Spekülatif Hisseler

Piyasalarda bugun kan govdeyi goturdu. Ben de elimdeki spekülatif hisselerden bir kismini daha sattim. Kotu tercih yaptigim hisselerden FORTS'in tamamini ve KONYA'nin yarisini sattim. KONYA ilk ceyrekteki karini aciklamis dun, gecen seneye gore %24'luk dusus var. Pes vallahi, cimento fiyatlari artiyor, talep artiyor, bizimkilerin kari dusuyor. Ayrica 100 adet AKCNS'yi da sattim, elinde sadece 25 tane kaldi. AKCNS aslinda iyi kagit, diger cimento sirketlerinin uzerinde bir F/K carpanina sahip. Benim satma nedenim yaptigim %108'lik kar uzerinden vergi vermeyecek olusum. Ne KONYA icin ne de FORTS icin vergi verdim. Benim gibi aktif islem yapiyorsaniz komisyonlara ve vergilere dikkat etmeniz lazim, yoksa tum kazancinizi silip goturebilir.

Bunlarin yaninda gecen hafta 3.5 YTL'ye halka arzdan aldigim ASYAB hisselerini 4.26 YTL'den sattim. Bir haftada %20 kar, ancak problem sadece 7 tane hisse senedi alabilmis olmam. Neyse en azindan halka arzlarin araci kurumlar yuzunden piyasa fiyatinin altinda yapildigini bir kez daha gostermis olduk.

Piyasalar tepe taklak duserken genelde kagit almamaya calisiyorum, nereye kadar dusecegini bilmiyorum cunku. Ona ragmen bugun 50 tane daha AKBNK hissesini 10.1 YTL'den aldim. Alma sebebimi daha once aciklamistim, bence hissenin %50 yukselme potansiyeli var, insallah hissedeki dusus onumuzdeki hafta da devam eder de ben de daha fazla kagit alabilirim.

Tum islemler neticesinde elimde 4500 YTL civarinda bir nakit birikti, simdilik gelecekte "tepki" alimi yapmak icin tutuyorum.

Gelismelerle ilgili yorum yapayim. YTL dahil bono ve hisse senetlerinin deger kaybetmesi basinda yorum yapan kisilerin soylediklerinin aksine sunu gosteriyor: yabancilarin islem maliyetleri cok yuksek, oyle ellerindeki kagitlari satip, dolara cevirip cikmak kolay degil. Bunu yaptiginiz anda varlik fiyatlari dusuyor, dolar fiyati yukseliyor; yani ucuza satip pahaliya dolara cevirmeye razi olmak zorundasiniz. Bunu yaparken yatiriminizin yaklasik %5'i islem masraflarina gidiyor.

YTL son uc ayda euro karsisinda %15' e yakin bir deger kaybina ugradi, tekstilcilerin mizirtisi en azindan bir sure icin kesilir insallah. Ancak bu sefer de cikip petrol fiyatlari, hammadde fiyatlari, yatirim mallari fiyatlari artti diye aglamaya baslarlar. Bunun caresi cok kolay: YTL'deki deger artisi kazanilmis bir haktir, ondan taviz vermemiz anayasaya bir sekilde aykiridir (esitlik ilkesine mesela, herkesin elinde esit miktarda para yok!!), o yuzden bir kanun teklifiyle veya Sayin Sezer'in sozlu ifadesiyle disaridan petrol, gaz, vs. alirken 1$=1.32 YTL uzerinden islem yapilmasi, ihracat yaparken de 1$=1.41 YTL kurunun gecerli olmasi belirlensin. Ayrica kanun taslaginin sonuna kazanilmis bir hakkin ihlali oldugu gerekcesiyle ligden dusmenin de kaldirilmasi maddesi eklenmelidir (ikinci lig takimlari 1. Lig'e cikmaya "hak" kazanmiyor mu?). Ayni madde cercevesinde satin alma gucumuzu olumsuz etkileyen enflasyon da yasaklanmali ve otomatikman sifira dusurulmelidir. Kafami bir kac gundur kurcaliyor, nedir su "kazanilmis hak" kavrami yahu, bilen varsa bir aciklasin.

2 Yorum Var.:

Adsız dedi ki...

Islem maliyetleri konusunda size kesinlikle katiliyorum. Türkiye'de oynayanlar sadece fiyatlari degil islem maliyetlerini de dikkate almali. 41.000'li seviyeler gercekten cok düsük: Panik satislarinin acik göstergesi diye düsünüyorum. Tepki alimlari icin bu yüzden temkinliyim ancak bu tarz alimlarin gerceklesecegi varsayimiyla haftaya baslayamayi düsünüyorum. Pazartesi ilk 1 saat bircok seyi gösterecek.
Sahin Kilinc

Blog Sahibi dedi ki...

Sahin Bey,

Bence de borsada cok ucuz kagitlar var, benim izlenimim borsada kisa vadede herseyin olabilecegi. Uzun vadede akillari baslarina geliyor ama bu bazen yillar aliyor.

Bunlari soyledikten sonra kisa vadeli tahminimi soyleyeyim (ki fazla kredibilitesi olmayan bir kisiyim bu konuda). Bence borsa 40000'in altina da inecektir. Yabanci piyasalar da dusuyor, S&P 500 iki gunde 1325'den 1291'e dustu. Turkiye'nin volatilitesi Amerika'nin 3-4 kati, o yuzden Turkiye'de %10'luk dusus beklemek cok da zor bir sey degil. Ustune ustluk dolara da hucum oldu, az risk seven yabancilar boyle durumlarda pozisyon kapatma yoluna giderler. Bizim piyasalar da cok sig oldugundan fiyatlardaki oynamalar cok buyuk olabiliyor.

Benim beklentim boyle, yine de kendi tahminlerime cok guvendigimi soyleyemem. Portfoyumun sadece %28'i nakitte.

Yine de ben her firsatta borsaya uzun vadeli yatirim yapilmasini ve kisa vadeli dalgalanmalara aldiris edilmemesini oneriyorum. Uzun vadede kesin kazancli cikarsiniz, kisa vadede ise caniniz yanabilir.