Intihal Nedir? Herkesin Okumasi Gereken Bir Yazi

Turkiye'de okullarda ogretilmesi gereken ama ihmal edilen en onemli konulardan bir tanesi intihal'in tanimidir. Egitimli insanlarimiz intihalin ne oldugunu bilmiyorlar. Okula giden egitim almis bir insandan iki satir yazabilmelerini, iki tane hesap yapabilmelerini beklersiniz. Oysa Turkiye'deki lise mezunlarinin cogu ortaokul seviyesindeki matematik problemlerini cozemezler. Turkce duzgun yazmasini bilmezler. Ben 13 senedir Amerika'dayim, arada Turkiye'den gelenler "Onca yil Amerika'da olmaniza ragmen cok guzel Turkce konusuyorsunuz" seklinde ifadelerde bulunuyorlar. Amerika'da olmakla ne alakasi var Allah askina? Turkiye'ye tatile gelen Almanya'da yasayan gurbetcilere bakarak yurtdisinda yasayanlarin Turkceyi unuttugunu zannediyorlar. Almanya'ya gidenler gitmeden once de Turkceyi konusamiyordu ki!

Turkiye'de de hala Turkce konusamayan ve yazamayan bir cogunluk var. Universitelerden mezun olan arkadaslarimizin bir kismi da bu problemden muzdarip.

Universitelerden mezun olan arkadaslarin bir kismi da baskalarinin yazdigi yazilari veya cumleleri alip kullanmanin gayet dogal oldugunu dusunuyor. Insider Monkey sitesi icin yazar ariyorum ve bu kisilerden internette arastirma yapip bir kac paragraf kendi kelimeleri ile arastirma sonuclarini yazmalarini istiyorum. Buna ragmen yazi hazirlayan arkadaslar internette bulduklari cumleleri aynen kullanarak yazi hazirlayip gonderiyorlar. Bu yeni olan veya sadece bir kere olan bir problem de degil. Daha 3 ay once intihal konusunda bir uyari yazisi yazdim. Bize yazarlik icin basvuran ve yazi hazirlayan arkadaslarin %50'si bu hatayi yapiyor. Bu az bir oran degil. Ben de defalarca arkadaslara ne yapmalari gerektigini hatirlatiyorum, yazilarini tarayip guzel ingilizceyle yazilmis kisimlari Google'dan aratip baska bir kaynaktan alinip alinmadigini kontrol ediyorum.

Intihal'de kuralimiz cok basit. Siz yazmadiysaniz yazi size ait degildir, alip direkt kullanirsaniz intihal yapmis olursunuz. Bunun haricinde intihalin daha degisik boyutlari da var ama ben bu yazida onlara deginmeyecegim. Sadece yakalanmasi cok kolay, yakalandiginda insanlarin kariyerini bitirecek cok basit bir hirsizliktan bahsediyorum.

Evet, intihal yapmak Amerika'da ciddi bir suc, ozellikle Insider Monkey gibi finansal habercilik isiyle ugrasan bir sitenin tek bir intihal vakasiyla butun kredibilitesini kaybetmesi isten bile degil. O yuzden de arkadaslari buradan bir kez daha uyarmak istedim.

Ekonomi Turk sitesinde de intihal konusuna daha once deginmistik. Arzu Alvan isimli bir akademisyenimiz baska bir akademisyenin yazdigi makaleyi aynen kopyalayip yayinlatmisti ve bizim cabalarimiza ragmen bu isten yara almadan kurtulmustu. Bunun haricinde Ekonomi Turk'te yazilan yazilari da calip kendi ismiyle yayinlayan Emre Senel isimli baska bir arkadasi daha yakalamistik. Turkiye'de bu ciddi bir suc kabul edilmiyor ama gercekten ciddi bir suc. Bizimle calisacak arkadaslarin ozellikle dikkat etmelerini bekliyorum.

0 Yorum Var.: