Sanayi üretimi ve Reel Üretim

Sanayi üretimi ve reel üretim “Ekim ayında ne olur? Geçen yılın üretim seviyesinin nispeten düşük olması nedeniyle (147,8 endeks değeri), büyük ihtimal %3-4 gibi %5.5’den daha düşük bir oran görebiliriz” demiştim, şimdi Ekim ayında ne olduğuna bakalım. Ekim ayında sanayi üretim endeksi, geçen yılın aynı ayına göre % 8.5 gibi rekor sayılabilecek bir oranda azalış kaydetmiş. (benim ve büyük ihtimalle piyasanın da beklentilerinin üstünde) Birde buna, Kasım ayı imalat sanayi kapasite kullanım oranındaki %9.7’lik azalmayı ekleyelim.Bir de bunların üstüne, İhracatın Kasım ayında yüzde 22 gerilemiş olduğunu ekleyelim. Ayrıca sanayinin, -% 24.47, sanayideki rekor düşüşün ise, -37.90 ile Taşıt Araçları ve Yan Sanayinde olduğunu görelim. Şimdi bu rakamlar bize ne der! Şu anda Borsa 24500 ve dolar 1.57 seviyelerinde, Ekim ve Kasım ayları bize, olabilecek en kötü senaryo ile birlikte üretimimizin azaldığını göstermekte. Her ne kadar TCMB’nin hazırladığı finansal istikrar raporu ve sunumlar finans piyasasında ve reel sektörde döviz darlığı anlamında ciddi bir sıkıntının bulunmadığını gösterse de ve enflasyon oranları yükselme eğilimini durdurmuş olsa da; üretimdeki bu ciddi düşüş ve bunun devamının geleceğini gösteren işaretler; Borsanın tarihi bir dip için artık hazır olduğunu bize söylüyor. Peki bu tarihi dip nerelere ulaşır?

Ben borsanın, artık düşüşe geçecegini ve 20.000 endeks değerine kadar düşeceğini bekliyorum. IMF ile görüşmelerde IMF’in özellikle mali konulardaki politikaları borsaya bir direnc verebilir ve bu sureci uzatabilir. Ama ben ne olursa olsun, üretimdeki bu düşüşün borsayı tarihi bir dipe cekeceğinden yanayım. Bu seviyeler ise alım için mükemmel firsatlar doğuracak. Dolar ise, tekrardan yükselir diye dusunuyorum. Bununla birlikte, TCMB’in raporlarından anladığım kadarıyla dolardaki çıkış da ancak eski zirvelerini yoklamak biçiminde olur hatta 1.7 ye ulaşırsa, öpüp de başınıza koyun ama 1.6 zannımca artık cok kolay bir değer. Risk almak istemezsem YTL’de kalırım, Borsadaysam YTL’ye geçerim, risk istiyorsam ytl ye cektigim paranın %70’ini dolara yatırırım.

What is Insider Trading Anomaly
Recent Academic Studies on Insider Trading
How to Profit Legally From Illegal Insider Trading
Insider Trading in Netherlands
Insider Trading Returns
Inside Information About the Massive Insider Trading Probe
Definition of Insider Trading
Is Insider Trading Legal?
How Insiders Use Private Information and Don’t Get Caught?
SEC Regulation on Insider Trading: Section 10b

8 Yorum Var.:

Kadir dedi ki...

Merhaba Rdynk
Bu belirtiler hangi süreçte geçerli olacak.İmkb 20000 altına düşmesi ne zaman olacak sence ? Bir de Ekonomix yanılmıyorsam 2009 sonuna dogru 1 USD yi 2 ytlden bozdurmayı düşünüyor.Ben de bunu istiyorum açıkçası fakat sen 1,70 i öpüp başınıza koyun diyorsun.1,70 i ne zamana kadar öpüp başımıza koyalım.

Junior dedi ki...

rdynk'cigim,

bizim sanayi uretimi aciklandigi gunlerde ABD'de issizlik, ISM endeksleri gibi veriler aciklanir. Kusura bakma ama ABD datasi daha cok etki gosterir borsada. Cok onemli bir domestic driver olmadigi surece tum dunyada traderlar ABD datalarina odaklanmis durumda.

Yani sen simdi burda bir araci kurumda calisiyor olsan ve yurtdisindaki bir musterine "ekim ayi sanayi uretimi cok fazla dusmus, endeks 20 bin olacak" desen, isitecegin en hafif sozler "ooo ne buyuk surpriz- dunya krizle bogusurken tr'den en az %5 buyume beklerdim" mealinde birseyler olur...

bizim sanayi uretimiyle borsa performansini grafige dokersen iliski var gibi gorursun ama asil iliski zaten bizim sanayi uretimiyle global cycle arasindadir...

rdynk dedi ki...

