Yüksek Hızlı Tren

İş için yaklaşık 6 aydır Eskişehir'e gitmem gerekiyor, geçen hafta bu yolculuğu Ankara'dan yapmam gerekti, bu vesile ile Eskişehir tren garında sık sık gördüğüm Yüksek Hızlı Tren'i (YHT) ilk defa kullanma şansım oldu.

Tren garına vardıktan sonra, daha önceden bilet almamış olmama rağmen trendeki yerimi almam yaklaşık 5 dakika sürdü. Normal bilet için 20 lira ödedim, 30 lira ile de Business Class bilet alınabiliyor ki burada dizüstü bilgisayar için elektrik prizi, tekli koltuk ve koltuklarda TV bulunuyor.

Trendeki hizmeti uçak gibi yapmışlar, hostesler vardı mesela. Koltuk arkalarına da uçaklardaki gibi dergi koymuşlar. Yolculuğun büyük bir kısmında hız 250 km/saat civarında idi. Tren sarsıntılı ama yorucu değil, zaten sadece 1.5 saatte Eskişehir'e vardım.

Yüksek Hızlı Tren (TCDD HT65000)

900 kilometreye kadar uzaklıklarda Yüksek Hızlı Tren uçaktan daha üstün. Örneğin İstanbul-Ankara arasında uçak yolculuğu şehir dışındaki havaalanlarından şehire gidişi, havaalanlarındaki check-in, güvenlik vs... de katarsak yaklaşık 3-4 saat sürüyor, planlanan İstanbul-Ankara YHT ile yaklaşık 3 saat sürecek. Trende lokanta, sürekli elektrik, kablosuz ağ (bizdekinde daha yok sanırım ama Avrupada bazı YHT'lerde mevcut) gibi ekstralar da mevcut. Bunun yanında tren kalkış-varış saatleri açısından uçağa göre çok daha güvenilir, hava şartlarından uçak kadar etkilenmiyor örneğin.

Benim gibi tren 1-2 saat daha fazla sürse bile treni tercih edecek yolcular da az değildir. Uçakta kuyruklarda, inerken-kalkarken bilgisayar kullanamanıza rağmen, hızlı trenlerde yolculuk boyunca bilgisayar kullanıp iş yapabiliyorsunuz. Eğer zaman kısıtı yoksa tren daha az mesai kaybettiriyor. Trende lokantada masalarda sıcak  yemek yiyebiliyorsunuz. Şehrin içinden kalkıp şehrin içine vardığı için havaalanı-şehir arası trafiğe takılma derdi yok. YHT'nin üstünlüğünden dolayı dünyada artık aralarında uçak uçmayan şehirler var, örneğin Paris-Brüksel, Tokyo-Nagoya.

Türkiye'de şu an sadece Ankara-Eskişehir arasındaki 235 kilometrelik hızlı tren hattı var. Oldukça zavallı görünebilir ama bu bile Türkiye'yi hat uzunluğunda ilk 10'a dokuzuncu sıradan sokuyor. İlerde eklenecek hatlar tamamlanınca (tamamlanırsa) dünya yedincisi olacağız. Bu arada dünyanın en uzun YHT hattına sahip ülke tahmin edilebileceği gibi Japonya değil, Çindir. Çin'in şu an Japonya'nın 4 katı uzunluğunda hızlı tren hattı var.

Peki ilerde YHT ağı neye benzeyecek. Aşağıdaki harita bunu gösteriyor. Görünen o ki zavallı otobüs şirketleri uçakzede oldukları yetmiyor gibi bir de "yüksek hızlı trenzede" oluyorlar, hem de devlet eliyle.



Resimdeki sarı çizgiler, yapım aşamasında olan hatları gösteriyor. Bunlardan:
Planları tamamlanmış hatlar ise şöyle:
  • Ankara-İzmir Projesi
  • Halkalı-Bulgaristan Hattı
  • Sivas-Erzincan-Erzurum-Kars Hattı
İlerde düşünülen hatlar ise Konya-Mersin-Adana ve Afyon-Antalya. Bu arada Avrupa ve Asya Hatları da Marmaray ile birleştirilecek.



Bu yazı Ekonomi Türk blogunda yayınlanmıştır.



  

8 Yorum Var.:

ekonomist dedi ki...

