Turist kazıklayan taksici

Biz Türkiye'de yabancı turist olmadığımızdan bilmeyiz, türk taksileri yabancı seyahat rehberlerinde turist yolma teknikleri ile nam salmıştır. Milliyet gazetesinden Mehveş Evin bu konu ile ilgili bir çalışma yapmış ve bindiği 5 taksiden 2sinde kazıklanmış. Taksicilerin çoğunluğu dolandırıcı değil ama el insaf %40'da az bir oran değil. Türkiye'de bu adamların iş ahlaksızlıkları ile uğraşmaktan ben bile o kadar yoruldum ki benim için daha rahat, müşterilerim ödediği için masrafsız olmasına ve daha erken eve varmama rağmen hava alanı - Mecidiyeköy arasında taksi değil metro artı HAVAŞ kullanmaya başladım. Mecidiyeköy Sabiha Gökçen arası nereden baksanız 70 lira. Bu "uyanık" geçinen taksiciler yüzünden bu para kendileri de dahil hiçbir taksicinin cebine girmiyor, benden kayıpları sırf ayda 200-300 lira.

Bu şekilde kendini biraz zora sokan tek kişi olmadığıma eminim. İnternet çağında bir şehirde ilk kez bulunuyor olsanız bile istediğiniz yere taksiye ihtiyaç duymadan gitmeniz mümkün. Tek gereken biraz zaman ve motivasyon o da bir kez kazıklanınca kendiliğinden bulunuyor.

Peki bu problemin çözüm ne? Mehveş Evin Prag Belediyesinden örnek vermiş ve taksicilerin kendi içlerinden bu çürük elmaları ayıklamaları gerektiğini ima etmiş ama bence bu sorunun çözümü taksicilerde değil müşterilerde. Sonuçta burada yapılan bir çeşit hırsızlık, polisiye bir olay. Birçok taksici bu dolandırıcılığı yanlarına kar kalacağını düşündükleri için yapıyorlar. Durumun böyle olmayacağını gösteren yeteri kadar örnek sorunu çözecektir.

Türkiye'ye gelmeden önce bana danışan yabancıları taksiciler konusunda uyarıyorum ve dolandırılmaları durumunda mutlaka polise başvurmaları gerektiğini anlatıyorum. Bunu yapıp dolandırıcılık yapan şahsın cezalandırılmasını sağlamazsak başka insanların da aynı sorunu yaşamaya devam edeceklerini anlatmaya çalışıyorum. "Peki polise şikayet etsek ne olacak? Polis gerekeni yapacak mı ki?" Ben bu tür bir uyarıdan sonra en çok bu soruyla karşılaşıyorum. Maalesef birçok Türk vatandaşı bile polisin bu konuyu ciddiye almayacağını düşünüyor. Oysa benim duyduklarım o yönde değil. Şu habere bakın:
Galata Köprüsü'nden Ayasofya'ya giden Kanadalı kadın turisti kandırarak 80 lira alan aynı suçtan sabıkalı taksi şoförü hakkında 5 yıla kadar hapis istemiyle dava açıldı. Olay, 29 Aralık 2009 akşamı meydana geldi. 53 yaşındaki Chee Yu Lily Koh, oğluyla Galata Köprüsü'nden Ayasofya Camisi'ne gitmek için Mehmet K.'nin kullandığı taksiye bindi. Ayasofya'ya gelen anne ve oğlu, taksimetrenin yazdığı 35 lirayı ödemek için 50 lira verdi. Koh, para üstü beklerken 5 lira verdiğini öne süren taksici Mehmet K. 30 lira daha istedi. Tartışmak istemeyen Koh, parayı verdikten sonra aracın plakasını alıp polise bildirdi. Hileli davranışla kandırarak dolandırmakla suçlanan Mehmet K, geçen hafta görülen davanın ilk duruşmasında, "Normalde bu mesafe, 6-7 lira tutar. Ancak trafik yoğun olduğu için ben Keneddy Caddesi'nden dolaşarak gittim. Fazla para almadım" dedi. Hâkimin, mesafenin çok kısa olması ve rakamın bu kadar tutmasının mümkün olmadığını söylemesi üzerine taksici Mehmet K. "Doğrudur, aslında uzamış hali bile 12 lirayı geçmez. Ancak biz trafikte çok bekledik" dedi. Hâkim, aynı sanığa daha önceden de yabancı bir kişiden fazla para aldığı ve bununla ilgili dolandırıcılık suçundan hüküm verildiğini hatırlatınca Mehmet K. "Ben daha önce yapmıştım. Ancak bu kez suç işlemedim" yanıtını verdi. Mahkeme, söz konusu mesafe ücretinin İstanbul Şoförler Cemiyeti'nden sorulmasına karar verdi.

Gördüğünüz gibi şoförle muhatap olmaya bile gerek yok. Kanadalı turiste bravo gitmiş şikayetini yapmış, polis de görevini yapmış şoför mahkemeye çıkmış. Ne kadar ceza alır bilmem ama bundan sonra ayağını denk almaya başlayacaktır.

Taksi, ceza demişken konuyla alakalı bir başka habere rastladım bugün, bir bravo da Süleyman Beye:

İstanbul'da, emekli inşaat mühendisi Süleyman Güler, uyarısına karşın sigara içmeyi sürdüren taksi şoförüne 70 lira ceza kesilmesini sağladı. Beşiktaş'ta taksiye binen Süleyman Güler, şoförün sigara yakması üzerine içmemesi için uyarıda bulundu. Rahatsız olduğunu belirten Güler'e çıkışan şoför, elinin dışarıda olduğunu, bu şekilde sigara içebileceğini söyledi. Müşteri Güler ile taksi şoförü arasındaki tartışma Çırağan Caddesi'ndeki İstanbul Adliyesi önünde son buldu. Güler, durduğu taksiden inip adliye girişinde nöbet tutan polis memuruna şoförün uyarılarına rağmen sigara içtiğini ve tutanak tutturmak istediğini söyledi. Nöbetçi polisin ihbarıyla olay yerine trafik ekibi sevk edildi...

2 Yorum Var.:

C.Onat dedi ki...

Mehveş Evin olacak sanırım.

milleplateaux dedi ki...

Tesekkur ederim, duzelttim.