Zorunlu Tasarruf

Zaman zaman bu blogdan size zengin olmanin sirlarini soyledim. Sir deyince tabii gizemli bir hal aliyor ama gizemli bir tarafi yok tabii ki. Kardesimin yaptigi gibi 700 YTL'ye cep telefonu alacaginiza (ben bu fiyata bilgisayar aliyorum burada), parayi faize veya borsaya herneyse yatiracaksiniz ve bekleyeceksiniz. Yillar sonra bir de bakacaksiniz ki zengin olmussunuz. Bir ornekle destekleyeyim soylediklerimi.

Ben bundan 10 yil once yaklasik 22 ay calistim (Amerika'ya gelmeden once), iyi sirketlerde iyi maas aliyordum. Devlet o zamanlar "zorunlu tasarruf kesintisi" adi altinda maasimdan vergi aliyordu. Hic onemsemiyordum bile, bu kesintilerin hepsinin ustu kapali vergiler oldugunu ve hicbir zaman geri alamayacagimi bildigimden. Zaten kesinti miktari da cok bir sey degildi %1-2 gibi birseydi. (Bunun tam yuzdesini ve isverenden de yapilan kesinti miktarini biliyorsaniz yorum yaparak belirtirseniz sevinirim)

Neyse, efendime soyleyeyim, Amerika'da oldugum icin basvuru yapmamistim bugune kadar. Sonra (basini daha dikkatli takip ettigimden son nema odemelerinin yapilacagini gordum) kardesime soyledim, su evrak islerini hallet de biz de nemalarimizi alalim diye. Bugun ogrendim toplam alacagim miktari. Tam tamina 7000 YTL. Oha falan oldum yani!!!! Kesintilerin yuzdesini biliyorsaniz, gercekten, yazin lutfen. Paranizi biriktirirseniz katlanir diyorum size ama bu kadarini ben de beklemiyordum. Uc kurusluk kesintiler 10 yilda dag gibi buyumus. Nemalara uyguladiklari faiz orani da oyle cok degil %5 reel faiz. Ben normalde yaptigim yatirimlardan en az %10 reel getiri bekliyorum. Simdi bu parayi borsada 10 yilda kimbilir kaca katlarim.

Bu arada Allah devletimize zeval vermesin, Erdogan'in tuttugunu altin etsin. Ne muradi varsa versin. Goruyorsunuz 5 aydir hukumetin yaninda oldugumuz izlenimi veren nesriyat yapiyorduk, karsiligini bu sekilde almis olduk. Gerci herkese nema odemeleri yapiyorlar ama olsun, ben cebime giren paraya bakarim.

2 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

zamaninda kesilen miktar calisandan yuzde 2 isverenden yuzde 3 imis. fakat bu alacaginiz 7000 ytl cok yuksek bi rakam hakikaten, yani calistiginiz 22 aya gore. ornegin 'zorunlu tasarruf' uygulamasinin surdugu 13 yil boyunca calismis ve maasindan kesinti yapilmis bi ogretmen sizin gibi son odemeyi bekleyip toptan almayi tercih etseydi alacagi para 3500/4000 ytl olacakti (13 yil boyunca bazı donem senede bir bazi donem 2 senede bir odenenleri hesaba katmadim cunku onlar faiz odemesi idi, su an geri odenen ise ana para). sizin hic faiz odemesi almadiginizi dusunsek bile bu 7000 ytl'de bi yanlislik yoksa aldiginiz ortalama aylik ucret dediginizden de iyiymis sanirim zamaninda:) yediginiz ictiginiz sizin olsun, bakalim yuce devletimizin -return on zorunlu tasarruf-unu outperform edebilecek miyiz onu gorelim:)

bu arada hakikaten tasarrufu sevmeyen bi milletiz, tasarruf geri odemelerini gerceklestiren Ziraat Bankasi bu 2 yila dagilmis odemeler uzerinden (daha yuksek meblaglarda) insanlara kredi dagitti ve herkes hucum etti:) buna ne diyecegiz simdi? tasarrufu bile borca cevirdik yahu..

Blog Sahibi dedi ki...

Brut ucret uzerinden toplam %5 kesinti ise o zaman tamam. Calisirken sene sonuna dogru aldigim brut maasin yarisindan fazlasi kesintilere gidiyordu, Turkiye'den kacisimi hizlandiran faktorlerden biri de budur aslinda. Neyse ki kesintilerin bir kismini bu sekilde geri alabiliyorum.

Bilgi icin tesekkurler, hesaplamalarinda yanlislik yok sanirim.

Insanlarin para harcamasina birsey demiyorum ama 11 ay bos duran yazliklar almalari gibi, ya da bileklerine sari bilezikleri dizmeleri gibi "israf" iceren faaliyetlerde bulunmalarina uzuluyorum.