ve sizin de internet hesabiniz bir click uzaktaysa satmamak icin bir sebebiniz olmamali. onceki yazilarinizda siz de belirtmiyordunuz zaten ben borsada yukselirken alim duserken satis yaparim diye. ben mi yanlis hatirliyorum.

serhat dedi ki...

belirtmiyor muydunuz demek istedim.

mr. brooks dedi ki...

serhat bey,
ekonomix'in "duserken alirim, yukselirken satarim" dedigini hatirliyorum ben.
ayrica sayin ekonomix sizi tebrik ederim. "ben demistim" baslikli yazinizdan birkac gun once de ben sozkonusu yazinizdaki iddiayi kontrol edeyim demistim banka hisselerine bakip ve o gun icimden takdir etmistim. bugun de disimdan ifade edeyim.