Borsa Nasıl Oynanır? Şu IMKB 30 Hisseleri!

Bundan bir müddet evvel Sn. Editör Borsa Nasıl Oynanır? En sağlam Tüyolar başlıklı bir yazısında şöyle demişti: "Borsa konusunda doktoranız olmadığına göre sizin için en güvenli yol IMKB 30 endeksinde yer alan 30 hissenin her birinden eşit miktarlarda alıp pasif bir portföy oluşturmaktır. Böylece borsa yükseldiği zaman siz de kazanacak, borsa düştüğü zaman ise siz kaybedeceksiniz. Hisseleriniz temettü dağıttığı zaman ise bu temettüyü kullanarak hisseleri anında geri alacaksınız."

Bugün biraz vakit buldum ve IMKB 30 hisseleri listesine bir göz attım: (Okuyucularımızdan birinin uyarısı üzerine listeyi düzeltmeye çalıştım, bunun doğru olduğunu umuyorum ama IMKB sitesinde bile dogru duzgun liste bulamadım. Bana sürekli güncellenen güvenilir bir link veren çıkarsa sevinirim).

AEFES, AKBNK, AKGRT, ARCLK, ASYAB, BIMAS, DOHOL (DOGAN HOLDING), ENKAI, EREGL, GARAN, HALKB, ISCTR, KCHOL, KOZAA, KRDMD, PETKM, SAHOL, SISE, SKBNK, TAVHL, TCELL, TEBNK, THYAO, TKFEN, TOASO (TOFAŞ), TTKOM, TUPRS, VAKBN, VESTL, YKBNK

Benim pasif portföyümde ise bunlardan sadece AKBNK, GARAN, TCELL, TTKOM ve THYAO var. Bunların haricinde AKENR, ANHYT, AVIVA, CCOLA, ECILC ve SELEC hisselerine yatırım yapmıştım.

IMKB 30 hisseleri içindeki bazı kuruluşların nasıl yönetildiğini iyi biliyorum. O nedenle Borsa Nasıl Oynanır? denince hep sırtımı bir ürperti kaplıyor.

Şöyle anlatayım: Büyük bir holdingin çatısında borsaya açık çok sayıda şirketiniz var. Ayrıca holdinginizin hisseleri de halka açık. Ama siz şu kazançları "halk" ile paylaşmaktan pek hoşlanmıyorsunuz. Bu durumda hemen holding bünyesinde olmayan birkaç aile şirketi kurup, diğer şirketlerinizin bunlar üstünden ticaret yapmasını, bu aile şirketlerinin hizmetler satmasını, danışmanlıklar yapmasını ve dolayısıyle faturalar kesmesini sağlayabilirsiniz. Bu şekilde halka açık şirketleriniz çok verimli ve karlı olma potansiyelleri varken, çok verimli ve karlı çalışmayacaklar ama dikkatli bir yönetimle zarar da etmeyeceklerdir. Aradaki aile şirketlerinden paralar da doğrudan sizin cebinize akacaktır.

Hal böyleyken ben Sn. Editör'ün önerisine uyamakta zorluk çekiyorum. N'olacak şimdi diye soruyorum. Önerilerinizi dinlemeye hazırım.

İLAVE: Şimdi bu IMKB 30 listesi değişip duruyorsa Sn. Editör'ün pasif yatırım stratejisini nasıl uygulayacağız? Ben bu işten kesin anlamıyorum. Anlayanları dinlemek istiyorum.

Borsa Nedir?
Borsa Yorumları
TCELL Hisse Senedi Ne olur?
Portföy Nedir? Portföy Yönetimi Nasıl Yapılır?

Bu yazı hiçbir yatırım önerisi içermemektedir.

6 Yorum Var.:

serhat dedi ki...

IMKB 30 listesi yanlis olmus, eski bir linkten alimis buyuk ihtimal. Bunlar 3 ayda bir degistirilir. Bilginize.

C.Onat dedi ki...

Teşekkürler düzelteyim hemen

Investor dedi ki...

