Kompozisyon sorusu

Önce Anadolu Ajansı kaynaklı aşağıdaki metni okuyalım:

" Dayanıklı tüketim mallarında üretim artışı sürüyor. Bu yılın 9 aylık döneminde üretim, geçen yılın ocak-ağustos dönemine kıyasla bulaşık makinesinde yüzde 46, çamaşır makinesinde yüzde 22,7, buzdolabında yüzde 20, fırında yüzde 25,8 oranında arttı (bkz. yüzde hesaplama).
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine dayanarak yapılan hesaplamalara göre televizyonda ise yüzde 11,3 oranında üretim azalışı yaşandı. Bu yılın ocak-ağustos döneminde 4 milyon 155 bin 255 adet buzdolabı, 690 bin 507 adet bulaşık makinesi, 3 milyon 303 bin 603 adet çamaşır makinesi, 4 milyon 723 bin 958 adet de fırın üretildi. Geçen yıl aynı dönemde 3 milyon 455 bin 380 adet buzdolabı, 470 bin 504 adet bulaşık makinesi, 2 milyon 690 bin 360 adet çamaşır makinesi ve 3 milyon 755 bin 676 adet de fırın üretimi gerçekleştirilmişti. Söz konusu dönemde elektrik süpürgesi üretimi de yüzde 17,4 artışla 779 bin 582 adetten 915 bin 227 adede yükseldi. Geçen yılın dokuz ayında 12 milyon 691 bin 978 adet olan televizyon üretimi, bu yılın ocak-ağustos döneminde 11 milyon 397 bin 563 adede geriledi. Video üretimi ise 2005 yılında hiç yapılmazken bu yılın dokuz ayında 7 bin 453 adet video üretildi. "

VOB nedir?     Taksi Şöförü   A Tipi Yatırım Fonu Nedir?   Olasılık nedir?   Dışsallık Nedir

Şimdi madem matematiğimiz zayıf, 10 puanlık edebiyat ve kompozisyon sorusu soralım. Bu habere nasıl bir başlık koyarsınız?

Önce seçtiğiniz olası başlıkları sıralayın. Sonra Referans gazetesinin hangi başlığı uygun gördüğüne buradan bakın.

Burada art niyet mi var öküzlük mü? Bir de bunu cevaplayın.

6 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

Senaryo A: 2006 Fenomeni: Kitap okumayı tv ye tercih edenler hızla evleniyor!

ahanda bu yazı buna ispattır!

Senaryo B: Türkiye'de okur sayısı arttıyor!

Bu yazı buna da ispattır!!

Senaryo C: Türk Halkı kendi filmini kendi çevirmeye başladı!

Video üretimi artıp, tv üretimi azaldığına göre!

Senaryo D: TV sektöründe Ricardo Etkisi!

Senaryo E: Yolumu kaybettim, biri bana yardım etsin!

matematiksel kontrolü yapmış değilim yani! bu oranlar doğru mu???

Her arz kendi talebini yaratmış mı? yoksa stokdaki mallar mı bunlar?? ama üretici salak mı satamayacağı malı niye üretsin, bi de stok maliyetiyle mi uğraşsın, yoksa yakında savaş mı çıkacak, karaborsa durumları felan mı olacak!!

Anyway!! ben bi kahve içim, kendime gelim!

Adsız dedi ki...

bir iktisatci ve bir matematikci olarak yazılarınızda nedense olcuyu asan yorumlarda bulundugunuzu dusunuyorum. sizin kufurlu konusmanız ya da her seferinde 'matematigi olmayan edebiyattan anlar ya da edebiyattan anlamak cok kolaymis' gibi lise duzeyi yorumlariniz da tabiri caiz gordugunuz yorumlara dahil olabilir. lutfen biraz daha duyarli olalim. gereksiz genellemelerden kendimizi kurtaralim. yoksa elestirdiginiz davranislarin baska bir boyutunu siz sergilemis oluyorsunuz. Tesekkurler. Ayrica duzeyli yazilariniz ve emeginiz icin tekrar tesekkur ediyorum.

Adsız dedi ki...

Referansa baktım, ve kanımca burda vuku bulan olay tam olarak şu olabilir!!??:

Referans gazetesi açısından:

gazetede bu sütunluk kadar boş yerleri kaldı ve ellerinde haber kalmadığından hemen anadolu ajansından bu parçayı araklamak suretiyle(ben bu kelimeyi çok kullanıyorum yahu!)boşluğu doldurdular!

Anadolu Ajansı açısından:

TUIK verilerini yanlış yorumlamışlar der!

Sorunuza cevap olarak daha çok öküzi bi koku burnuma gelmektedir derim!! ama başka bi cevap da doğru olabilir tabe!

tersaci dedi ki...

"matematiksel kontrolü yapmış değilim yani! bu oranlar doğru mu???"
Siz de çok şey istiyonuz canım, ama biraz insaf Özge hanım.
Matematiksel kontrolü ben de yapmadım, ancak anadolu ajansının muhabiri (muhtemelen ortaokul-lise seviyesinde eğitimi vardır) bu haberi TÜİK'in tablo olarak açıkladığı verileri "3 milyon beşyüz 84 bin 6 yüz 66" gibi gaip ve komik bir üslupla paragraf haline getirerek hazırlıyor. Kelime başına mı para alıyor da onun için böyle yapıyor, yoksa paragraf uzun gözüksün diye mi bilinmez. Bu yüzden, ben de kontrol etmedim ama rakamlar heralde doğrudur.
Baris

tersaci dedi ki...

Üşenmedim, rakamları excel'e kopyalayıp (hayır Hyundai excel değil, Microsoft excel) artış oranlarını hesapladım. Toplam 30 saniyemi aldı.

Koskoca paragraf aslında şöyle bir şey:

(adet) 2005 2006 Değişim
Buzdolabı 3455380 4155255 20.3%
Bulaşık Makinası 470504 690507 46.8%
Çamaşır makinası 2690360 3303603 22.8%
Fırın 3755676 4723958 25.8%
TV 12691978 11397563 -10.2%
Süpürge 779582 915227 17.4%
Video 0 7453 #DIV/0!

Ben rakamlar doğrudur kanaatindeydim ama maalesef onlar da tutmuyor. E tabi bir muhabirin görevi yazı yazıp yer doldurmaktır. Doğru ve tutarlılık gibi şeyler beklenmemeli. Bir devlet çalışanına bu kadar yüklenilmez. Ayıp yani, bizim yaptığımız.

Adsız dedi ki...

Barış Bey çok teşekkürler.

30 saniye ha şimdi hırs yaptım ben de denicem:))

Ayrıca anadolu ajansı muhabirine gelince, ben bi ara tercüme işi yapmıştım, kelime başına ödeme yapmaktalar (da ne alaka!)istatistik verilerini yorumlamayı da bi nevi tercüme işi gibi görürsek ( antitez geliştirilebilir!)kesin konu budur!

Şimdi bize Türklüğe hakaretten dava açarlar mı acaba!??

Konuyu toparliim: iyi akşamlar!

Özge