Kadir,
Belli ekonomik sartlarda imkbnin 21.000e dustugunu hep beraber gorduk ve ben o zaman borsanın yukselecegini soyledim ve nitekim 25.000'in ustunu gordu endeks. Oradaki nisbeten kısa donemli bir analizdi, bu ise biraz daha orta donemli, ozellikle yazıda belirttigim ımf olayı onemli bir etken. net bir tarih vermek medyumluk olur ama sanırım ocak bitmeden 20.000 i goruruz gibi geliyor. Ekonomix 2 YTL tahminini, 2009un ilk altı ayı sonu icin yapiyor yanilmiyorsam, benim 1.7 yi opup basiniza koyun ongorum aralık ayı icin gecerli aslında ve de tum analizlerin yeni bilgiyle degisebilecegide gozardı edilmemeli. ayrıca asagıda junior'a yazacagim cevabı da okursan sanırım faydalı olur.

rdynk dedi ki...

Junior,
Ben bircok yazımda aslında finans piyasaları hakkında bilgimin zayıf oldugunu belirtiyorum. Ayrıca bu piyasalarda benim zerre kadar param yok, zaten işim de bu değil. Bu nedenle ikide bir cıkıp bu konularda birsey demenin bana bir getirisi de yok. Ayrıca benim yazmadaki temel amacım ogrenmek, bu bu kadar acıkken senin yapıcı eleştirilerde bulunmanı, eleştirilerini alaycı bir uslupla yapmamanı yeglerdim. Ustelik yazılarından ve ingilizceyi kullanmadaki maharetinden anladıgım kadarıyla y.disinda bir finans kurumunda ya da ona benzer bir şeyde calısıyorsun. Bu durumda bu tarz yazıları yazmak benden once sana duser, keşke cok cok onemli iktisatçı dostlarının fikirleri hakkında ve bahsettiğin eleştiriler hakkında birkaç kelam da sen etseydin.

Sevgili Junior,
Eleştirilerini yanıtlıyayım.
1. “Cok onemli bir domestic driver olmadigi surece tum dunyada traderlar ABD datalarina odaklanmis durumda” demişsin. Traderlar bunu yapıyorda sen yapmıyorsun sanırım, eger yapsaydın “Nonfarm payroll employment fell sharply (-533,000) in November, and the unemployment rate rose from 6.5 to 6.7 percent, the Bureau of Labor Statistics of the U.S. Department of Labor reported today” oldugunu da gorurdun, ayrıca bu tarımdışı istihdamdaki 533.000 kişilik kaybın “Job losses were large and widespread across the major industry sectors in November” oldugunu da görür ve ABD datalarının zaten yeterince berbat olduğunu bu ortamda yerel uretim ile ilgili verilerin de cok onemli bir “domestic driver” olduguna da kanaat getirirdin sanırım. Ayrıca, dış ticaretimizdeki azalma da dunyanın nereye gittigi ile ilgili iyi bir gorus sağlıyor sanırım.

2. "ooo ne buyuk surpriz- dunya krizle bogusurken tr'den en az %5 buyume beklerdim", yani sen diyorsunki ya kardeşim belli üretim dusuyor, borsa cokuyor zaten, senin bu yorumlarının ne anlamı var. Bir kere parasını bir şekilde benim ulkemin uretim gucune baglamış birisi, bununla daha ilgili olmak zorunda. İkincisi de, basit bir trend ustunde gitmeyi (borsa aşağı-kur yukarı) biz de dedik zaten, şu anda daha kısa donemli analizler yapiyoruz farkındaysan.

3. Sanayi üretimiyle, borsa 0.82 gibi ciddi bir korelasyona sahipler. Yani bu bir gibilik değil. Senin şu “global cycle” diye isimlendirdigin seyi merak ettim dogrusu, aciklarsan sevinirim. Bahsettigin genel dunya ekonomisi ile bizdeki ekonomi arasındaki ilişki ise, bizim Marsta bir ekonomi kurdugumuzu ben unutmusum demektir.
Sevgiler

Junior dedi ki...

yorumlarda konusma dilini kullanmak iyi sonuclar dogurmuyor sanirim. alayci bir uslupla yazmadim rdynk, konusma tarzimdan kaynaklaniyor belki, yanlis anlasildiysa kusura bakma. konu hakkinda verdigin cevap da cok anlasamadigimizi gosteriyor.