Şimdi pasif yatırım kavramı alın 30 hisseyi bekleyin durun değildir.

Öncelikle 360 hisse senedi alarak pasif yatırım yapılır.Asıl önemli olan portföyde yer alan hisse senetlerini mümkün olduğunca satmamak nakitiniz varsa alım yapıp makul bir süre beklemektir.Şu hisse çok yükselmiş satayım şu hisse çok düşmüş alayım gibisinden yatırım tarzı pasifliğe girmez.

Adı üstünde portföyünüzle ne kadar içli dışlı iseniz o kadar aktifsinizidir.Bizde de pasif yatırım diyince imkb-30 senetleri akla gelir ki tamamen saçma buluyorum.Gerekçeleriyle açıklamak isterdim ama uzun uzun yazamam.

rddk dedi ki...

Türkiye'de son 3 yıldır var olan, dünyada da biraz daha eski gecmisi olan transfer fiyatlandırması mevzuatı vergisel acıdan bu uyanıklığın önüne geçiyor. Yatırımcı acısına çok hakim değilim ama maliyenn vergi kaybı sifira yakındır bu uyanıklar karşısında.

Son 1 ayımı ozellikle holding denetimlerimde geçirdiğimden, tecrubeyle sabittir..

C.Onat dedi ki...

Sn. Ak,

Transfer Fiyatlandırması gerçekten de bahsettiğim şekilde çalışan firmaların üstünde durduğu, başlarını ağrıtan ve denetimlerde sıkıntıya düşmemek için tedbirler aldığı bir konu. Yine de bundan kurtulmanın yollarını bulup bir hayli kazancı aile efradına aktaranlar var. Örnek verecek olsam, bahsettiğim firma kabak gibi ortaya çıkacağından konuyu daha fazla açamıyorum.

Editor dedi ki...

El elin esegini turku cigirarak arar problemi her yerde karsimiza cikiyor. Sirketler "profesyonel" yoneticilerin elinde iken ve aile sirketleri degilken de baska turlu problemlerle bogusmak zorunda kaliyoruz. Her ulkenin kosullari farklidir ama Amerika'da yapilan bir arastirma aile sirketlerinin borsada diger sirketlerden daha iyi performans sergiledigini ortaya koymustu.


Tabii Amerika'da kanunlar daha iyi isliyor, aile sirketlerinin senin bahsettigin turden maymunluklar yapmasi daha zordur diye tahmin ediyorum.

Meselenin ozu ise su: sirketlerin simdiye kadar acikladiklari kar rakamlari bu bahsettigin maymunluklarin etkisini de iceriyor. Yani ortada bir surpriz yok, belki de piyasa bu yuzden bu sirketleri daha ucuz fiyatlandiriyordur. Neticede sen sirketin bugun sana vaadettigi performanstan memnun ise borsaya yatirim yapabilirsin. Bugunlerde sirketlerin fiyat kazanc oranlari asagi yukari 12 civarinda. Bu demektir ki eger bu sirketlerin karlari reel olarak sabit kalirsa sen bu yatirimindan uzun vadeli olarak %8 civarinda bir reel getiri elde edeceksin. Hazine bonolarinin sundugu reel faiz imkani %3 civarinda.

Borsanin riskine katlanabilirim diyorsan bence cazip firsatlar sunuyor.

Pasif yatirim yapmanin felsefesi ise su: birincisi buyuk sirketlerde her turlu maymunluk yapilma riski (manipulasyon dahil) daha az, piyasalari daha derin ve bu sirketler herkesin gozu onunde. O yuzden IMKB-30 sirketlerine yatirim yapin diyoruz. Pasiflik kismi ise alim satin yaparken odeyeceginiz komisyonlari minimuma indirecek ve araci kurumlari zengin etmeyeceksiniz.

Neticede hangi sirketin daha iyi performans gosterecegini bilmiyorsaniz pasif yatirim sizin icin en idealidir, cunku masrafi cok azdir.