çok geç kalınmış işler bunlar.

bir memlekette açıkça ekonomik kalkınma ve tüketimin artması isteniyorsa insanların o şekilde para harcayacakları yere daha kolay gitmeleri sağlnamsı gerek.

belki bul aflar çok klişe kaçacak ama bu laflar sadece son 5 senedir klişe.

demir ağlarla ördük diye türkü söyleyerek geçen 80 yılın ardında heralde bu gelişmeler bazı yönlerden iyi olmalı.

tabi bu durumlarda cari açık fazla harcama gibi şeylere neden olurken en azından yurt içinde kullandığınız işçiler yerli olduğu için bir geri dönüşü oluyor ve tabi istihdam da var az da olsa.

diğer şekilde eleştirecek olursak türkiyede yıllardır bir çok kişinin belkide speküle ettiği bazı illere yapılan yatırımlar için devlet desteği var.
bu illere ulaşım bu güne kadar nedense hiçbir basın yayın organı tarafından araştırılmadı.öncelikle ortada bir desteğin olması güzel fakat bu konuda yapılan hiçbir ulaşım çalışması olmadığı için,1930 lardan kalan trenlerle taşıma yapıldığı için,bu çalışmalar çok samimiyetsiz ve soğuk kalıyor.

her neyse bu tip gelişmeler mutlaka çok güzel ama çok geç kalınmış ve aslında çok daha aceleyle bitirilmesi gereken,hatta ve hatta devlet bütçesinin bile aslında bu konuda kafaya takılmaması gereken ciddi bir konu.

varsın ekonomitürk blogunda ki yazarlar ''ne açık vermişiz aga'' diye eleştirsinler.
fakat ne yazık ki bu ülkede siyaset dediğimiz şey her zaman bu ülkenin zararına işliyor.

Unknown dedi ki...

ben zamanında dedim ama kimse dinlemedi. devlet bu hızlı tren işini kendi kurduğu bir şirkete yaptıracaktı. Şirkete de otobüs taşımacıları ortak olmak isterlerse olabileceklerdi.Bu yönle hem otobüsçüler mağdur! olmayacaktı hemde bu projeler yıllar önce bitmiş olacaktı.

milleplateaux dedi ki...

Havzalı,

Linkteki yazıda belirtilene göre ilerde bu konuda reform planı var.
On the fast track to reform

Yazı der ki ilerde DETAŞ (Demiryolu Taşımacılığı Anonim Şirketi) kurulacak ve bu firma yük ve yolcu taşımacılığından sorumlu olacak, TCDD ise sadece hat ve alt yapı operatörü olacak. Böylece başka operatörler de hatlar üzerinde taşımacılık işi yapabilecekler.

Bu olursa otobüs firmaları otobüsleri satıp birleşerek hızlı tren operatörlüğü yapabilirler.

Unknown dedi ki...

Benim anlamdığım neden 250 km/saat
hız da yapılmıştır.

Daha sonra aynı güzergahta çinlilerle
400 km/saat hız söz konusu olmuştur.

Bahane yeryüzü yapısı ise güzelim Anadolu coğrafyası küçücük Çin lileri görünce dümdüz mü? olmuştur.

Yoksa siyaset kurumu Yüksek hızla birbirine yaklaşan Ankaranın İstanbulun ilçesi olmasından mı çekinmiştir.

milleplateaux dedi ki...

Robert,

Bahsettiğiniz 400 km/h hızlı sistem Maglev'dir (manyetik kaldırma) ve hız üstünlüğüne rağmen çok ama çok pahalıdır.Bu nedenle dünyada sadece 1 tane operasyonel versiyonu var, o da sadece sadece Şangay'da havaalanı ve şehir arası çalışır.

Hızlı trenlerin çoğu operasyonel ortamda 250 km/s ile 300 km/s hızla çalışır. O nedenle 250 km/s yavaş bir hız değil.

milleplateaux dedi ki...

Örneğin Fransız TGV'nin ortalama hızı 279 km/s. Maksimum hızı (operasyonel ortamda) 320 km/s. Test ortamında ise 540 km/s'a ulaşılmış.

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Unknown dedi ki...

Teşekkür ederim

Medyada yer alan (500-600 km/s hızlar fransa ve japonya da deneniyor) haberleri dahil 250 km/saat hızın biraz düşük olduğunu düşünür insan.

200 km/saat üzeri yüksek hızlı tren olmasından dolayı orta bir hızmış gibi anlar.

Halbuki 500-600 km hızlar Fransa ve Japonyanın birbirleriyle yarşmasından kaynaklanıyor.reklam yani.taşımacılıkta örneği yok.

Önemli merkezler ve hızlarına gelince


Brüksel-Fransa 300 Km/h.

Paris-Lyon 270 Km/h.

Valence-Marseille 300 Km/h.

Sevilla-Madrid 300 Km/h.

Madrid-Barcelona 350 Km/h.

Frankfurt-Köln 300 Km/h.

Hannover-Berlin 250 Km/h.

Milan-Bologna 300 Km/h.

Roma-Napoli 300 Km/h.

Ankara-Eskişehir 250 Km

teşekkürler