Ben tuik datalarinin cogunun borsa acisindan "güncelliğini yitirmiş" veriler oldugu icin borsa uzerinde etkisinin hemen hemen sifir oldugunu, ABD verilerinin ise hem cok daha guncel hem de kuresel ekonomi icin en buyuk indikatorlerden birisi olmasi acisindan son derece dinamik isleyen borsa icin daha onemli bir faktor oldugunu soyluyorum.

Ben bu yorumu zaten bugun aciklanan ABD issizlik rakamlarini gordukten sonra yaptim - sen tuik'e bakiyorsun ama borsayi asil etkileyen abd datalari- demek icin.

Bugun Aralik 5 ve adamlar kasim issizlik rakamlarini acikladi. Allah askina Ekim sanayi endeksi kimin umrunda? bu ulkeye yatirim yapan fonlar ekim'de turkiye sanayisi ne olmus ogrenmek icin aralik ayinda tuik'ten gelecek aciklamayi bekleyemez. Ellerindeki hisseleri burada takip eden analistler zaten onlara surekli bilgi verir, sirketlerle de surekli irtibat halindedirler.

Diger yandan, sanayi endeksi-borsa arasinda buldugun 0.82 katsayisi da aslinda beni destekliyor, cunku hesabi yaparken denklemi buyuk ihtimalle ornegin ekim ayi sanayi uretimi ile ekim ayi borsa endeksi arasindaki iliski uzerine kurdun. Ama eger tuik'in aciklamalari borsayi etkiliyor tezini deniyorsan hesabi ona gore yapman lazim yani her ay hangi gun aciklandigini dikkate alarak datalarin. Ilk bastaki gibi yapilan hesap ekim ayinda yasananlarin zaten ekim ayinda fiyatlara yansidigini gosterir. Bu yuzden tekrar diyorum, bugun aciklanan sanayi uretimine bakip borsa dusecek demek bana gore yanlis.

rdynk dedi ki...

Junior,
Acikcasi yazım tarzından oyle bir sonuc cıkarttım, sanırım benim de biraz negatif bir ruh halime geldi. Sen de kusura bakma lutfen.

Ben ABD datasının onemi konusunda sana katılıyorum fakat uzerine konustugumuz ic verilerin borsa uzerinde etkisinin olmadıgına katılmıyorum.
Cunku eger sen yatırımını yaparken,Ekim ayı icin %4 gibi bir daralma beklemis ve projeksiyonunu onun ustune kurmussan bu veri %8.5olarak Aralık ayında da acıklansa, ustune bir de benim ekleyelim dedigim kasım kapasite kullanımı ve kasım ayı ihracattaki azalma gibi daha guncel datayı eklersen, en basitinden aralık beklentini daha da kotuleştirirsin.zaten benimde dedigim bu.

"denklemi buyuk ihtimalle ornegin ekim ayi sanayi uretimi ile ekim ayi borsa endeksi arasindaki iliski uzerine kurdun.", 0.82 korelasyon katsayısı, yani ortada bir denklem yok, iki seri var. ayrıca sadece 2 gozlem uzerine ne analiz yapılır, ne korelasyonlarına bakılabilir. ben 1997'den gunumuze aylık sue ile borsa endeksinin korelasyonuna baktım.

"hesabi ona gore yapman lazim yani her ay hangi gun aciklandigini dikkate alarak datalarin.", bu yaklaşımın cevabı ikinci paragrafta var.

Junior dedi ki...

Denklemi excel kuruyor o katsayiyi vermek icin, ve tahmin ettigim gibi ayni periyodlari karsilastirdigin icin (ekim ayi sue vs ekim ayi borsa) sue'de ki buyume ya da yavaslamanin ayni ay icinde fiyatlara yansidigini gosteriyor. Ama bu yine de direk bir iliskiyi kanitlamaz dedigin gibi sadece 2 degiskenle. Basta soyledigime geliyor yine zaten, asil iliski sanayi uretimi ile 'kuresel konjonktür', ve 'kuresel konjonktür' ile borsa arasinda.

Bu arada ekonomiturk'u populer yapan yazilardan birisinde Baris Bey yazmisti sanirim trabzonsporun yedigi goller ile turkiyenin buyumesi arasindaki iliskiyi anlatiyordu :) benzer bir konu tartistigimiz...

Kadir dedi ki...

Cevap için teşekkürler Rdynk